۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۸
جابر عناصری درگذشت

جابر عناصری اردبیلی استاد دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ عامه‌ی ایران در سن ۷۱ سالگی زندگی را بدرود گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،‌ او که بیش از ۴۰ سال سابقه‌ی تدریس در دانشگاه تهران داشت،‌ مراسم تشییع و خاکسپاری‌اش در سکوت و به‌دور از هرگونه اطلاع‌ رسانی صورت گرفت.

رسانه‌ها پس از تشییع و خاکسپاری او در جریان فوت این محقق قرار گرفتند. او که در زمینه‌ی تعزیه پژوهش‌های مختلفی را انجام داده بود، وصیت کرده بود که مراسم خاکسپاری او به سادگی برگزار شود و به جای برپایی مجلس یادبود، هزینه‌هایش صرف امور خیریه شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل خبر درگذشت این چهره‌ی فرهنگی را در اختیار رسانه‌ها قرار داد و گفت که عناصری از مدت‌ها پیش در بیمارستان بستری بوده‌ است.

عناصری که سال ۱۳۲۴ در اردبیل به دنیا آمده تا پایان مقطع ابتدایی در این شهر زندگی کرده بود و پس از آن به تهران آمده بود. او تحصیلات متوسطه‌اش را در تهران و در مدرسه‌ی دارلفنون پشت سرگذاشت. او با  كسب مقام اول رشته‌ی ادبي دارلفنون،‌ با دانشگاه تهران رفت و تا مقطع دکترا تحصیل کرد. فلسفه و علوم تربيتي دور رشته‌ای بودند که عناصری در آن‌ها ادامه‌ی تحصیل داد. او که پدرش یکی از شبیه‌خوانان اردبیل بود، باعث علاقه‌مندی عناصری به فرهنگ عامه و هنر شبیه‌خوانی شد. 

عناصری در مقطعی ار عمرش راهی لندن شد و دوره تخصصي مردمشناسي در این شهر گذراند.  

او بيش از 40 كتاب در زمينه فرهنگ ايران به رشته تحريز درآورده است. از آثار او مي‌توان به «شناخت اساطير ايران بر اساس طومار نقالان»، «شبيه خواني كهن الگوي نمايش هاي ايراني»، « مردم شناسي و روانشناسي هنري»، «عاشق ترين عاشقان فرهنگ»، «فرهنگ و پژوهش» و «نسيم خاطرات» اشاره كرد. مجموعه مقالات نسيم خاطرات در بردارنده 150 مقاله درباره تاريخ شفاهي اردبيل و گريزهايي به فرهنگ محلي ايران است.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 527858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =