رفتارهای ترافیکی غلط؛ عامل راهبندان‌های زنجان

روزنامه همشهری زنجان نوشت: مشکلات ترافیکی زنجان چند عاملی است و به افزایش جمعیت، ضریب نفوذ وسایط نقلیه و نیز قدمت بالای خیابان‌های مرکز شهر مربوط می‌شود. این در حالی است که رعایت نکردن مقررات و نبود آموزش بر معضل ترافیک شهری دامن می‌زند. اما موضوعی که در این میان مطرح است، رعایت نکردن مقررات و نبود آموزش همگانی است که بر معضل ترافیک شهری دامن زده است.

اگر بگوییم بخش مهمی از ترافیک شهری زنجان به عابران پیاده باز می‌گردد، پر بیراه نگفته‌ایم. برخی از آنها بدون توجه به چراغ راهنما، از مسیرهای عبوری می‌گذرند و ترافیک ایجاد می‌کنند. بررسی میدانی این موضوع از سوی مسئولان شهری و راهنمایی و رانندگی شهرستان و نشستن پای صحبت مردم می‌تواند زمینه مناسبی برای رفع گره‌های کور ترافیکی در شهر را موجب شود. برای همین منظور «سمانه شاددل» معاون ترافیک و امور حمل و نقل شهری، «معصومه حمزه تبار» رئیس کمیسیون ترافیک، حمل و نقل و خدمات شهری شورای شهر، سرهنگ «مجید باقری» جانشین رئیس راهنمایی و رانندگی شهرستان زنجان به همراه سرپرست روزنامه همشهری از مسیرهای پرترافیک شهر زنجان بازدید کردند.

خیابان زینبیه شرقی
بازدید از خیابان زینبیه شرقی به سمت محور دلجویی بخشی از برنامه‌ها بود. در این خیابان مواردی چون پارک خودرو در زیر تابلو پارک ممنوع، برپا شدن بساط دستفروشی و در کنار آن اجتماع عابران برای خرید بر معضل ترافیک افزوده است. پارک تاکسی‌های مسافربری و پارک دوبل از معضلات جدی در این مسیر است تا آنجا که با وجود مسافر، بیشتر رانندگان در انتظار مسافر با مسیرهای طولانی هستند. رئیس کمیسیون ترافیک، حمل و نقل و خدمات شهری شورای شهر با تاکید بر نهادینه کردن فرهنگ شهری بین عموم شهروندان می‌گوید: تا زمانی که عموم مردم به این موضوع در عبور از خیابان توجه نکنند، نمی‌توانیم در رفع معضل ترافیک شهری موفق باشیم.

مردم، بازوی توانمند در توسعه شهری
به گفته «معصومه حمزه تبار» مردم به عنوان بازوی توانمند در توسعه شهری می‌توانند ضمن رعایت قوانین و مقررات تقدمی در خیابان‌ها در روان‌سازی ترافیک شهری پیشقدم باشند.
وی با تأکید بر لزوم تعامل مدیران شهری با راهنمایی و رانندگی برای توسعه برنامه‌های رفع معضل ترافیک شهری ادامه می‌دهد: در این بین نقش رسانه‌ها در ورود به موضوعات فرهنگسازی ترافیکی در شهر بسیار مهم است.
جانشین رئیس راهنمایی و رانندگی شهرستان زنجان نیز بر لزوم توجه جدی مدیریت شهری بر نهادینه شدن فرهنگ استفاده از خودرو عمومی و دوچرخه در شهر تأکید می‌کند و می‌گوید: بخشی از ترافیک در مسیر خیابان سعدی به پارک خودرو مغازه‌داران و کارکنان بانک‌ها در این مسیر باز می‌گردد. این موضوع را بارها مطرح کرده‌ایم اما توجهی در این خصوص نمی‌شود.
سرهنگ «مجید باقری» بر لزوم احساس مسئولیت عموم شهروندان در قبال زیباسازی و منظر شهری تأکید می‌کند و می‌افزاید: انباشت خودروهای شخصی در خیابان‌ها در ساعات طولانی روز در به‌هم‌خوردن زیبایی شهری و افزایش ترافیکی شهری تأثیر زیادی دارد.
سرهنگ باقری با اشاره به فعالیت تاکسی‌های سواری بیشتر در هسته مرکزی شهر بیان می‌کند: در صورت بی‌تفاوتی مدیریت شهری در خدمت‌رسانی یکسان به نقاط مختلف شهر، شاهد حجم بالای ترافیک خواهیم بود. وی با انتقاد از نبود خدمات جابه جایی مسافر در برخی شهرک‌های اقماری چون الهیه و گلشهر کاظمیه می‌افزاید: این در شرایطی است که صدور فعالیت تعداد بسیار بالای تاکسی‌ها در هسته مرکزی شهر و استقرار برای مسافران طولانی مسیر در بروز ترافیک شهری موثر بوده است.
این مقام انتظامی شهرستان از صدور مجوز فعالیت توسط سازمان تاکسیرانی به شکل نادرست انتقاد می‌کند و ادامه می‌دهد: این سازمان بدون درنظر گرفتن صلاحیت افراد و شغل نخست نسبت به صدور مجوز فعالیت اقدام می‌کند. برای نمونه اغلب رانندگان بازنشسته یا شغل دوم رانندگی را انتخاب کرده‌اند.

ضلع جنوبی خیابان سعدی
داستان طولانی اجتماع خودروهای مسافربری در ضلع جنوبی خیابان سعدی از دیگر معضلات جدی در ایجاد بار ترافیکی در این مسیر است. با وجود تأکید مردم و مسئولان همچنان مدیر عامل سازمان تاکسیرانی در ساماندهی این مسیر عاجز مانده است. موضوعی که بارها شهروندان زنجانی از آن گلایه داشته‌اند.
معاون شهردار سد معبر را یکی از معضلات این مسیر در ایجاد ترافیک بیان می‌کند و می‌گوید: نباید خودروها در مدت زمان طولانی برای رسیدن مسافر لحظه‌شماری کنند و اجتماع این تعداد خودرو برای جذب مسافر بی‌معنا است.
«سمانه شاددل» با انتقاد از فعالیت دستفروشان و بیشتر مغازه‌داران در این نقطه شهر اظهار می‌کند: این قبیل افراد با برپا کردن بساط دستفروشی در کنار مغازه‌داران مسیر رفت و آمد عابر را سد کرده‌ و رهگذر برای عبور مجبور است از عرض خیابان گذر کند که این کار نیز در بروز ترافیک مسیر تاثیر دارد. رئیس کمیسیون ترافیک، حمل و نقل و خدمات شهری شورای شهر، راه‌اندازی بازارچه‌ها و میادین میوه و تره بار در نقاط مختلف شهری را در کاهش تردد مردم به هسته مرکزی شهر مهم می‌داند و ادامه می‌دهد: خرید از مرکز شهر توسط شهروندان با خودرو شخصی یکی از معضلاتی است که بر این معضل دامن می‌زند و برای رفع آن ساخت پارکینگ ضروری است.

میدان قائم
رفع معضل ترافیک از خیابان صفا تا میدان قائم از دیگر معضلات ترافیکی در این نقطه شهر است. در این بازدید سرهنگ باقری وجود برخی مدارس و زبانسرا و تالارها به سمت کوچه مشکی را در بروز معضل ترافیکی این مسیر عنوان می‌کند و می‌گوید: نصب بنر ، سد معبر و بساط کردن میوه فروشی دور میدان از جمله کارهایی است که به صورت غیرقانونی انجام می‌شود.

حقوق شهروندی
سرهنگ باقری درباره اعمال جرایم برای سیگار کشیدن حین رانندگی و انداختن آشغال از خودرو به بیرون، می‌گوید: این قبیل جرایم در صورت مشاهده 20 هزار تومان جریمه دارد و باید رانندگان در حین رانندگی به این مسائل بی‌تفاوت نباشند.
مکان‌یابی برای ساخت پارکینگ در برخی نقاط شهری، تأکید بر برگزاری برنامه‌های فرهنگی ترافیک از سوی مدیریت شهری، تعامل نزدیک دستگاه‌های ذی‌ربط و نیز تأکید بر توزیع عدالت در کار خدمت‌رسانی عمومی بین شهروندان از دیگر موارد مطرح شده در این بازدید بود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =