۰ نفر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
چه فرزادها رفته بر دارها

همه چیز روشن است و ما از فرزاد حسنی عذر می‌خواهیم که به جای هدف گرفتن سیستمی که چنین لودگی‌های تحقیرگرانه‌ای می‌سازد به شخص او انتقاد که نه، حمله کردیم. ما باید تمام سیستم را هدف می‌گرفتیم.

پس از انتشار صحبت‌های آقای مصطفی شریفی تهیه‌کننده‌ی برنامه‌ی اکسیر و دیدن فیلم پشت صحنه‌ی تمرین جمشید و فرزاد حسنی؛ دیگر چاره‌ای نمانده جز این که خودخواهی را کنار بگذاریم و بابت قضاوت سریعمان از آقای فرزاد حسنی عذرخواهی کنیم.

واقعیت این است که من و امثال من که لبه‌ی انتقاد و بلکه حمله‌مان را متوجه فرزاد حسنی کردیم بی این که بدانیم در برنامه چه گذشته خطا کردیم. چرا که حتی بدون دانستن جزئیاتی مانند این که جمشید را به بازی گرفته بوده‌اند، باز هم می‌شد فهمید که خطا خطای فرزاد حسنی نیست یا دست کم خطای او تنها نیست. او حتی اگر در تمسخر جمشید مقصر می‌بود، در طراحی سوال فریبکارانه مقصر نمی‌بود. ما این را دیدیم اما ترجیح دادیم به جای این که انتقاد را متوجه کل ساختار بیمارگونی کنیم که این بازی را درآورده، انتقاد را متوجه فرزاد حسنی کنیم. این خطای بزرگی بود و من امیدوار ام فرزاد حسنی و مخاطبان آن نقد من را ببخشایند.

اکنون ما صحبت‌های مصطفی شریفی را خوانده‌ایم. او می‌گوید «عده‌ای غرض‌ورزانه بخشی از این آیتم را با سانسور منتشر کرده‌اند که باعث شده‌اند احساسات مردم جریحه‌دار شود». من آن آیتم را کامل روی سایت شبکه‌ی سه دیدم. مصطفی شریفی درست می‌گوید. آنچه در خبرگزاری‌ها منتشر شد کوتاه‌تر بود و حجم توهین‌ها کم‌تر. همین. یعنی اگر سانسوری هم در کار بوده نه در جهت جریحه‌دار کردن ما که در جهت جریحه‌دارتر نکردن ما بوده است.

او در ادامه گفته «متأسفانه چهار سکانس اصلی در این آیتم به شکلی غرض‌ورزانه حذف شده است؛ در حالی که این سکانس‌ها بخش‌های خنده‌آور زیادی داشت» و این بن نگاه او را نشان می‌دهد. آن قسمت‌های حذف شده برای چه کسی خنده‌دارتر است؟ فقط برای کسی که به ضعف و تحقیر شدن دیگران بخندد؛ چون همان طور که خود او هم می‌گوید نمایشی بودن این آیتم از حاضران و مخاطبان برنامه پنهان بوده است. چه طور کسی که فرق «موهن و تحقیرکننده و به خفت کشاننده» را با «خنده‌دار» نمی‌داند تهیه‌کننده‌ی سیما است؟ این سوالی بود که ما باید می‌پرسیدیم و نپرسیدیم. ما باید بیمارگون بودن سیستمی را که این شیرین‌کاری‌ها ازش بروز می‌کند هدف می‌گرفتیم نه شخصی مثل فرزاد حسنی را که در نهایت جز یک عامل اجرایی نیست.

شریفی گفته «در این آیتم هم اگر یک هفته صبوری پیشه می‌کردید متوجه می‌شدید که آیتم نمایشی است». راست می‌گویید آقای شریفی؟ ما به عنوان مخاطب وظیفه داریم یک هفته صبر کنیم؟ چه کسی چنین وظیفه‌ای برای ما تعیین کرده است؟ چه تضمینی هست که اگر بعد از یک هفته اعتراض می‌کردیم نمی‌گفتید «در این آیتم هم اگر یک ماه صبوری پیشه می‌کردید متوجه می‌شدید که آیتم نمایشی است»؟ چرا به ذهنمان نرسد که شما این آیتم را گذاشته‌اید و آن فیلم پشت صحنه را هم گرفته‌اید و برای خودتان یک بازی دو سر برد درست کرده‌اید؟ ببینید چه بازی قشنگی است. «اگر کسی اعتراض نکرد از هفته‌ی بعد همین کار را با شرکت‌کننده‌ها می‌کنیم و اگر اعتراض کردند می‌گوییم زود قضاوت کردید و شرمنده‌شان می‌کنیم».

شریفی گفته «اتهام چیست و متهم کیست؟ در حال حاضر اتهامی که وجود دارد این است که یک کارگر ساده را به برنامه آورده و آبرویش را برده‌اید. اگر جز این باشد که بوده است چگونه می‌توانید این سوء‌تفاهم را پاسخ دهید؟» من جواب می‌دهم. اتهام توهین است و متهم شما هستید. آنچه ما از آن بی خبر بودیم شکل نهایی این توهین و عاملان آن بودند. ما گمان می‌کردیم فرزاد حسنی به جمشید توهین کرده است. حالا می‌بینیم شما و فرزاد حسنی و جمشید یا به قول شما هنروری که نقش بازی می‌کند همه با هم ما را مسخره کرده‌اید. چه جالب. از شما تشکر می‌کنیم. بار بعد بهتر دستمان بیندازید، خنده‌دارتر می‌شود.

راستی، یک نگاهی هم به همان فیلم پشت صحنه بیندازید. چه می‌بینید؟ جمعی آدم در حال تفریح با یک شهرستانی بی دست و پا و خجول که خوشحال است که نقشی به‌ش داده‌اند و نمی‌فهمد این قهقهه‌ها که هوا می‌رود قهقهه به متن است، به بازی است، یا به خود اوی هنرور. برای چه او را هنرور می‌نامید نه هنرپیشه؟ جز این است که این اولین نقشی است که او بازی می‌کند و خیلی هم خوشحال است؟ چرا ازش می‌پرسید بچه‌ی کجا است؟ چرا وقتی می‌گوید بندر ترکمن وانمود می‌کنید نمی‌دانید بندر ترکمن کجا است و با آن حالت متعجب می‌پرسید کجا؟ نه آقای شریفی. همه چیز روشن است و ما از فرزاد حسنی عذر می‌خواهیم که به جای هدف گرفتن سیستمی که چنین لودگی‌های تحقیرگرانه‌ای می‌سازد به شخص او انتقاد که نه، حمله کردیم. ما باید تمام سیستم از جمله شما را هدف می‌گرفتیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534718

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    0 0
    همش شو بود
  • بی نام IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    1 1
    باور كرديد؟
  • بی نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    14 38
    آفرین بر شجاعت نویسنده به خاطر عذرخواهی اش
  • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    64 3
    ببخشید ببخشید این نظر من نیس ولی بر اساس منطق صداوسیما پس فیلم پورنوگرافی هم اشکالی نداره چون از قبل سناریوش رو نوشتن. آیا تلویزیون از فردا فیلم پورن پخش میکنه تازه از رفتار و شخصیت فرزاد حسنی بدآموزی و ابتذال اخلاقی کمتری داره؟؟؟
  • بدیع الزمان IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    75 1
    مطمنم پشت صحنه که ساختند بعد از این اتفاق هست....برای طنز در این نوع کارها معمولا از افراد پشت صحنه دعوت میشه نه یک مرد جا افتاده مظلوم....بر فرض این ادعا آن وقت به ملت دروغ گفتن و در واقع ملت مسخره کردند...جای ماستمالی نداره
  • بی نام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    20 1
    ممنون دقیق و درست بود
  • بی نام A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    39 0
    کلا ما گوشهایمان دیم ودرازاست
  • بی نام RO ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    10 2
    عالی بود
  • رامین A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    12 2
    نوشته قشنگی بود..........متشکرم
  • بی نام A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    9 1
    سلام به آقای عزیزی که مخاطب را بازاشتباه گرفته با تمام عذر خواهی این دلیل نمی شه آقای حسنی نتواند مسیر صحیح را چه به کار ردان تذکر دهد
  • بی نام A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    35 0
    واقعا خیلی ساده انگارانه است که قبول کنیم از تمرین و پشت صحنه هم فیلمبرداری شده کاملا مشخص است که تمام برنامه امشب فیلم بود
  • بی نام IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    8 0
    مرسی عالی بوذ
  • محمد هادی اهواز A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    22 0
    خوب گفتی، واقعاً به سخره گرفتن مردم و بهش میگن خنده دار...متاسفم
  • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    30 0
    الان واسه من سواله؛با نشون دادن پشت صحنه چی عوض شد؟جز اینکه توهین به شعور مخاطبم به رفتار زشتشون اضافه شد؟
  • بی نام A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    23 0
    عذر بدتر از گناه آوردن آموزش مسائل پزشکی و آشنایی با بیماریها به وسیله یه نمایش مضحک و تحقیر آمیز
  • صفا A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    16 0
    وقتی مدیران ضعیف وغیرفرهنگی رااز جاهای دیگه میارن سیما ،وقتی چندتابچه بی تجربه تهیه کننده میشن ،بخاطرروابط ،وقتی نمیفهمن کپی دست چندم برنامه های خارجی را به مدیران بی دانش میفروشن ،وقتی مدیر گروه وشبکه مبهوت ومرعوب چهره مجری ویابازیگره ،اختیارمی افته دست یک مجری که تمام کمپلکس های درونی خودش رابیرون بریزه ومدیرای بیسواد هنر بگن لابد درست میگه،اشکال از دوره ضرغامی شروع شد ودمره سرفراز ادامه یافت که چاپلوسان بیان کارکنن وهرروب یک سوتی بدن.
  • بی نام GB ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    19 1
    تو نظر قبلیم گفتم که من اصل برنامه رو دیدم و ... . اینا فقط میخان کارشون توجیح کنن در صورتی که معذرت میخام اره همون که فکر میکنید
  • بی نام A1 ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    8 0
    تیتر بسیار هوشمندانه، درود بر شما
  • بی نام A1 ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    8 1
    خیلی عالی نوشتین آقای علیانی، ممنون
  • بی نام IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    16 1
    افراط و تفریط دو روی یک سکه اند. نیازی نیست امثال شما سینه چاک حسنی شوید. حسنی فردی است مغرور و عصبانی. این را هر کسی می تواند بفهمد. حداقل حرفی که می توان زد این است که حال ایشان مناسب این شغل نیست. همین.
  • بی نام IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    19 0
    شما چه ساده ای، این فیلم پشت صحنه رو بعد از برداشت گرفتن شاید، که مردمو آروم کنن چاپ کنید خواهشا
  • بی نام IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    15 0
    به نظر من انتقاد شما درست بود چون در خیلی از جاها این کارا رو تکرار کردذند در قسمتهای قبلی به یه ادم کچل گیر داد و چند نفر رو تحقیر کرد. ضمنا اینطور وانمود میکردن ایشون یک تماشاچی عادیه و دروغ به محاطب گفتن ضمن اینکه اصلا این حرکت یعنی چی؟ میخای چی رو ثابت کنی؟ چه جذابیتی داشت؟
  • بی نام A1 ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    7 0
    امشب در آیینه گوشهای دراز خودرا دیدم
  • احسان A1 ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    1 57
    خود طرف اومده صورت حسنی رو ماچ کرده گفته ناراحت نشدم دوستمون هنوز داره سنگ اونو به سینه میزنه.کاسه داغ تر از اش که میگن همینه
  • بی نام IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    21 0
    اتهام توهین به شعور مخاطب است که در بسیاری از برنامه های تلویزیون بی هیچ ابایی انجام میشود
  • بی نام EU ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    22 0
    لازم نيست از كسي عذر خواهي كنيد چون حسني به لحاظ شخصيتي حتما مختصاتي دارد كه مي شود ابزار إجرايي اين استهزاء و الا اين فرد نه محجور است و نه مجنون كه قبح قضيه را نفهمد، اگر مي گوييد معذور است كه خوب پس فرق او با آن شركت كننده و شركت كنندگان ديگري كه براي رسيدن به پول تن به هر خفتي مي دهند چيست جز آنكه با همان متر و معيار " خنده دار" بودن و قابل تمسخر بودن خودشان ، مسخره تر و در وضعيت تحقيرآميز تري است؟ چرا؟ چون ان شركت كننده ساده فقط يك بار مي آيد و با خيال بردن پولي اين تحقير را تحمل مي كند مي رود ولي حسني عاقل و بالغ و ظاهرا در موضع قوي تر و در مقام تحقير كننده بار ها و بار ها براي حقوق هر ماهه اش بايد تن به چنين سخافتي بدهد كه با تحقير ديگراني كه ظاهرا ضعيف تر از او هستند پولي در بياورد
  • نامدار IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    20 0
    از کوزه همان برون تراود که در اوست. اصل ماجرا پابرجا است. در این یک مورد و زیاده‌روی نقدها می‌شود گفت ببخشید. اما برای طراحی و مضحکه کردن مردم و ژست حق به جانب همیشگی و تهیه‌کنندگانی که مدیرتولید بهتری هستند تا متفکر و اندیشمند نشسته بر مسند تهیه‌کنندگی، حق با ایشان نیست. اصل نقد هنوز صحیح است.
  • بی نام A1 ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    2 4
    کوروش جان. کلا تو این ماجرا برای هر قسمتش توضیحی داده شود و شما باز عذرخواهی می کنید و جای دیگری را می چسبید. این نمونه نازل همان سرگرمی هایی که شبکه های مثلا ماهواره ای سالهاست نمونه های غیرقابل پخش تر و شوک آورتر آن را تولید و پخش می کنند. البته با وجود موافقت با برخی از بخش های نقدت با برداشت ات از کارکرد رسانه مواافق نیستم و مهم هم نیست این ناهمگونی دیدگاهی. فقط در این نقد جای چند خط درباره مورد عنایت قرار گرفتن خواهر و مادر ... که جمشید در مصاحبه اش به آن اشاره کرده بود خالی است. ملتی که از بی ادبی حسنی بر آشفته اند و برای ادب کردنش با رکیک ترین حرف ها مورد خطابش قرار داده اند. حسنی موجود دوست داشتنی ای نیست اما مجوزی برای توهین به او نیست چنانکه طرفداران همسر سابقش از این فرصت کمال...
  • مهدی IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    29 0
    من که میگم همون فیلم پشت صحنه رو هم بعد از این ماجرا ساختن الله اعلم
  • م A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    4 0
    به هر حال من خوشم نیومد اگه راست میگید کلیپ کامل توهمین خبر انلاین قرار دهید
  • امید IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    3 0
    آفرین بسیار و سپاس بسیار تر از شما
  • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    11 0
    خداوند ظالمان را نیامرزد.
  • بی نام US ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    خیلی از این کامنتها رو حسنی خودش نوشته. از سبک بیانش معلومه :