ایرنا نوشت: نشست سران روسیه – آ.سه.آن به مناسب بیستمین سالگرد همکاری های دو طرف پنجشنبه و جمعه هفته جاری به میزبانی شهر ساحلی 'سوچی' روسیه برگزار می شود و این شهر میزبان 10 تن از سران آ.سه.آن است.

در حاشیه این نشست قرار است سران کشورهای مختلف آ.سه.آن از جمله 'جوکو ویدودو' رئیس جمهور اندونزی، 'پرایوت چان اوچا' نخست وزیر تایلند، 'تران دای کوانگ' رئیس جمهور جدید ویتنام، 'هون سن' نخست وزیر کامبوج با رئیس جمهوری و نخست وزیر روسیه دیدار و گفت وگو کنند.

همکاری دوطرف در قالب شرکای گفتمانی روسیه – آ.سه.آن از سال 1991 و هنگامی که معاون نخست وزیر روسیه در آیین گشایش بیست و چهارمین نشست وزرای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) به عنوان مهمان دولت مالزی در کوالالامپور حضور یافت، آغاز شد.

ورود روسیه به این اتحادیه به عنوان شریک گفتمانی دو سال بعد و در سال 1996 در بیست و نهمین نشست وزرای آ.سه.آن که در جاکارتا برگزار شد، مورد ارزیابی قرار گرفت و مسکو به عنوان شریک گفتمانی آ.سه.آن پذیرفته شد.
روسیه در رقابت با آمریکا که در حال توسعه هرچه بیشتر مناسبات با برخی کشورهای اتحادیه جنوب شرق آسیا است، روابط اقتصادی و امنیتی خوبی برقرار کرده است.

کاخ سفید تلاش دارد از اختلاف ارضی برخی کشورهای منطقه با پکن در دریای جنوبی چین بهره برداری کرده و در چارچوب نشست های گفتمانی آ.سه.آن – آمریکا به توسعه بیشتر مناسبات امنیتی و اقتصادی بپردازد.

ویتنام و فیلیپین دو عضو این اتحادیه بیشترین چالش را با چین دارد و این امر بهانه ای به آمریکا برای توسعه بیشتر مناسبات با این دو کشور داده و روسیه نیز به عنوان دیگر عضوگفتمانی با آ.سه.آن می خواهد از این قافله توسعه مناسبات با 10 کشور جنوب شرق آسیا عقب نماند.

به همین دلیل مسکو وارد این عرصه شد و یکی از چشم اندازهای ارتباطات گفتمانی روسیه – آ.سه.آن هنگامی بود که روسیه در نوامبر سال 2004 به پیمان روابط حسنه و همکاری در جنوب شرق آسیا (تاک) پیوست.
محلق شدن روسیه به این پیمان، از طرف اتحادیه آ.سه.آن انعکاس دهنده تعهد این کشور به صلح منطقه ای، ثبات و کمک قابل توجه به 'تاک' به عنوان یک اصل راهبردی نظارتی در روابط دو طرف محسوب می شود.

در نخستین نشست روسیه – آ.سه.آن که سال 2005 در کوالالامپور برگزار شد دو طرف با امضای بیانیه مشترکی بر همکاری های جامع و توسعه یافته تاکید کردند. این بیانیه سطح روابط دو طرف را به حوزه هایی از قبیل همکاری های توسعه ای – اقتصادی، سیاسی و امنیتی ارتقاء داد.
در این بیانیه دو طرف همچنین چشم انداز 10 ساله ای را تا پایان سال 2015 برای خود برنامه ریزی کردند که در آن بر روابط اقتصادی دوجانبه تاکید شد.
اکنون با پایان یافتن این پیمان، همکاری های دیگری تحت عنوان 'برنامه اقدامات جامع' (سی.پی.ای) از سال جاری تا پایان سال 2020 برنامه ریزی شده است.
با هدف تداوم همکاری های روابط گفتمانی روسیه – آ.سه.آن، رهبران دو طرف دومین نشست روسیه – آ.سه.آن را اکتبر سال 2010 در هانوی پایتخت ویتنام برگزار کردند.
در ادامه توسعه این روابط که از نظر برخی تحلیلگران منطقه ای باعث حضور بیشتر روسیه در این منطقه می شود و بازار 600 میلیون نفری منطقه جنوب شرق آسیا برای روسیه منافع قابل توجهی در پی دارد، دو طرف به منظور گرامیداشت بیستمن سالگرد روابط گفتمانی خود امسال نشستی را در روسیه برگزار کردند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در خصوص روابط کشورش با این اتحادیه گفته است که آ.سه.آن می تواند یک همکاری استراتژیک بین دو طرف ایجاد کند.
وی افزود که در دو دهه گذشته، روسیه و آ.سه.آن تجربه زیادی در همکاری های بشردوستانه، اقتصادی و سیاسی داشتند که پایه مناسبی برای افزایش روابط در یک سطح جدید استراتژیک ایجاد کرده است.
تولید ناخالص داخلی اعضای آ.سه.آن در حال حاضر سه هزار و 500 میلیارد دلار است که پیش بینی می شود این رقم تا سال 2020 به چهار هزار میلیارد دلار افزایش یابد.

از بین کشورهای آ.سه.آن، ویتنام بزرگ ترین شریک تجاری روسیه محسوب می شود که در پنج سال گذشته به صورت میانگین سالیانه 20 درصد رشد داشته است. در مجموع 10 درصد از میزان تراز تجاری ویتنام با کشورهای اروپایی بوده که تجارت دو جانبه روسیه با ویتنام در سال 2015 نسبت به سال پیش از آن چهاردرصد رشد داشته است.

از طرف دیگر نیز ویتنام سال گذشته بیست و هشتمین شریک تجاری روسیه محسوب شد که با این میزان نخستین جایگاه را در بین 10 عضو آ.سه.آن دارد.

میزان تجارت دو طرف سال گذشته به حدود چهار میلیارد دلار رسید که صادرات روسیه به این کشور با رشد 27 درصدی به یک میلیارد و 800 میلیون دلار رسید و صادرات ویتنام به روسیه بیش از دو میلیارد دلار افزایش یافت.
اندونزی، مالزی، ویتنام، تایلند، لائوس، فیلیپین، میانمار، کامبوج، سنگاپور و برونئی 10 کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن هستند.
ارزش مبادلات تجاری آ.سه.آن و روسیه در سال 2014 میلادی 22 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده و در همین حال ارزش سرمایه گذاری مستقیم خارجی روسیه در این منطقه نیز طی سال های 2012 تا 2014 میلادی به 698 میلیون دلار رسید.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 536357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =