۰ نفر
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۸

جوزف باهوت تحلیلگر و کارشناس مسائل خارومیانه در یادداشتی در کارنگی درباره چشم انداز روابط عربستان با سوریه و لبنان می ‌نویسد.

به گزارش ایسکانیوز، ترجمه این مقاله را در ادامه می‌خوانید. 

تمایل ریاض برای کاهش نفوذ ایران در منطقه، یکی از اصلی ترین اهداف برای حمایت از گروه های مخالف اسد در سوریه است حتی اگر عربستان مجبور به افزایش نظامی گری و گسترش فعالیت گروه های سلفی در سوریه شود.

با وجود درگیری های سوریه روند سیاسی این کشور به طور انحصاری توسط یک جریان روسی-آمریکایی اداره می شود. در این میان عربستان هم با اکراه با سیاست های این جریان همراه شده است در حالیکه کماکان خواستار سرگونی اسد در سوریه است و برای دستیابی به این هدف همواره از هیات های مخالف در کنفرانس ژنو حمایت کرده است. ریاض امیدوار است با گذشت زمان، نفوذ مسکو جایگزین نفوذ تهران در سوریه شود.

عربستان همان منطق ضد ایرانی را در قبال لبنان هم دارد. ریاض برای مدتی طولانی مورد حمایت نخست وزیر سابق سعد حریری و متحدانش بود و همواره آنها را برای تداوم دشمنی با حزب الله به عنوان متحد ایران تشویق می کرد حتی زمانیکه هر دو گروه در دولت وحدت ملی ادغام شدند. با این حال با عدم وجود یک دولت موثر در بیروت و قدرت سیاسی در حال رشد حزب الله ظاهرا یک تغییر ناگهانی و شگفت انگیز در سیاست لبنان در وقوع است.

اوایل سال 2016 عربستان سعودی تمام کمک هایش به ارتش لبنان را قطع کرد و بارها مستقیم و غیر مستقیم دولت لبنان را تهدید کرد که حمایتش را نسبت به دولت و اقتصاد لبنان کاهش خواهد داد. بلاشک این حرکت یک شمشیر دولبه است، حرکتی برای تضعیف متحدان عربستان و منافع این کشور.

5050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 535587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =