دیدگاه یک روحانی دوره پهلوی درباره یاران امام زمان(ع) و نحوه اداره حکومت

دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین درباره اندیشه های سیاسی مرحوم میرزا خلیل کمره ای نوشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ابتدای مطلبش به معرفی کمره ای پرداخته و نوشته است:

«میرزا خلیل کمره ای از علمای دوره پهلوی دوم بود که البته ولادتش 1276 و درگذشتش 19 مهر 1363 رخ داد. مردی اهل علم و مسجد و دارای نفوذ اجتماعی بود. وی ضمن آن که به کارهای معمول آخوندی اشتغال داشت، اما در سلک معدود عالمانی بود که کارهای روشنفکری و جهان اسلامی با دیدگاه های خاص خود داشت. طبعا مانند بسیاری از علمای وقت تهران انقلابی نبود و حتی از جهاتی متفاوت هم بود، چرا که وقتی هم، امین حکومت برای برخی از مسائل از جمله تایید علمیّت طلاب برای گرفتن مجوز ادامه تحصیل و نرفتن سربازی بود... آثار فراوانی از وی برجای مانده و بنده هم شرح حال او را با مرور بر آثارش در کتاب جریانها و سازمان های مذهبی آورده ام.»

این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه به کتاب «نوید اسلام» کمره ای اشاره کرده و می نویسد:

«بحث وی در ترکیب حکومتی بین متخصصین و مجتهدین و نوع همکاری آنها جالب توجه است تا این حد که یک نظامی برجسته به مرجع تقلید کمک کند تا رساله اش را بهتر بنویسد و در شناخت موضوعات به وی کمک کند تا کار ضعیفی در نیاید. وی مجتهد آیین را در کنار مجتهد متخصص دو رکن اصلی اداره حکومت دانسته و معتقد است که در عصر غیبت، مجتهدین می توانند با همکاری مجتهدین متخصص در امور اقتصاد و دیگر مسائل، جامعه را اداره کنند. وی 313 نفر را نوعی مجمع و مجلسی می داند که از همین افراد تشکیل می شود تا جامعه را اداره کند.»

برای خواندن متن کامل این مطلب، اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 527759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    6 5
    روحانیون برجسته و علمای جامع الشرایط و مراجع بی همتای این مرز و بوم همه و همه ازدوره پهلوی بوده اند که بسیاری از آنها هم به رژیم پهلوی انتقاد داشته و یا مخالف بودند ، همچون آیت الله العظمی حائری و آیت الله العظمی آقای بروجردی و علمای عظام آیت الله العظمی گلپایگانی ،آیت الله العظمی امام خمینی ،آیت الله العظمی مرعشی نجفی ،آیت الله العظمی اراکی ،علامه بهجت، علامه طباطبائی ،آیت الله طالقانی، علامه جعفری ،آیت الله مطهری ،آیت الله مدَنی، آیت الله قاضی طباطبائی ،آیة الله صدوقی، شهدای محراب آیت الله دستغیب، آیت الله اشرفی اصفهانی و علامه حسن زاده آمل و علامه جوادی آملی وهمچنین رهبر معظم انقلاب و....بسیاری دیگر که صاحب کرامات بودند راستی چرا هنوزحتی یک نمونه مشابه آنها در دوره کنونی طلوع نکرده است؟