روزنامه قانون نوشت: خبر کمی‌عجیب بود و غیرمنتظره؛ یک دختر جوان در میان صدهزار مرد، دیدار پرسپولیس و راه‌آهن را از نزدیک تماشا کرده است. او لحظاتی بعد از شروع بازی عکسی از خودش در فضای مجازی منتشرکرد و نوشت: «گفته بودم به ورزشگاه آزادی می‌روم و بالاخره آمدم»؛ دخترک 21 ساله‌ای که 5 پیراهن و 5 شلوار را روی هم پوشیده بود تا لو نرود، حالا با مشکل بزرگی مواجه شده است؛ تهدید به بازداشت و حتی مرگ!

«باید این دختر هنجارشکن بازداشت شده و در مقابل ورزشگاه آزادی در قفس آهنی سوزانده شود تا درس عبرتی برای تمامی‌ بانوان فوتبال‌دوست نه تنها در ایران بلکه در کل جهان شود». این کامنت یک کاربر به نام «زینال بندری» است که در یکی از سایت‌های خبری برای او گذاشته‌اند. دختر از کامنت عکس گرفته و در اینستاگرامش منتشر کرده، کنار آن هم نوشته: «به کدامین جرم مرا می‌خواهند بسوزانند؟ به کدامین جرم می‌خواهند آتشم بزنند؟ شاید به جرم لذت تماشا و تشویق زنده تیمم! یا شاید بودن در میان مردانی که مرا ناموس می‌خوانند. همان مردانی که پایش برسد برای غیرتشان، به خاطر محافظت از جنس من خون می‌ریزند و جان می‌دهند».

کمی‌ ترسیده است، شاید هم حق دارد. برخی نوشته‌اند احتمال بازداشتش منتفی نیست. دختری که در روز اول فالوئرهای اینستاگرامش 3 هزارتایی بود حالا به 20 هزار فالوئر رسیده و هر لحظه تعداد دنبال‌کنندگانش بیشتر می‌شود. حالا نگران است که نکند این موضوع برای او گران تمام شود. در اینستاگرامش نوشته نه عضو حزب و گروه خاصی است نه هدفی را دنبال می‌کرده، فقط یک عاشق فوتبال است. در اینستاگرام خودش را «حانیه» معرفی کرده، نمی‌دانیم شاید هم نام دیگری دارد، به هر حال خودش را از هر گروه و دسته‌ای مبرا می‌کند. می‌گوید: «من اصلا نمی‌دانم عکس‌هایم چطور پخش شد. خواهش می‌کنم برای من حاشیه درست نکنید. من یک دختر معمولی از یک خانواده معمولی هستم». روزهای اول با حوصله به تمام سوال‌ها جواب می‌داد، اینکه گریمش سنگین بوده و تا 4 ساعت بعد از بازی صورتش می‌سوخته، می‌گوید برخی متوجه شدند که او دختر است ولی مثل خانواده‌ خودشان از او مراقبت کردند.

چرا در دربی شناسایی نشدم؟

این نخستین بار نیست که بانوان با پوشش مردانه به ورزشگاه آزادی می‌روند، برخی از آن‌ها شناسایی می‌شوند و برخی دیگر هم موفق می‌شوند از گیت‌ها رد شوند. در همین بازی آخر پرسپولیس مقابل راه‌آهن دختری که قصد ورود به ورزشگاه را داشت، شناسایی شد و در اعتراض گفت که چرا وقتی در بازی دربی به ورزشگاه آمده، او را نگرفته‌اند؟ این یعنی در بازی دربی به ورزشگاه آمده بود. موضوع اما هیچ وقت تا این حد بزرگ نشده بود، کسی تهدید نمی‌شد و در نهایت با چند کامنت «آفرین، دمت گرم» یا «شیرزن» ماجرا تمام می‌شد، این بار اما ابعاد ماجرا کمی‌گسترده‌تر شده، «زینال بندری» می‌خواهد او را بسوزاند و مشکل از همین زینال بندری‌ها شروع می‌شود.

آنهایی که شناسایی شدند

این ماجرا مربوط به حدود 8 سال پیش است. نیم‌ساعتی از آغاز دربی خوزستان گذشته بود که چند نفر از تماشاگران آبادانی مسابقه سراغ نیروی انتظامی‌ ورزشگاه می‌روند تا تماشاگر مشکوکی را که روی سکوهای ورزشگاه تختی آبادان نشسته بود به نیروی انتظامی‌ معرفی کنند. آن تماشاگر مشکوک تنها با پسری که همراهش بود حرف می‌زد و البته تن صدای ظریفش باعث شده بود تماشاگران به او شک کنند. آن تماشاگر اصلا هیبت پسرانه‌ای نداشت و البته در اولین برخورد ماموران نیروی انتظامی، دیگر همه فهمیدند او دختر است. دخترک از سوی نیروی انتظامی‌دستگیر شد.

گویا پس از دستگیری دختر، نیروی انتظامی‌ سراغ پسری که همراه او بوده می‌رود و پسر را که از خویشاوندان دختر بود، مجبور می‌کند به والدین دختر خبر بدهد تا با حضور در یکی از کلانتری‌های نیروی انتظامی‌ دخترشان را از ماموران نیروی انتظامی‌تحویل بگیرند. ولی پس از اینکه ماموران نیروی انتظامی‌ با فرمانده مستقر در ورزشگاه مشورت می‌کنند، متوجه می‌شوند که نمی‌توانند دختر را بازداشت کنند چرا که از نظر قوانین موجود او اصلا هیچ جرمی‌ مرتکب نشده.

به عبارت دیگر حضور یک دختر با لباس پسرانه در استادیوم‌های فوتبال به شکلی رسمی، خلاف قانون نیست و برای همین بود که ماموران نیروی انتظامی‌ دختر تماشاگر را در مقر خود در ورزشگاه نگه داشتند تا عموی دختر برخلاف تصور، با اطلاع قبلی از حرکت برادرزاده‌اش او را از ماموران نیروی انتظامی‌ تحویل بگیرد.

این تنها موردی نبود که در مسابقات لیگ برتر دختری با لباسی پسرانه برای تماشای بازی فوتبال به استادیوم می‌رفت. پیش از این اتفاق، در انزلی هم دختری در بازی ملوان انزلی - پرسپولیس خودش را به جمع تماشاگران حاضر در ورزشگاه تختی بندر انزلی رسانده بود. البته او از سوی ماموران نیروی انتظامی‌ حاضر در استادیوم شناسایی نشد و حتی با اینکه نیمکت‌نشینان پرسپولیس هنگام گرم‌کردن در پیست تارتان متوجه حضور او روی سکوهای پشت نیمکت تیمشان شدند، باز هم این موضوع را به ماموران اطلاع ندادند.

از سوی دیگر سال 1386 هم در استادیوم شریعتی کرج یک دختر در کنار پدر و برادرش شاهد یکی از دیدارهای خانگی سایپا بود. این حضور هم با برخورد روبه‌رو نشد. البته هنوز از عکسی که از حضور مخفیانه او در ورزشگاه شریعتی کرج ثبت شده در کانال‌های تلگرامی‌ «حامی‌حضور زنان در استادیوم» استفاده می‌شود ولی چون از پشت سر دختر گرفته شده، چهره او قابل شناسایی نیست. جالب اینکه او با پوشش متعارف دخترانه یعنی با مانتو و روسری به استادیوم شریعتی کرج رفته بود.

البته قطعا آمار دخترانی که مخفیانه برای تماشای مسابقات لیگ برتر به استادیوم‌های فوتبال می‌روند بالاتر از اینهاست ولی از آنجا که حضور آنها در ورزشگاه، هم از چشم خبرنگاران هم از دید ماموران نیروی انتظامی‌ پنهان می‌ماند، رسانه‌ها خبر حضور آنها در استادیوم فوتبال را از دست می‌دهند. با وجود این کافی است پای حرف برخی از تماشاگران مرد بنشینید تا وقتی از خاطرات خود حرف می‌زنند با گوش خودتان بشنوید که چند مرتبه دختران را با لباسی پسرانه در صندلی‌های کنار خود در ورزشگاه شناسایی کرده‌اند و البته مواظب بوده‌اند که دستگیر نشوند.

جرمی‌ صورت نگرفته است

عبدالصمد خرمشاهی، کارشناس حقوقی در رابطه با این ماجرا می‌گوید: ما در قانون مجازات اسلامی‌ چنین عنوان مجرمانه‌ای نداریم که اگر زنی وارد ورزشگاه آزادی شد، مرتکب جرم شده است. این یک دستور است و یک بخشنامه داخلی نیروی انتظامی‌ یا سایر نهادهاست که اجازه ورود بانوان را به ورزشگاه نمی‌دهد اما عمل او جرم تلقی نمی‌شود. مجازاتی هم برای او در نظر گرفته نمی‌شود در نتیجه صرف این عمل جرم نیست. اگرچه در همین بخشنامه هم تبعیض وجود دارد و می‌بینیم خانم‌هایی از کشورهای دیگر به ورزشگاه می‌آیند ولی مشکلی به وجود نمی‌آید.

او درباره تهدید صورت‌گرفته می‌گوید: اگر مشخص شود چه کسانی او را تهدید کرده‌اند و نوع تهدیدشان مشخص شود، عمل آنها مجرمانه است، اصلا هم مهم نیست چه نوع تهدیدی صورت گرفته باشد یعنی اگر تهدید جانی یا مالی، تلفنی یا در فضای مجازی، هر جایی این تهدید صورت بگیرد، جرم صورت گرفته و مجازات دارد.

خرمشاهی درباره اینکه تغییر پوشش یک زن به صورت یک مرد، جرم هست یا خیر، می‌گوید: این هم عنوان مجرمانه‌ای ندارد. ماده 637 قانون مجازات اسلامی‌ می‌گوید اگر زنی حجابش را رعایت نکند، خلاف عفت عمومی‌ است و مجرم است ولی اگر پوشش به نوعی عوض شود که عفت عمومی‌ جریحه‌دار نشود، مشکلی به وجود نمی‌آید و جرمی‌ صورت نگرفته است.

او در پایان گفت: این مشکل باید به صورت معقولانه‌ای حل شود. منع حضور بانوان در ورزشگاه سبب مشکلاتی در جامعه شده و بارها با این موضوعات در جامعه روبه‌رو شده‌ایم. مسئولان باید چاره‌ای بیندیشند و بدانند که بانوان حق دارند با حضور در ورزشگاه مسابقات را ببینند. این همه نیرو و هزینه نباید صرف این شود که از این اتفاق جلوگیری شود.

پایان

«حانیه» سوژه روز است. او چند روز دیگر شهرتش را بر باد می‌دهد و همه فراموشش می‌کنند اما دختران و زنان ایرانی مصرانه می‌خواهند در ورزشگاه حضور داشته باشند و تیم‌های محبوبشان را تشویق کنند؛ اتفاقی که به این زودی‌ها تحقق نمی‌یابد. حانیه نه نخستین بانویی است که در ورزشگاه حضور پیدا می‌کند و نه آخرینشان، سال‌هاست این داستان ادامه دارد و ادامه خواهد داشت. این ماجرا یک پایان باز دارد؛ پایانی از جنس فیلم‌های اصغر فرهادی.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 537490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منگنه A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    او به من گفت که میرم ورزشگاه و رفت و من به او گفتم نرو که تیمت قهرمان نمیشود و حالت گرفته میشود و رفت ... :
    • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      18 35
      اتفاقا فرق ما با شما سر بیشتر بودن نیست بلکه سر بیکار بودن و الاف بودن هست که در تمام نظر سنچی های نود تا بقیه گرفته شما همیشه در صحنه هستید ..افرین به این پشتکار افرین...لطفا درج کنید.
    • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      4 5
      دكتر جمعيت پرسپوليسي زياده كه هميشه طرفداراش بيشتر ميشه و هميشه هستن نه اينكه بيكارند خخخ تو نظر سنجي منو ياده طرفدار تراكتور انداختي شما
    • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      5 5
      اين جمعيت زياده ما هم دردسري شده برا ما پرسپوليسا . هي بايد توضيح بديم بابا ما زياديم و چون زياديم هميشه يه تعدادمون در صحنه حاظرند ولي باز ميپرسند ما زياديييييييم ميفهمين زياد . دخترمونو ببين به عشق پرسپوليس چيكار كرده
  • بی نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    دیگه الان از کامنت خبر میسازین
    • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      126 3
      بابا این زینال بندری توی سایت تابناک فقط داره کامنت می ذاره. بیشتر کامنتها هم "فقط اعدام" است. مثلا زیر خبری با عنوان تنبیه دانش آموز ... نوشته فقط اعدام. نباید زیاد جدی بگیرش. چون توی بعضی از کامنتهاش هم جوری عنوان می کنه که داره شوخی می کنه و از محتوای بیشتر کامنتهای زینال می شه فهمید داره شوخی می کنه
  • بی نام IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    ای بابا یه آدم دیوانه که قرصاشو نشسته خورده اومده یه کامنت گزاشته..چقد جدی گرفتیدش
    • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      156 7
      همین دیوانه ها هستن که میان رو صورت دختر بی گناه مردن بدون هیچ دلیلی اسید می پاشن چون دیوانه اند و جامعه حواسش نیس بهشون
    • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      21 62
      شوخی کرده بنده خدا زینال خان
    • جاوید IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      8 1
      درود به شجاعت و جسارت تو خواهر عزیزم اما امثال این زینال باید بعنوان یک انسان نما در فقس گذاشته شود و مردم بلیط بخرند و بیا تماشایش بکنند
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    340 5
    پیشنهاد میگردد مسئولین دیربط ترتیبی اتخاذ کنند که برای خانم های علاقمند جایگاه ویژه ایی در استادیوم در نطر گرفته شود تا خانم ها بتوانند به طور زنده فوتبال نگاه کنند به همین سادگی
    • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      شرط میبندم اون موقع هم میگن چرا مردونه زنونه رو جدا کردید مثل دانشگاه ها و مدارس
  • محمدرضا A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    226 8
    لطفا از حرف زینال بندری برداشت مثبت بکنید. به نظر من که با این حرفش به نوعی طعنه زده به این که چرا به خانم ها اجازه ورود نمی دهند و حالا هم که این خانم رفته ورزشگاه بیاید بسوزونیدش .انگار که آدم کشته باشه طرف
  • مهدی IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    154 1
    خداییش چراشماخبرنگارهاازکاه کوه می سازین؟زینال بندری یه کامنت گذارتابلوست که معمولاتوسایت تابناک کامنت میذاره ومعمولابرای دلقک بازی همیشه خلاف کامنت گذارای دیگه کامنت میذاره.شمابه خبرهای سایت تابناک مراجعه کنیدوکامنت های زینال روببینین که کامنت گذارای دیگه هم می شناسنش.احتمالاالان داره حال می کنه که بالاخره یه کامنت ضایع ش گرفته ومشهورشده.جان من فقط به دوستان تون درتابناک زنگی بزنیدتاملتفت بشین
  • بی نام RO ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    106 2
    این زینال بندری که کامنت میذاره،داخل همین سایت خبرانلاینم زیاد اظهار نظر میکنه، خیلی دوس داره مطرح بشه و بهش توجه کنن چون کار مثبتی ازش برنمیاد با این حرفای مزخرف میخواد جلب توجه کنه.و یه نکته آیا کارش تشویش اذهان عمومی و ایجهد رعب و وحشت محسوب نمیشه؟
  • همين IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    59 10
    واي چه خبر مهمي يكي يواشكي رفته استاديوم يكي هم تو صفحه ايستا تهديدش كرده اگه اينه كه اينهمه مردم همديگرو تهديد ميكنن اونارو هم بياريد تو خبراتون ديگه
  • بی نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    69 3
    میشه به من یکی بگه این کار یعنی چی و یک شخص برای چه هدفی باید این کار رو انجام بده؟:تماشاگران آبادانی مسابقه سراغ نیروی انتظامی‌ ورزشگاه می‌روند تا تماشاگر مشکوکی را که روی سکوهای ورزشگاه تختی آبادان نشسته بود به نیروی انتظامی‌ معرفی کنند
    • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      8 0
      لابد فکر کردن بمب انتحاری به خودش بسته و الان منفجر میشه که به نیروی انتظامی خبر دادن
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    37 5
    بی خیال بابا
  • ناشناس A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    59 4
    پیدا کردن این زینال بندری باید ساده باشه. مدتهاست کامنتهایی از این دست در سایت تابناک می زاره. با مراجعه به تقریبا هر خبری می تونید کامتنهای بی خردانه اون رو ببینید. خیلی از خوانندگان سایت در کامنت هایی از تایید نظرات او ابراز ناراحتی کردند . حتی در کامنت ها بیان شده که گویا از خودشون هست که چنین نظرات نازلی از او تایید میشود. یه جور بامزگی و تنور گرمی. .
  • محمد ط. IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    65 3
    بابا جدی نگیرین، جوگیر نشین . این بابا زینال بندری رو من مدتهاست حداقل دو سال در سایتهای خبری میبینم کارش نوشتن کامنتهای جنجالی، عجیب غریبه و قمر در عقربه. در هر موضوعی البته بیشتر سیاسی مینویسه ، این کار سرگرمی اون هست و البته بعضی که زود باورن کلی نظرو پاسخ میدن اونم کیف میکنه. بعضی هم میفهمن بهش متلک پاسخ میدن . خلاصه طرف احتمالا سرگرمی دیگه ای نداره.
  • osji IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    13 5
    «زینال بندری».واقعا خجالت آوره .خشونت و تهدید به مرگ شده لق لقه زبون . خوب حالا اتیش زد؟؟ که چی ؟؟
    • کوشا A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      4 4
      بابا این بنده خدا شوخی کرده. تمام کامنت هاش همین جوریه. دوزاریه ملت کجه به یارو چه ربطی داره؟
  • max A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    25 3
    خبر شما واقعا نفمیدی این کامنت یه آدم با نمکه از این نمکدون ها تو خبرآنلاین هم کم نداریما
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    2 2
    اگه فالووره اینیستا میره بالا اینجوری منم میرم خوووو
  • amir RO ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    3 1
    از خبرآنلاین بعید بود کامنت یک فرد معلوم الحال و مسخره و لوده که هم من و هم اکـثر اینایی که الان کامنت گذاشتن میشناسند رو بدون تحقیق و تحلیل ، تایید کنه
  • زینال IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    3 28
    زینال منم .اصلا خانم ها رو نباید بزارن بیان استادیوم.مثل اینکه معنی ناموسو نمیدونین
    • رضا IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      3 2
      تو خیلی بیجا کردی ، تو اصلا چکاره هستی ؟ خفه شو برو جلوی ناموس خودت رو بگیر یکبار کار دست خودش نده . لازم نکرده واسه ناموس مردم رگ غیرتت باد کنه .
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    4 0
    میشه بازیهایی رو فقط خانوما برن.مادرا با پسرای تا 10 سال.چقد قشنگ میشه.هم باعث نزدیکتر شدن خانواده میشه هم تفریح خوبی برای مادرا و خانوما.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    3 1
    چه کنه بی بی سی با آاین سوژه
  • ناشناس IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    3 3
    زینال بندری اغلب کامنت ها را با زیرکی منتقدانه بیان می کند وکنایه می زند
  • بانو IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    2 2
    این که این خانم متوجه شوخی زینال بندری نشده طبیعیه چون قطعا به سایت های خبری سر نزمی زده تا بدونه زینال کامنت هاش همه اش کنایه است. اما روزنامه نگار چرا جدی گرفته رو نمی دونم. یعنی او هم اینقدر از مرجله پرت بوده که زینال و کامنت هاشو ندیده بوده؟ من که روزی چندتا سایت خبری رو تفننی چک می کنم می دونم، روزنامه نگاران که دیگه وظیفه شون باید همین باشه و باید بدونن.
  • فوتبالی IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    9 1
    بندری کجایی ؟ اگه راست میگی با مرد حرف بزن بیا جلو
  • اسی پلنگ RO ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 1
    زینال بندری فنگ ننداز خدا شفات بده
  • امین IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    2 0
    خوبه اینا که می خوان خودشونو مطرح کنن با کارها وحرفهای زیبا ودلنشین باشه .از همه خواهران ام برای حضور در ورزشگاه باید حمایت بشه وآقایون هم حتما با غیرت ایرانی خودشون اونارو مثل خواهراشون احترام می زارند.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    4 0
    دوره اين اوباش بازيا تموم شده . دهنشو جر ميديم اوني كه اين مزخرفاتو گفته .خواهركم نترس