افزایش سرمایه گذاری در واحدهای صنعتی و تعداد پروانه های صادر شده برای تأسیس این واحدها طی بهمن ماه سال گذشته می تواند مقدمه ای برای خروج از سکون و حرکت به سمت رونق اریابی شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتشار تازه ترین آمارهای رسمی از شاخص های کلان اقتصاد ایران در پاییز سال 94 نشان می دهد بخش صنعت کشور خیز برای جبران عقب ماندگی های و خروج از سکون را برداشته است. با این حال اما بخش مسکن به عنوان یکی از بخش های مهم پیشران در اقتصاد ایران همچنان درگیر رکود باقی مانده است.

سرمایه گذاری در واحدهای صنعتی در بهمن ماه سال 94 نسبت به بهمن ماه سال 93 با افزایشی 45 درصدی به 329 هزار میلیارد ریال رسیده است و به این ترتیب برای اولین بار از تابستان 93 روند سرمایه گذاری در واحدهای صنعتی مثبت شد.

تعداد پروانه های بهره برداری از واحدهای صنعتی هم در این دوره با 10.6 درصد افزایش به 1241 فقره رسید و سرمایه گذاری برای این واحدها هم با رشد جالب توجه 131 درصدی به بیش از 70 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی در بهمن ماه سال 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 2.3 درصد کاهش پیدا کرده و به 89.4 درصد رسیده و در همین مدت شاخص تأسیس واحدهای صنعتی نیز با کاهش با 5.2 درصد کاهش به 3659 فقره رسیده است.

شرایط اما در یکی دیگر از بخش های پیشران اقتصاد ایران یعنی مسکن همچنان رضایت بخش نبوده است؛ بنا بر آنچه بانک مرکزی از شرایط مسکن در بهمن ماه سال 94 گزارش داده است تعداد پروانه های صادرشده همچنان نسبت به بهمن سال 93 منفی است. طی بهمن ماه سال گذشته در مناطق شهری ایران 20 هزار پروانه ساخت ساختمان های جدید در مناطق شهری صادر شده که 3.7 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان های جدید مناطق شهری نیز طی این مدت با افتی 25 درصدی به حدود 419 هزار میلیارد رسیده است. بیشترین کاهش نیز در این شاخص با حدود 29 درصد در تهران اتفاق افتاده است. 

 

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    5 0
    اقای روحانی تا زمانی که دلار ارزان نشود و قدرت خرید مردم بالا نرود و هزینه تولید کاهش پیدا نکند کشور از رکود خارج نمی شود.....دلیل رکود بخاطر بی ارزش شدن ریال و گرانی و عدم تناسب درامد مردم با نرخ ارز و بالا بودن هزینه ها است....و به صرفه نبودن هزینه تولید ناشی از گرانی دلار.....
    • بی نام DE ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
      1 1
      جسارتا بالا بودن نرخ ارز باعث پایین اومدن هزینه تولید نسبت به محصول مشابه خارجی میشه. با سایر مواردی که گفتید موافقم.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    برخلاف نظر شما قیمت دلار با افزایش تولید ناخالص ملی و افزایش صادرات محقق میشود و نه به دست دولت تا تولید ناخالص داخلی افزایش نیابد با سرازیر کردن دلارهای نفتی حاصل از خام فروشی جز فقر و از دست دادن زمان در رقابت جهانی بالاخص رشد کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی و جهانی شدن قوانین ان که در صورت عدم پیوستن به ان چیزی جز بیگاری برای کشورهای عضو ان و تحریم خود خاسته که بسیار وحشتناک تر ااز تحریم فعلی است حاصلی نخواهد داشت و نسل های اتی جز مهاجرت و بردگی برای سایر کشورها راهی نخواهند داشت حتی شاید مهاجرت به کشورهائی که امروزه در همسایگی ما جزو بدبخت ترین کشورها محسوب میشوند البته از این سایت توقع نشر واقعیات یک توهم بیش نیست