۰ نفر
۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
شیرآلات چینی آب‌ را آلوده می‌کند

روزنامه همشهری زنجان نوشت: عَلَمِ شیر مخلوط روشویی دستشویی منزلمان خراب شده بود و نیاز به تعویض داشت. تا این‌که 10 روز پیش یک شیر مخلوط از یکی از مغازه‌های شهر خریداری و نصب کردم. دو، سه روز که گذشت داخل روشویی لکه‌های قرمز رنگی را مشاهده کردم.

ابتدا به فرزندم مشکوک شدم که نکند گلویش چرک کرده باشد اما زمانی که موضوع را به او گفتم، ابراز بی‌اطلاعی کرد. بعد از چند روز کم کم گلوی تک تک افراد خانواده به خارش و درد افتاد. تا این‌که دلیل رنگ‌های قرمز داخل روشویی را دانستم دلیل آن زنگ زدگی داخل شیر مخلوطی بود که چند روز گذشته گرفتم بودم.
علم شیر را باز کرده و به مغازه فروشنده رفتم. کرکره مغازه پایین بود. صبر چند ساعته من برای بازگشت فروشنده بی نتیجه ماند و به ناچار به مغازه ای دیگر رفته و علم دیگری را خریداری کردم. اما گویا بخت با ما یار نبود و چند روز بعد شیر جدید نیز زنگ زد. هر دو شیر را برداشته به مغازه فروشنده‌ها رفتم. خوشبختانه هر دو مغازه دار حضور داشتند. اولی گفت از این نوع شیرها می‌توانید در کل کشور پیدا کنید. شیر‌های بی‌کیفیت چینی امروزه کل کشور را پر کرده اند. عذرخواهی کرد و علم دیگری به من داد که قبول نکردم. علم دومی را به مغازه بعدی برده و موضوع را با او نیز مطرح کردم فروشنده با پذیرفتن فروش کالای بی‌کیفیت چینی پول علم را بازگرداند.
«خلیل ببری» یکی از شهروندان زنجانی در گفت و گوی خود با خبرنگار همشهری نارضایتی خود را از بی توجهی مسئولان در نظارات بر شیر آلات بهداشتی این گونه بیان کرد.
كارشناسان صنعت آب و فاضلاب كشور بارها تأكید كرده اند سالم‌ترین نوع آب آشامیدنی مادامی كه از مسیر لوله‌ها و شیرآلات غیربهداشتی به دست افراد برسد، می‌تواند یكی از مهم‌ترین وخطرناك‌ترین عوامل بیماری‌زا در بدن باشد. آبی كه در مسیر لوله‌ها و شیرآلات غیربهداشتی ساخته شده از مواد آلاینده قرار می‌گیرد حامل آلودگی‌هایی می‌شود كه در غالب موارد، علم پزشكی قادر به تشخیص عامل اصلی ایجاد آنها نبوده و صرفا درمان‌های مقطعی و پرهزینه‌ای را به افراد تحمیل می‌كند. اگر چه ما نمی‌توانیم از استاندارد شیرآلاتی كه آب آشامیدنی را انتقال می‌دهند،اطمینان حاصل كنیم اما توجه نکردن مردم به این مساله دلیلی بر كیفیت نداشتن شیرآلات نیست. ضمن آنكه آب آلوده مانند مصرف غذاهای آماده و مضر نیست كه بتوان برای حفظ سلامتی از مصرف آن صددرصد خودداری كرد. چرا كه شست وشو و مصرف آب آشامیدنی آب برای همه اعضای خانواده و در سطح كلان برای تمام افراد جامعه از طریق لوله كشی داخل ساختمان و از مسیرشیرآلات تامین می‌شود. بنابراین كوچكترین غفلت در این زمینه باعث ابتلا افراد به بیماری می‌شود.

مواد اولیه بی‌کیفیت
«مالک اژدر جراحی» رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم بهداشت ساختمانی با بیان این‌که بخش قابل توجهی از لوازم بهداشتی مورد استفاده در ساختمان چینی هستند می‌گوید: ابزار آلات لوله کشی صددرصد ایرانی و لوازم بهداشتی موجود در بازار 30 درصد چینی هستند. با توجه به این‌که لوازم بهداشتی ایرانی قیمت بالاتری نسبت به چینی دارند از این رو استقبال مردم از لوازم چینی در این وضعیت اقتصادی جامعه بالاست. به همین دلیل مغازه داران نیز رغبت بیشتری به خرید و فروش لوازم چینی دارند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم بهداشتی ساختمانی ادامه می‌دهد: متاسفانه به دلیل قیمت بالای تمام‌شده تولید شیر آلات در داخل کشور افرادی به سفارش این کالا از چین اقدام می‌کنند و بعد از آنکه این لوازم در آن کشور با هزینه تمام شده پایین تولید شد به اسم تولید داخل در کشور به فروش می‌رسد. جراحی با اشاره به مشکل زنگ زدگی تعدادی از شیر آلات بهداشتی ساختمانی می‌گوید: جنس بسیاری از لوازم بهداشتی مانند علمک‌های شیر مخلوط برنجی هستند. در واقع رنگ برنج به مرور زمان اندکی تغییر می‌کند اما تغییراتی که در حال حاضر مردم از آن رنج می‌برند و ابراز نارضایتی می‌کنند، نتیجه زنگ‌زدگی این شیر‌هاست. جنس شیر‌های بهداشتی ساختمان که از کشور چین وارد می‌شوند برنج اصل نیستند. از این رو به سرعت در مجاورت با آب زنگ می‌زنند و ظرف مدت یک سال دیواره باریکی پیدا می‌کنند. وی با اعلام رسیدگی به شکایات شاکیان اضافه می‌کند: افرادی که لوازم بهداشتی ساختمانی بی‌کیفیت و غیر بهداشتی را از مغازه‌ها خریداری می‌کنند برای شکایت خود می‌توانند به بازرسی اصناف واقع در خیابان فردوسی مراجعه کنند. فروشندگان لوازم بهداشتی ساختمانی از لحاظ قانونی نمی‌توانند از لوازم غیر بهداشتی استفاده کنند. بی‌گمان زیبایی ظاهری شیر آلات یکی از مولفه‌های تصمیم گیری در انتخاب شیر آلات است اما باید توجه داشت که بهداشتی بودن آنها باید مهم‌ترین مولفه در تصمیم گیری‌ها باشد.

نظارت
از دیدگاه كارشناسان صنعت آب و فاضلاب، تولید شیرآلات غیراستاندارد در هر كشور نتیجه كم كاری سازمان‌های نظارتی در تدوین و ضمانت اجراهاست كه باعث می‌شود سازندگان بدون واهمه از مجازات ناشی از رعایت نکردن استانداردها، با به‌كارگیری مواد غیربهداشتی و ارزان، آب آشامیدنی لوله كشی را با خطر آلودگی شیمیایی روبه رو كنند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =