آیت‌الله مظاهری: صحبت‌های شهید مطهری رنگ فکر و دقت داشت

رئیس حوزه علمیه استان اصفهان با اشاره به ویژگی‌های شهید مطهری گفت: صحبت‌های شهید مطهری رنگ فکر و دقت داشت و فقیه این مجتهد والامقام فقه پویایی بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاين، آیت‌الله حسین مظاهری در همایش تجلیل از اساتید حوزه علمیه استان اصفهان در مدرسه علمیه صدر بازار با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری اظهار داشت: شهید استاد مرتضی مطهری الگویی برای اساتید است و همه مربیان، معلمان و اساتید باید از او الگو بگیرند، یاد شهید مطهری در دل‌ها زنده است چرا که او یک مجتهد مسلّم در فقه سنتی و جوهری بود.

وی افزود: یکی از شرایط مجتهد جامع‌الشرایط این است که از استادان والا بهره‌ ببرد و شهید مطهری در فقه سنتی و جواهری از محضر استادان عالی بهره برده بود.

رئیس حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: امتیاز شهید مطهری این بود که فقه پویایی داشت همان‌گونه که امام راحل بر پویایی فقه تأکید داشتند، فقه پویا به گونه‌ای است که برای عموم، خواص و اخصّ کارایی داشته باشد و بتوان با آن دنیا را مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه اساتید خارج فقه باید بر "خارج گفتن" تسلط داشته باشند افزود: ویژگی دیگر شهید مطهری این بود که بدون فکر چیزی نمی‌نوشت و نمی‌گفت و صحبت‌های او رنگ فکر و دقت داشت به همین دلیل همگانی می‌شد و همه از این صحبت‌ها استفاده می‌کردند.

آیت‌الله مظاهری گفت: شهید مطهری فصاحت و بلاغت را در گفتار و نوشتار رعایت می‌‌کرد و معانی عرفانی و فلسفی را در الفاظی می‌ریخت که همه آن را درک کنند و این نوعی کرامت است.

وی بیان کرد: آنچه که شهید مطهری را به مقامات بالا رساند ذهن و هوش متوسط او نبود بلکه تلاش و کوشش او مطهری را مطهری کرد و به وظایف یک طلبه عمل کرد شهید مطهری تقوا داشت و ظواهر شرع را رعایت می‌کرد و فردی متّقی بود و خداوند به خاطر تقوایش او را کمک کرد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: شهید مطهری به نماز شب اهمیت می‌داد و رعایت کردن تقوا سبب شد تا علم و گفتارش پر برکت باشد بنابر این طلبه‌ها باید با 2 بالی که شهید مطهری داشت یکی بال کار، جدیت و تلاش و دیگری بال تقوا و تقیّد به رعایت مستحبات تلاش کنند.

وی فتانت در فقه را یکی دیگر از ویژگی‌های شهید مطهری دانست و گفت: اگر اساتید می‌خواهند برای جامعه مفید باشند و گره‌ای از مشکلات اجتماع را باز کنند باید عالم باشند و تخصص داشته باشند و از ویژگی‌های شهید مطهری بهره ببرند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =