۰ نفر
۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰

سعودی ها اگرچه توانستند پیش نویس بیانیه تندی علیه ایران را در سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به تصویب برسانند اما در انتهای روز این جمهوری اسلامی است که با دست پر از اجلاس خارج خواهد شد.


اگرچه تا این لحظه هنوز بیانیه پایانی منتشر نشده اما ظاهرا ریاض تصور می کند با تبلیغاتی که بر روی پیش نویس بیانیه ضد ایرانی خود در این دور از اجلاس بعمل آورده، موفقیتی کسب کرده است. با این حال، نگاهی به حال و هوای اجلاس و حواشی آن نشان می دهد که نه تنها ریاض، برنده این میدان نبوده بلکه با ناکامی های قابل تاملی روبرو شده است.

1- ریاض مدت ها تلاش کرد تا مواضع قاهره و آنکارا را به یکدیگر نزدیک کند. این موضوع از جهات ویژه ای برای سعودی ها حائز اهمیت است. ریاض براین باور است که ایران از شکاف میان مصر و ترکیه به ضرر عربستان و به ضرر جبهه متحد آنها در برخی از نقاط منطقه از جمله سوریه به خوبی استفاده می کنند. از طرفی حضور مصر در عالی ترین سطح در اجلاس استانبول برای پرستیژ ترکیه بسیار اهمیت داشت و لازم بود تا زمانیکه ریاست دوره ای اجلاس منتقل می شد سران دو کشور در این مراسم حضور داشته باشند. از این رو با توجه به تحلیل های ارائه شده در رسانه های منطقه و اهمیت این موضوع برای آنکارا، سعودی ها تلاش زیادی را بعمل آوردند و به نظر می رسد که پیش از اجلاس ترکیه را از آمدن سیسی مطمئن کرده بودند. امتناع سیسی از شرکت در اجلاس استانبول تلاش های ریاض را در خشنود ساختن آنکارا ناکام گذاشت و همچنین نشان داد که این کشور آنگونه که تصور می شد توان کافی دیپلماتیک برای اقناع و ایجاد وفاق میان متحدان درجه یک خود را ندارد.

2- حضور نیافتن سیسی در اجلاس استانبول همچنین به معنی شکست سعودی ها در ایجاد اتحاد مثلث عربستان، مصر، ترکیه درمنطقه برای حمایت از اهداف خاص و از جمله رویارویی با جمهوری اسلامی است. گو اینکه اگر سیسی به استانبول هم می آمد نمی توانست موید تشکیل چنین اتحادی دست کم علیه ایران باشد اما قطعا نیامدن او آشکارا این طرح را به دره ناکامی سرنگون ساخت.

3- ریاض خوشتر می داشت که ایران در این اجلاس یا اساسا شرکت نکند یا در سطحی پایین تر حضور به هم رساند. عرض اندام مقتدرانه ایران در این اجلاس به تنهایی یک موفقیت ودستاورد برای جمهوری اسلامی ایران بود. سعودی ها و متحدان متشتت آنها ایرانی را دیدند که با شجاعت و اعتماد به نفس کامل و بدون آنکه تردیدی در سیاست های منطقه ای و بین المللی خود داشته باشد پای در این اجلاس گذاشت و با تاکید بر صلح و دوستی در منطقه و پرهیز از خشونت و افراط گرایی و تلاش برای ریشه کن کردن تروریسم با صراحت حرف خود را زد و نشان داد که خوفی از دسیسه ها و رفتارهای غیرسازنده ریاض که بعضا یا متاثر از القائات بدخواهان یا شرارت دشمنان مشترک جهان اسلام است ندارد.

4- در خلال دیدارهای دو جانبه رئیس جمهوری کشورمان در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اسلامی مشخص شد که عمده کشورهای اسلامی به نقش سازنده ایران و نیت صلح طلبانه و خیرخواهانه آن وقوف کامل دارند. از اظهارات و نحوه تعامل عمده کشورهای حاضر در اجلاس مشخص شد که هیچ یک به آنچه در پیش نویس بیانیه ضد ایرانی توسط سعودی ها تهیه شده باور ندارند و سکوت آنها در برابر عربستان به معنی رضایت یا تایید ادعاهای این کشور علیه ایران نیست بلکه ناشی از ناچاری و مصحلت های زودگذراست.

5- متاسفانه قابل انکار نیست که تعداد کثیری از کشورهای عضو سازمان، حادثه حمله به سفارت عربستان در تهران را دلیل اصلی سکوت خود نسبت به پیش نویس بیانیه ( تا این لحظه پیش نویس بیانیه تصویب شده است) ضد ایرانی اعلام کردند، موضوعی که اگر پیش نمی آمد احتمالا هیچ بیانیه ای هم در کار نمی بود که کسی علیه آن اقدام کند و یا شاید این جمهوری اسلامی ایران بود که می توانست بیانیه ای را در محکومیت اقدامات ضد انسانی عربستان در کشتار مردم بیگناه یمن، بی کفایتی در مدیریت حج که فقط در سال گذشته به قیمت جان بیش از هزار نفر از جمله هموطنانمان تمام شد، اعدام فعالان حقوق سیاسی و مدنی و کمک به گروه های افراطی و تروریستی در منطقه در دستور کار سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی قرار دهد. 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 527220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 78
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    آسمون ريسمون نباف بابا، خودمون همه چيو ميبينيم، شرايط كاملا برعليه ايرانه
    • بی نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      قطعنامه های شورای امنیت که رفیقتون می گرفت اینجوری نمی نوشتی شرایط علیه ما بود. یه بیانیه که اصلا هم مهم نیست شرایط رو کاملا علیه ما کرد؟
    • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      119 7
      با بند آخر یادداشت شما به شدت موافقم. در مسایل دیگر خیلی به نظرم اهمیت ندارد
    • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      40 25
      همه موارد صحیح است. صدور بیانیه هدف نیست. هدف از صدور بیانیه و قطعنامه منزوی کردن ایران و دور نگهداشتن کشورها از ایجاد مناسبات پایدار با ایران است که عربستان به هیچ یک از این ها نرسید.
    • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      28 11
      اگه از سوال تو تیترت از منه می گم هر دو. چون اصلا خوب نیست دو کشور بزرگ اسلامی که یکی لیدر شیعه است و دیگری سنی اینجوری با هم سر شاخ بشن.
    • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      12 7
      اولا اون رفيق خودته نه رفيق من، من خودم اصلاح طلبم، واقعيتو گفتم چرا بهت برميخوره
    • پوریا A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      68 4
      این متن فقط توجیهی برای شکسته . به نظر بنده بهتره سرمون رو از توی برف بیرون بیاریم و یه چاره ای برای تغییر اوضاع پیدا کنیم ؛ نه اینکه با توجیهات قاجاری سر خودمون کلاه بذاریم و خودمون رو پیروز ببینیم .
    • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      63 8
      چرا آنهایی که متعرضان به سفارت را نیروهای ارزشی و حزب الهی خواندند پاسخگو نیستند دو دهه است داریم هزینه های کارهای نابخردانه ی نیروهای به اصطلاح ارزشی رو می پردازیم بس نیست؟در عربستان و ایران یک گروه افراطی صاحب قدرت و نفوذ هستند که یکی از اون یکی بدتر.البته ایمان دارم در مسئولین دو کشور افراد منطقی و روشنفکر وجود دارند اما خب قدرت چندانی به نسبت افراطی ها ندارند.
    • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      45 26
      دشمن تراشی مداوم علیه همسایگان و دیگران نتیجه اش میشه همین دیگه. بخاطر حکومت بشاراسد مستبد بی آتیه با همه کشورهای اسلامی درافتادیم. چرا؟ چون متوهمیم. چرا؟ چون روسیه جون اینجوری دوست داشته. نتیجه: هزینه زیاد و انزوا.
    • احمد A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      17 30
      محمود کجایی که هی خنده کردیم واینها سوار شدند رئس جمهور باید در اعتراض جلسه را ترک کند
    • ممدخان IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      30 21
      سازمان همکاری اسلامی کیلویی چنده ؟ اغلب اعضای این سازمان در زمان 8سال دفاع مقدس با صدام بودند چه غلطی کردند ؟ یک چیز نمایشی است که تا حالا هیچ یک از مصوبات آن اجرایی نشده و روی زندگی مردم مسلمان ایران موثر نبوده چرا که با داشتن آیین وهابیت که مادر همه تروریست های عالم است این سازمان در نزد مرم دلیر و با تمدن ایران از ارزش خارج شده است
    • بی نام RO ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      16 2
      جداً جا دارد بجای فرا فکنی بنشینیم و یه فکر اساسی برای این سعودی ها بکنیم در جواب این عزیز کارشناس هم موارد زیر را تقدیم می کنم: البته مختصرا یک :حالا مصر با ترکیه جور نشده اومده تو جبهه ما؟ دو: مشکل مصر و ترکیه سر دشمنی با ایران نیست بلکه احتمالا تنها نقطه مشترک این دو روها همین مسئله است. سه: اتفاقا شرکت ایران در بالاترین سطح خود و تصویب بیانیه ضد ایرانی نه تنها نشان از شکست دیپلماسی ما داره بلکه برای من ایرانی بسیار برخونده بود کاش اصلا شرکت نمی کردیم و خودمان را سبک نمی کردیم. ظاهرا یه مدته که تمام حرفهای سعودی ها به کرسی میشینه و هنوز سفرای ما در عربستان دنبال جلب رضایت انها برای رفتن به حج هستند کاش حداقل چند سالی مثله امام راحل حج رفتن را تعطیل می کردیم. چهار : این دیدارهای دو
    • بی نام KZ ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
      7 1
      ماشالا ایرانیا از مادر سیاست مدار به دنیا میان همم صاحب نظرن
  • بی نام A1 ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    75 20
    جالب است عدم توفبق به قول نگارنده در هماهنگی مصر و ترکیه می شود شکست برای عربستان؟؟ دوست عزیز معمولا کشورها برای حضور در یک کنفرانس بین المللی اهدافی را در نظر دارند مهمترین هدف عربستان تصویب بیانیه تند علیه ایران در این مجمع بوده که توانست کسب نماید بقیه اهداف هر چند مهم باشند در وهله دوم بوده است. در خصوص حضور قدرتمند و سطح بالای ما علیرغم تمایل طرف مقابل هم از آن حرفهاست که می شود درست باشد می شود نباشد زیر دولت قبل هم به همین منوال در مجامع مختلف بین المللی به ویژه سازمان ملل شرکت می کرد که به قول شما علیرغم میل طرف مقابل حضور داشته باشد
    • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      37 1
      تیتر مطلب ایهام داره. تو هم می تونی دلخوش باشی که این ما هستیم که ناکام شدیم.
  • حامی A1 ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    142 7
    به خدا معلوم نیست چه نوع تحلیلی انجام دادی همه اش را به نفع خودمون نوشتی و انگار عربستان شکست کتمل خورده.
    • بی نام RO ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      115 7
      صدا و سیما هم نمیتونست اینطوری خر رو رنگ کنه جای قناری بفروشه
  • بی نام A1 ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    35 3
    بند 4 و 5 تحلیلتان را باید اوج ماست مایل دانستراستی اینکه چگونه قدرت بیان و دیپلماسی مردان سیاست خارجی ایران نتوانسته کشورهای مختلف را به یک اقناع عملیاتی برساند نقض و نقص است در دیپلماسی در دیدارهای دوجانبه دو طرف بههم لیپ سرویس می دهند و نماد آن هم همین تعریف هاست و این تعاریف دال بر هیچ چیزی نیست بلکه موضع گیری نهایی که تصویب بیانیه می باشد برآیند توفیق دیپلماسی می باشد. در زمینه دلیل اصلی که موضوع حمله به سفارت می باشدهم شما رااحاله می دهم به حمله تروریستی به سفارت کشورمان در بیروت و کشته شدن یک دیپلمات ایرانی در این دولت که حمله کننده و برنامه ریزان عربستانی بودند راستی چطور نتوانستند چنین اجماعی را در میان کشورهای اسلامی علیه عربستان به آن خاطر ایجاد کنند؟؟
    • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      60 4
      اتفاقا تنها دو تا بندی هست که توش راست و حسینی دلیل ناکامی ایران رو گفته. بقیه اش به نظرم ماست مالی بود. اگه یه مشت ادم هایی که دهانشان گنده تر از عقلشان است نمی رفتند سفارت را اتش بزنند دست ما پیش بود.
  • بی نام A1 ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    جایگاه کنفراس اسلامی در معادلات جهانی کجاست؟زیاد دلگیر نشویم .اگه این کشور ها و بیانیه ها کارایی داشتند وضع جهان اسلام این گونه نبود.
    • بهنام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      20 6
      بهترین نظر
    • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      9 5
      احسنت برشما...
    • بی نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      6 13
      عزیز من چرا نمیگیری. این بیانیه یه کاغذ پاره بیشتر نیست بر خلاف اون یکی ها. ولی اگه تقی ب توقی بخوره کی با کیه و کی یار کی. این مهمه که برآیند این قطعنامه اینه عزیز
  • بی نام A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    83 6
    فعلا که عربستان خوب داره گرد و خاک میکنه و ما هم کنار ایستادیم و نظاره گر صرف هستیم .بیانیه پشت بیانیه داره صادر میشه و هیچ کاری از ما بر نمیاد .
    • میرزاعباس IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
      0 5
      کمی صبر کن به کدخدا میگوئیم حسابشون را برسد
  • دقیق A1 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    99 5
    با سلام دقیقا با این مطلب موافقم که اگر سفارت عربستان مورد حمله قرار نمی گرفت دست پیش از آن ایران بود. ای کاش مردم فهیم ایران هیچگاه بهانه دست دشمن ندهند.آن هم این طور بهانه ها آخه کجای جهان اینقدر تندروی می کنندو
    • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      33 4
      مردم شما به این تندروها میگی مردم؟
  • بدون نام ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    158 4
    خيانت و خباثت حمله كنندگان به سفارت عربستان اكنون روشن مي شود. آنان خدمتگزاران آل سعود هستند.
  • بی نام RO ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    128 6
    هجوم به سفارت عربستان یکی از نمونه های دخالت افراد غیرمتخصص در سیاست خارجی است و تاثیر آن تا مدتها گریبان ملت را خواهد گرفت و دستاوردی به جز ضرر نداشت.
    • دکتر US ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      46 9
      عینا مشابه حمله به تسخیر سفارت امریکا که هنوز هم عواقب گریبانگیرمان است.
    • بی نام A1 ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
      5 0
      غیر متخصص لفظ بسیار بسیار محترمانه و نارساییه در قبال فاجعه ای که برسر اعتبار و قدرت دیپلماسی کشور آوردن... هلوی ایران ستیزی رو عزیزان پوست گرفتن، اسلایس کردن و با دست خودشون دهن سلمان و پسرش گذاشتن.
  • بی نام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    143 3
    كساني كه به سفارت عربستان حمله كردند و عاملان آنها يا جاهلند يا خائن و كسانيكه اين افراد را علنا محاكمه نمي كنند يا جاهل ترند يا خائن تر
    • بی نام A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      1 2
      دستگیرشون کردن دارن محاکمه میکنن
  • بی نام RO ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    126 5
    از کسانی که با حمله به سفارت عربستان چنین خسارات عظیمی را به این کشور وارد کردند خبری هست یا در امن و امانند؟
    • مهندس US ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      44 5
      در امن و امانند.....
  • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    55 0
    آقای نوروزپور فقط بند آخر و السلام
  • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    93 3
    به جای همه خزعبلاتی که از اول تا اخر نوشتی همون چند خط اخر رو می نوشتی الان هزار تا ستاره داشتی. یک کلام ما بیانیه گرفتیم چون یه مشت به سفارت حمله کردن همین و بس
  • بی نام AE ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    82 5
    باید قبول کنیم زور سیاسی عربستان از ما بیشتر است تحلیل بالا خیلی سطحی بود
    • بی نام DE ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      25 7
      زور سياسى عربستان از ما بيشتر نيست، زور پولى اش بيشتر است، الان نزديك هفتصد مليون دلار به حساب نخست وزير مالزى ريخته، معلوم نيست چقدر به مصر پول داده و جزاير رو گرفته، اينكه چقدر به حساب تركيه و شخص اردوغان ريخته تا چنين استقبالى از او بشود را هم خدا مى داند، ايران تنها وقتى مى تواند عربستان را سر جاى خود بنشاند كه پشتيبانى كشورهاى غربى را داشته باشد چون با وجود اين خاورميانه فقير، پول حرف اول را در سياست مى زند. بهترين كار نزديكى به غرب است كه زخم خورده كارهاى تروريستى عربستان است
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    68 3
    این اوضاع ربطی به دولت روحانی ندارد و ثمره یکه تازی گروهی است که سالها ست که با مصونیت هر کاری که بخواهند به ضرر اکثریت مردم و منافع ملی می کنند ولی شاکیان داخلی هیچ موقع صدایشان به جایی نمی رسید .
  • علی DE ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    67 10
    زمان جنگ با عراق هی می گفتین عراق کلی کشته داده و ما هیچی ولی هنوز ما داریم بعد از این همه مدت شهید میاریم اینم از تحلیل آبکی شما.....
    • محمدمهدی A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      14 11
      عراق شهید نمیاره، چون برای اونها مهم نیست....
  • ممد A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    71 1
    آقایون با بصیرت حمله کننده به سفارت تحویل بگیرند چرا همیشه مردم باید هزینه کارهای یه سری رو پرداخت کنند؟ چرا اون روز نیروی انتظامی با اونها برخورد نکرد و صرفا نظاره گر بود؟ و ... ؟
    • محمد US ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      52 2
      همه میدونند که کیا به سفارت عربستان حمله کردند و نیروی انتظامی و دیگر نیروهای نظامی هیچ کاری نتونستن بکنن مردم ایران خودتونو گول نزنین میدونین این فتنه ها همش زیر سر کیه
  • بی نام RO ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    50 3
    این که شد همون دیالوگ فیلم قیصر طرف کتک مفصلی خورده بود میگفت ما به همه گفتیم زدیم تو هم بگو زده خوبیت نداره
  • سید IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    52 1
    یک حرکت نابجا و غلط در حمله به سفارت عربستان کلی هزینه بر روی دوش ملت و دولت گذاشت و جالب اینجاست که آمران و محرکان این اقدام خود امروز منتقد اوضاع کنونی هستند .
  • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    40 5
    این چه تحلیلیه بابا خب عربستان پیروز بوده دیگه بقیش بچه گول زدنه.
  • گمنام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    37 3
    خیلی جالبه که میخوایم با این اوضاع که عربستان برا ایران درست کرده و مهمتر اینکه در رابطه با فاجعه منا نه تنها عذر خواهی نکرده بلکه مقصر را خود ایرانیها میداند باز ملت رو ببریم حج که بگیم ما برامون مهم نیست شما چه بلایی سرحاجی های ما میارید واقعا که ......
  • بی نام GB ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    51 4
    مشکلاتمون رو با عربستان رو به جنگ تبدیل کردیم و همه رو هم باختیم
    • بی نام RO ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      3 16
      موافقم......نمیدونم از روزی که ما 51 مذاکره رو شروع کردیم...و سر سازش با دنیا کمی پیدا کردیم....این عربستان و امثال امارت واسه کشور و ملت ما علنا جسارت به خرج میدن....امیدوارم یکم سیاست خارجمون رو در مقابل این گستاخی ها محکم تر بایسته.
  • بی نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    28 0
    متاسفانه قابل انکار نیست که تعداد کثیری از کشورهای عضو سازمان، حادثه حمله به سفارت عربستان در تهران را دلیل اصلی سکوت خود نسبت به پیش نویس بیانیه تا این لحظه پیش نویس بیانیه تصویب شده است ضد ایرانی اعلام کردند، موضوعی که اگر پیش نمی آمد احتمالا هیچ بیانیه ای هم در کار نمی بود. در کشور ما حمله به سفارت خانه ها جزیی از سیاست مان است وگرنه دستگاه های انتظامی و امنیتی اگر نتوانند جلوی چهار تا بچه را بگیرند که نباید دم از اقتدار بزنیم
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    23 5
    این عرب ها از هزار و سیصد سال پیش همش مارو کشتن این چه وضعیه
  • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    16 3
    مسائل را همین جوری تحلیل می کنید که اوضاع ما در جهان اینگون است فکر کردید حمایت از چهار تا حوثی مسلح و امثال آن باعث ارتقای جایگاه کشور ما در جهان می شود.
  • بی نام EE ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    21 1
    به نظر من که عربستان نه تقریبا بلکه دقیقا آن چه که می خواست در بیانیه نهایی آورده. این واقعیت دنیای امروزه.باید قوی و ثروتمند باشی و با توجه به معادلات منطقه ای و جهانی درست تصمیم بگیری وگرنه به شدت آسیب پذیر می شوی. البته به نظر من وزارت خارجه در این مورد ضعیف عمل کرده است.
    • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      19 2
      آقای دیپلمات به نظر شما وزرات خارجه چکار می بایست میکرد که نکرد؟وقتی در عرصه دیپلماتیک هر چی وزرات می ریسه تندرو های داخلی در یک چشم بهم زدن پنبه میکنن کاری نمیشه کرد ولا آدم روش نمیشه تو مجامع بین الملی از بعضی کارهای افراطی های داخلی حمایت کنه چون خودشونم میدونن منطقی پشتش نیست.ما اگر تندروهای داخل رو مهار کنیم خیلی از مشکلاتمون حل میشه.
  • بی نام US ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    16 1
    نیازی به تحلیل و تفسیر نیست یک نیم نگاهی به همپیمانان دو طرف خودش گویا وضعیت است
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    2 7
    یک اشتباه گاهی منافع یک ملت را به باد می ده اما مهم نیست چون دنیا برای ما به آخر نرسیده. هنوز خیلی کارها مونده بکنیم تا به دنیا بگیم از نظر ما اسلام یعنی چی و نه اون چیزی که عربستان می کنه.
  • امیر A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    11 11
    خیلی حرص نخورید در عمل عربستان در منطقه سوریه، یمن،... و مذاکرات هسته ای بدجور از ایران عصبانی اند، این همه خرج نتیجه هیچ . کشوری که با پول آدم و جزیره می خرد مطمئنا روزی به مشکل بر می خورد.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    28 1
    واقعا برای من سواله که چه جوری نتونستن جلوی حمله به سفارت رو بگیرند؟؟ یادمه چند سال پیش با یه سر و صدا 200 تا نیروی ویژه می ریختن تو کوچه 8 متری ما اونوقت از سفارتخونه یه کشور نتونستن دفاع کنند واقعا؟
  • بی نام RO ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    24 0
    در اینجا جا داره یادی کنیم از افرادی که دم از برقراری عدالت و برخورد با متخلفین رو می کنند، اما با اون افراد خائنی رو که به سفارت عربستان حمله کردند و برای دولت و ملت ایران هزینه گزافی رو ایجاد کردند، هیچ برخورد قاطعی نکردند واقعا اگر یکم انصاف داشته باشند و خودشون جزو خائنین و جاسوسان آل سعود نباشند، باید یک محاکمه علنی رو به راه بیندازند تا به همگان نشان بدهند دولت و ملت بزرگ ایران اهل این حرکات نیستند
  • امید A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    56 1
    35 ساله اسلام اسلام میکنیم و هیچ حامی در بین کشورهای اسلامی نداریم... کجایند برادران عراق، فلسطین، بوسنی، افغانستان، ترکمنستان و... سیاست ایدئولوژیک اشتباهه و ما باید به منافع ملی فکر کنیم و از این سازمانهای بی خاصیت خارج بشیم
  • بی نام GB ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    53 0
    جهان اسلام برای ما دو قسمت است: 1پول از ما می گیرد و با عربستان است 2 پول از ما نمی گیرد و باز هم با عربستان است
    • ناشناس IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      11 0
      شکی نیست که تا چند سال اینده فلسطین ولبنان وسوریه و عراق هم به متحدان سعودی و دشمنان ایران تبدیل می شوند.یه جای کار ایراد دارد چطور با این همه حمایت ایران از فلسطینی ها در نظر سنجی اردوغان در انجا محبوب است؟
    • رضا IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
      7 0
      قربان آدم تیز فهم
    • شمس تبریزی A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
      4 0
      پاسخ سوال ناشناس عزیز را عرض میکنم. علت استقبال فلسطینی ها از اردوغان این است که ایشان سنی است و من و شما از نظر آنها رافضی هستیم. تمام ایران را هم به ایشان ببخشی، تغییری در مواضعشان حاصل نمی شود. زیاد خودتان را برای پاسخ این سوال به زحمت نندازین. خدانگهدار
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    13 0
    بند 4 که دقیقن همیشه میگیم همواره میگیم تو سازمان ملل همه کشورهای دنبا با مان ومخالف آمریکا ولی هر قطعنامه ای بود با اکثرین مطلق 15 رای مثبف و 0 رای منفی و یک بار 14 رای مثبت و 1 رای ممتنع علیه ایران صادر میشد. پس نشون میداد هیچ تصور صحیحی از نظر کشورها درباره ایران وجود نداره. بند 5 هم یه جوری نوشتید که انگار حمله به سفارت یک کار بی اهمیت و پیش و پا افتاده است نخیر آقا در ادبیات دیپلماتیک حمله به سفارت کار خیلی بزرگیه و هزینه اش هم خیلی زیاد است به همون اندازه جنگ دو کشور الان در هر مجمعی پذیرفته میشه که ایران به خاک عربستان حمله کرده
  • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    33 0
    مشکل اصلی امروز ما رابطه با عربستان نیست بلکه بی کفایتی مدیران و مسئولان حال و گذشته ماست که در این سرزمین با این مواهب خدادادی بخصوص اول در مجموع نفت و گاز جهان جوری هنرشان را به خرج دادند که این اوضاع اقتصادی و فرهنگی و زیست محیطی را برای ما در ست کردند شک نکنید هنوز هم خطری که وجود این گونه مدیران و تصمیم گیران برای کشور دارد امثال عربستان و کاسه لیسانش در برابر آن هیچ است شاید روزی مشکلات بین ایران و عربستان با یک میزگرد حل شود ولی آیا این همه مشکلات اقتصادی و فرهنگی و زیست محیطی هم با یک جلسه حل خواهد شد دارد کم کم دیر می شود
  • یک معلم بازنشسته IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    4 19
    درجهانی زندگی میکنیم که اگر درکشوری قویدوستدارصیهونیستدههامسلمان ومسجدراآتش بزنندو/یامقدسات ماراباکشیدن کاریکاتورهامسخره کننددرتلافی بخواهیم درچندقدمی یک کلیسایاسفارت خانه آنهادرکشورخودمان مثلا یک تف بیندازیم بایدبعداًتاوان سنگینی بدهیم ۰درچنین دنیایی که نمیتوان هیجان زده شده و مقابله به مثل کردلااقل هموطنان هیجان زده وقمپزبده خودمان راهم زیادتمسخرنکنیم۰
  • شمس تبریزی A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    10 4
    نوروزپور عزیز، سازمان همکاری اسلامی هم ارزش صحبت کردن داره؟ شما اصلا دیدی که تو دنیا کسی این سازمان را آدم حساب کنه، که بیانیه اش مهم باشه؟ برادر عزیز حالا اگه درباره بیانیه اتحادیه اروپا و یا سنای ایالات متحده صحبت میکردی، جای بحث داشت، اما وقتت را صرف یه مجموعه بی خاصیت نکن. نه سازمان همکاری اسلامی که کلا کسی برای هیچ سازمان و نهاد اسلامی دیگری در دنیا تره خرد نمیکنه. بی خیال داداش جون. خدا نگهدارت
  • sajad A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    10 6
    بعضی از بندها مثل محکومیت حمله ایران به سفارت عربستان درست بود ولی بند حمایت ایران از تروریسم نادرست
  • به همین سادگی A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    16 9
    اگر سفارت آمریکا توسط اصلاح طلبها امروز و تندروهای دیروز تسخیر و یا پس از تسخیر گروگانگیری رخ نداده بود شاید حتی جنگ هشت ساله هم رخ نمی داد و امروز اگر سفارت عربستان تسخیر نمی شد این بیانیه عربی صیهونی جهان اسلام علیه جهان ایرانی صادر نمی شد. بله به همین سادگی
  • ایرج A1 ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    3 1
    یک عده ای که با بی ادبی شان ایران و ایرانی را سر شکسته میکنند.را باید فرستاد بروند تو این مجالس لیوان و بطری اب معدنی بطرف شیوخ پرت کنند تا قشنگ کشور را به لجن بکشند.هارتم پورتم میکنند که پخی هستند.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    5 1
    نمیدانم چرا برخی بر این باورند که ما هرگز شکست نمیخوریم.همیشه پیروزیم. اگر در زمان عهد نامه ترکمن چای هم بودند، آنرا نوعی پیروزی برای ایران تلقی میکردند
  • سید IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    4 2
    من نمیفهمم اصلا چرا باید عربستان رو آدم حساب کنیم :| این کارا چیه . داره مثل هلو شیعه میکشه یکی غیرتی نمیشه . کجان اون مردمان 8 سال دفاع مقدس . خدایا مرا بکش اما روزهای خاری مثل این روزها رو نشونم نده :|
  • رضا IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    5 0
    روحانی و ظریف قبل از رفتن با رهبر و مقامات عالیرتبه دیگر، هماهنگی کردند و نظر مساعد رهبر را داشتند. مطمئنا ایران از قبل از بیانیه پیش نویس، آگاهی داشت و می توانست نرود اما کارهای واجب تری در ترکیه داشتند.
  • بی نام DE ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    8 0
    کلا این کشوره های به ظاهر مسلمان عربی با ما بد هستند و با کوچکترین بهانه ای دنبال ضربه زدن به ما،حالا هی ما خودمونو به اونا بچسبونیم،اگه یک دهم این تلاش و اراده رو برای تعامل با غرب رو داشتیم تا الان یه چیزی تو مایه های ژاپن بودیم
  • بی نام IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    وقتی یه عده خائن آب به آسیاب عربستان ریختن باید جلوش رو میگرفتین.حالا برین روی ... ماله بکشین.
  • مهدی A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    من نفهمیدم دست پرایران چی بود؟همونکه 500نفرایرانی وبه کشتن دادن تجاوزکردن وبه سفارت ماحمله کردن وناهیچ عکس العمل قاطعی نشون ندادیم مویدهمه چی هست نیازبه تفسیرقهرمانانه شمانبودهمه چی واضح