ایرنا نوشت: خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه در گزارشی از ریاض با انتشار این خبر که عربستان سعودی در تازه ترین اعدام خود یک تبعه اردنی را قربانی کرد، نوشت: بزرگترین مجری اعدام در جهان تاکنون 88 تبعه خارجی را با احکام غیر عادلانه به کام مرگ فرستاده است.

'منصور التركی' سخنگوی وزارت كشور عربستان حاكی است كه دولت این كشور مدعی است كه جرم قاچاق 'محمد ابو زید' شهروند اردنی مقیم ریاض تایید و حكم اعدام وی اجرا شده است.

این گزارش با اعلام اینكه پلیس سعودی ماه گذشته این تبعه اردن را در منطقه تبوك در نزدیكی مرز اردن به اتهام حمل ماده افیونی امفتامین دستگیر كرده بود افزود: ابوزید هشتادوهشتمین تبعه خارجی است كه طی سال جاری در این كشور اعدام شده است.

به گزارش فرانس پرس، دولت عربستان فقط در دوم ژانویه (13 دیماه 1394) 47 نفر را به اتهام ترویسم و یا قاچاق اعدام كرده بود.

این خبرگزاری نوشت: از جمله اعدام های غیرعادلانه سال گذشته درعربستان اعدام 'شیخ نمر باقر النمر' روحانی شیعه این كشور بود. در واقع عربستان یكی از كشورهایی است كه از سال 1995 تاكنون بیشترین حكم های اعدام را درجهان اجرا كرده است.

بنا به اعلام سازمان عفو بین الملل، عربستان سعودی در سال گذشته، 158 نفر را اعدام كرد و این رقم بالاترین آماری است كه سازمان های حقوق بشر از 20 سال پیش ثبت كرده اند.

اعدام در عربستان در بیشتر موارد با گردن زدن متهمان در اماكن عمومی اجرا می شود و متهمان در اكثر اوقات به صورت عادلانه محاكمه نمی شوند و مسئولان هم موضوع را به خانواده های آنان ابلاغ نمی كنند.

سازمان عفو بین الملل همچنین اعلام كرد حكم های اعدام در عربستان درانتقام از معترضانی است كه اكثر آنها به صورت مسالمت آمیز اعتراض خود را نشان می دهند و این اعدام ها دربردارنده این پیام آشكار است كه اگر مخالفان برای به چالش كشیدن آل سعود به خیابان ها بریزند، بهای آن را خواهند پرداخت.

این سازمان در عین حال تأكید كرده است كه اعدامها و صدور حكم های اعدام در اواخر دوره ' عبدالله' شاه سابق عربستان كه در ژانویه 2015 در گذشت افزایش یافت و روند فجیع آن با به قدرت رسیدن ملك سلمان شدت گرفت.

دولت سعودی در ماه مه گذشته، مجبور شد كه اعلامیه ای را مبنی بر به كارگیری 8 جلاد بیشتر برای مشاركت در عملیات اعدام منتشر كند.

برای سازمان های حقوق بشر دشوار است كه علت افزایش اعدام ها در عربستان را به عنوان كشوری كه فاقد نظام قضایی شفاف است پیدا كنند.

عفو بین الملل همچنین چندی پیش، قبل از انتخاب ریاض به عنوان رئیس كمیته حقوق بشر انتقاد و اعلام كرده است كه اگر عربستان عضو شورای حقوق بشر وابسته به سازمان ملل است باید به معیارهای عالی حقوق بشر و حمایت از آن پایبند باشد.

مساله جنجال برانگیز این است كه عربستان درسال 2013 و به مدت سه سال به عنوان عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل و درعین حال و با وجود انتقادهای گسترده به عنوان رئیس كمیته كارشناسان مستقل دراین شورا انتخاب شد.

پیام های دیپلماتیك درز كرده از توافق میان دیپلمات های انگلیسی و سعودی درباره حمایت هر یك از آن ها از طرف مقابل در شورای حقوق بشر كه 47 عضو دارد، حكایت می كند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =