۰ نفر
۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۶

ایسنا نوشت:کارشناسان معتقدند کیفیت خودروهای داخلی پایین و قیمت این محصولات بالاست. در این میان برخی نیز شورای رقابت را به همدستی با دو خودروساز بزرگ متهم می‌کنند.

در کنار نارضایتی مصرف‌کنندگان از قیمت و کیفیت خودروهای داخلی، کارشناسان نیز از عملکرد خودروسازان در این حوزه انتقاد می‌کنند.

در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند که تناسبی بین قیمت و کیفیت خودروهای داخلی وجود ندارد به‌گونه‌ای که کیفیت این محصولات پایین و قیمت آنها بالا است.

برخی کارشناسان نیز شورای رقابت را به همدستی با خودروسازان متهم کرده و معتقدند که این شورا با صدور مجوز افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا درصدد کمک به آنها برای فروش محصولاتشان بوده است.

در این میان برخی کارشناسان صنعت خودرو نیز خواستار کاهش قیمت خودروهای داخلی هستند.

یک کارشناس صنعت خودرو در این رابطه می‌گوید: در زنجیره تامین قطعات خودروهای داخلی مشکلات جدی وجود دارد که باعث تولید قطعات بی‌کیفیت با قیمت بالا می‌شود که نتیجه این وضعیت نیز تولید خودروهای بی‌کیفیت و گران است.

ابوالفضل خلخالی ادامه می‌دهد: با قیمت‌های فعلی می‌توان خودروهای با کیفیت‌تری در کشور تولید کرد با این حال به دلیل معیوب بودن زنجیره تامین قطعات، این اتفاق نمی‌افتد. قیمت خودروهای داخلی در مقایسه با کیفیت آن‌ها، بالا و گران است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان می‌کند: قطعه‌سازان داخلی باید با قطعه‌سازان خارجی همکاری کرده و از این طریق نسبت به انتقال تکنولوژی اقدام کنند در غیر این‌ صورت همچنان شاهد تولید خودروهای قدیمی و منسوخ شده با قیمت‌های بالا و گران در کشور خواهیم بود.

یک عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز کیفیت خودروهای داخلی را پایین دانسته و معتقد است که صدور مجوز افزایش قیمت این محصولات از سوی شورای رقابت اقدامی نادرست و برای تحریک مصرف‌کنندگان به خرید بوده است.

علی خاکساری در این رابطه می‌گوید: به دلیل رکود بازار مشتری چندانی برای محصولات ایران خودرو و سایپا وجود ندارد، در چنین شرایطی این دو خودروساز درخواست افزایش قیمت محصولاتشان را به شورای رقابت ارسال و این موضوع را رسانه‌ای کردند تا با فرستادن پیام گرانی به بازار، مصرف‌کنندگان را تحریک به خرید کنند.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه شورای رقابت به جای مقابله با انحصار این دو شرکت عملا به بخشی از روند فضاسازی این شرکتها تبدیل شده و صدور مجوز افزایش قیمت خودرو از سوی این شورا نیز نوعی عملیات روانی برای فریب افکار عمومی و تحریک آنها به خرید بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح می‌کند: مصرف‌کنندگان آگاه شده‌اند و دیگر فریب چنین بازی‌ها و فضاسازی‌هایی را نمی‌خورند و به همین دلیل شاهدیم که بازار خودرو همچنان راکد است.

در این میان یک کارشناس صنعت خودرو نیز خواستار کاهش قیمت خودروهای داخلی است. امرالله امینی در این رابطه می‌گوید: با توجه به شرایط بازار، خودروسازان بزرگ باید قیمت محصولات خود را کاهش دهند.

وی ادامه می‌دهد: واقعیت این است که شرایط بازار خودروی ایران تغییر کرده و ایران خودرو و سایپا مانند گذشته یکه‌تاز این بازار نیستند. از آن سو نیز خودروهای چینی مونتاژی در کشور به عنوان رقیب خودروهای تولیدی دو خودروساز بزرگ مطرح شده‌اند آن هم در شرایطی که خودروهای چینی با روش‌های فروش متنوعی از جمله اقساطی بدون بهره عرضه می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان می‌کند: خودروسازان بزرگ برای خروج از رکود فعلی چاره‌ای جز کاهش قیمت محصولات خود ندارند، هم‌اکنون این مصرف‌کنندگان هستند که برای بازار خودرو تصمیم می‌گیرند و خودروسازان چاره‌ای جز پذیرش این واقعیت ندارند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 543793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یاسر A1 ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    222 2
    تولید خودروهای بی کیفیت با قیمت بسیار بالا در سطح کلان به اعتماد مردم به کالاهای داخلی لطمه جدی می زند
    • سینا A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
      64 2
      یک کلام ختم کلام:اول هیچ کسی زورش به این دو خودرو مونتاژ کن نمیرسه .دوما ما مردم کاملا مقصریم فقط فقط یکبار به کالای بی کیفیت نه بگیم اثراتشو میبینیم
    • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
      7 1
      بهای این بی کیفیتی را مردم با جونشون پرداخت می کنند
    • آیس برگ A1 ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
      2 2
      همون پراید هم از سر این ملت با اون طرز رانندگیشون زیاده
  • بی نام IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    186 2
    واقعا خودروهاي داخلي علي رغم قيمت بالاي آنها بي كيفيت هستند.
  • پشیمون IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    119 1
    چند روز پیش پژو پرشیا بردم نمایندگی برای گارانتی اول کارت طلایی دارم هزینه میلیونی بابت کارت طلایی از من گرفتن ولی هیچ کاری در ازاش انجام نمیده نمایندگی. به اجبار هم کارت طلایی رو ماشین به خریدار میدن بعد تعویض سیم کلاچ با کارکرد 5000کیلومتر سیم کلاچ نمایندگی پاره شده دوباره اوج بی کیفیتیه بخدا قسم. 35میلیون هزینه کردم با کلی ایراد...
    • خليل A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
      35 5
      حقت ايشالا دعا ميكنم بد تر از اين سرت بياد و تو باشي ديگه كمپين را دور نزني وتو لياقتت همين فرغونه كه خريدي
  • محسن GB ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    103 2
    بنظر نمیرسد کسی بتواند از پس خودروسازها برآید. ظاهرا تردد خودروهای پلاک اروند در سطح استان خوزستان ممنوع شده و خودروسازها بالاخره زهرشان را در استان ریختند.
  • محمد A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    142 2
    شورای رقابت ؟ شورای رفاقت
  • rezad A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    104 3
    خودروسازی در کشور ما... یک سیستم به شدت معیوب و ناکارآمد که فقط به دلیل مصلحت ها حفظ شده است مثل اینه که ما به یک بیماری خطرناک دچار بشیم و فقط به دلیل حفظ آبرو جلوی بقیه دم نزنیم ولی مگه میشه پنهان کرد دیگه خیلی وقته گندش دراومده. کاش فقط خودروسازی اینطوری بود
  • فریدون A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    94 3
    کیفیت خودور ها افتضاح و خدمات پس از فروش افتضاح تر و برخوردها بی ادبانه و طلبکارانه است... خودرو صفر کیلومتر پرایدی که خریداری کردیم در کیلومتر سیصد چرخ جلو راست و پلوسش در رفته و بعد از جا زدن توسط خود امدادگر سایپا تعمیرگاه مرکزی شماره 1 سایپا به این بهانه که خودرو نباید توسط خود امدادخودرو دست می خورد و فقط باید حمل می شد از تعمیر اساسی این خودرو شانه خالی کرد و شماره 096770 که صدای مشتریان سایپا است نیز پس از تقریبا یک ماه هنوز جوابی به شکایت ما نداده است
  • محمد A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    80 1
    شما به اطلاعات بیشتری دسترسی دارید . سمند ، 405 و پرشیا در 100 کیلومتر 10 لیتر بنزین مصرف میکنندشما محاسبه کنید اگر 100/7 بودند چقدرصرفه جویی میشد و هوا تمیزتر نبود
  • بی نام IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    110 2
    آسمان زمین بیاد زمین آسمان دولت اجازه نمیده ذره ای به خودرو سازها فشار آید
  • ایرانی IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    112 2
    ای بابا... این دوتا مونتاژ کار شدن سرطان بی درمان جامعه ایرانی
  • بی نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    73 13
    حداقل کاهش 40 درصدی باید اتفاق بیافتد
  • شهروند IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    72 0
    با این وضع کیفیت پایین خودرو ایرانی افزایش قیمت واقعا خنده داره...
    • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
      16 0
      گریه اور
  • ایرانی IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    51 1
    چند روز پیش از نمایندگی آمل ایران خودرو رانا تحویل گرفتم خیلی ایراد نداشت. برای سرویس اول بردم نمایندگی از اون روز کلی ایراد پیدا کرده. کارت طلایی هم برام کاملا بلااستفادس. فقط یه هزینه الکی بوده برام خواهشا رسیدگی کنید...
  • بی نام A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    35 4
    همچين نوشتي كه موج انتقاد فكر كردم چي شده
  • دزفول IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    129 1
    الان تو منطقه ازاد اروند اپتیما قیمتش 50 میلیونه اون وقت ما دنا میدیم 43 میلیون...
    • منطقه ازاد ارس IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
      59 1
      دقیقا درست میگه دوستمون...
    • کارگر IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
      69 1
      پرشیا میدیم 35 میلیون 405 با امکانات سال 1373 میدیم 30 میلیون...
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    70 2
    تا وقتی که این دو خودروساز برای دولت درآمد داشته باشن باید مردم فقط از این دو خودروساز خرید کنند و دست و پا زدن فایده نداره
  • بی نام IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    91 1
    اگر مردم پایداری کنند و نخرند ، ایران خودرو و سایپا مجبور به کاهش قیمت میشوند . این یک قانون در اقتصاد است . کاهش تقاضا برابر با کاهش قیمت خواهد بود . این یک اصل اقتصادی است . با کاهش تقاضا کاهش در عرضه و باد کردن انبارهای ایران خودرو و سایپا اتفاق افتاده است . دوم اینکه مردم پول ندارند ماشین بخرند . پول ندارند قسط بدهند . پول ندارند آقا . پول ندارند . باید درآمد باشد حالا چه نقد چه قسطی . بالاخره باید پرداخت شود . اما وقتی اصلا مردم در هزینه های جاری زندگی درمانده اند . ماشین خریدن پیش کش .
    • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
      24 0
      با نظرات شما موافقم ولی این خودروسازها رو دستکم نگیرید در صورت کاهش فروش آنها پروژه های جدیدی طراحی می کنند مثل ممنوعیت تردد تاکسی پیکان در تهران که در حال اجراست یا ممنوعیت تردد خودروهای کاربراتوری البته با بهانه آلودگی ولی در واقع برای فروش بیشتر خودروهای آلاینده خودشان
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    96 1
    دولت تدبیر و امید هم در مقابل خودرو سازها کم آورد و با وجود نارضایتی صریح مردم، با وام خودرو از آنها حمایت کرد.
  • یزدان IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    48 0
    مردم خاطره بدی از کیفیت خودروی داخلی دارند و تا وضعیت اینها درست نشه، مردم رو به سمت خرید کالای داخلی نخواهند آورد. یعنی هر چی مسئولین داد بزنن خرید کالای داخلی، مردم تا یاد وضعیت خودرو بیافتن از خرید داخلی پشیمون میشن
  • متاسف A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    17 0
    خودم در خودروسازی کار میکنم میدونم داریم به نوعی جنایت میکنیم در حق مردم ایران مردم ایران حقشونه ماشین روز با کیفیت بالا سوار شوند مثل خیلی از جاهای دیگه دنیا . به اسم اشتغال زایی داریم در خیلی موارد ماشین بی کیفیت و از رده خارج تولید میکنیم .
  • شما IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    18 0
    مگه انتقاد تاثیری هم داره
  • هوشنگ A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    24 0
    قرار نیست ما سازنده و تولید کننده همه چیز باشیم. خودرو سازی در ایران همیشه مونتاژکاری بوده است لذا بهترین گزینه آزادسازی قیمت خودرو حذف تعرفه واردات خودروهای خارجی است.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    21 0
    یه نفر از مریخ باید بیاد وضعو درست کنه.نمیدونم چرا هر دولتی عوض میشه زورش به خودروسازا نمیرسه.مگه نه اینکه موشک و پهباد و کشتی میسازیم.این که اسونتره.پس......
  • ح IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    16 0
    سوال :چند کشور به روش ایران از صنعت خودرو سازی خود حمایت می کند و به همین شیوه رقابتی است ؟
  • دکترای فیزیک کوانتوم A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    23 1
    من دکترای فیزیک کوانتوم دارم ، اما حتی نمیتونم کوچکترین خواستم در مورد خودرو که داشتن شورولت کامارو تو تهران هست رو داشته باشم پس خیلی راحت مهاجرت می کنم به کشوری که هر خودرویی که خواستم رو داشته باشم و نه مجبور باشم که بین چنتا خودروی درجه 5 انحصاری که با قیمت معادل خودروهای روز دنیاست یکی رو انتخاب کنم
    • بی نام A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
      11 0
      تو که می تونی برو داداش .خدایارت ما هم برات دعا می کنیم.........
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    17 0
    سالهاست که انتقاد میشه اینها پشتتشون خیلی قرص تر از این حرفهاست که انتقاد تکونشون بده ....این گرگ سالهاست که با گله آشناست
  • مراد خيشوند A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    15 1
    من دو ماه پيش با خلف وعده دو ماهه يك خودرو پژو405 با چند اشكال فني در اتاق و سپر ماشين از ايران خودرو با كلي حرفهاي عجيب غريب نماينگان اين شركت ازجمله اينكه بيا برو مشهد تحويل بگير و غيره ....تحويل گرفتم و بايد دو ماه ديگراولين چك بدهي خود را پرداخت كنم اين در حالي است كه 6 ماه بعد از تحويل بايد پرداخت كنم . واقعا متاسفم براي كارخانه خودرو ساز ايران. جمعش كنن يا بقولي تختش كنن مرم كمتر آسيب و ضرر مي بينند.
  • اشکان IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    18 0
    در چنین شرایطی این دو خودروساز درخواست افزایش قیمت محصولاتشان را به شورای رقابت ارسال و این موضوع را رسانه‌ای کردند تا با فرستادن پیام گرانی به بازار، مصرف‌کنندگان را تحریک به خرید کنند.اما تا قیمت خودروهای داخلی حداقل به نصف تا شرایط قبل از تحریمها برنگردد نه گفتن به خودروهای داخلی ادامه داره حالا برین 500 هزار تومان تا 5 میلیون تومان کم کنید باز هم نمیخریم...
  • سامان GB ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    23 0
    چند روز پیش یه 206 تیپ 5 ثبت نام کردم . بعدش فهمیدم کلیه قطعاتش ایرانی و چینی و هندی هستن تازه گیربکسش که بهترین مزیت 206 بود عوض شده . سیستم برقش هم بطور کلی تغییر دادن و دیگه هیچ آپشنی روش نصب نمیشه . منم رفتم انصراف دادم گفتن 20 روز دیگه پولت بر میگرده . خداییش 40 میلیون پول کمی نیست که بخوای بدی جای 206 . تندر نود هم با این قیمت واقعا نمی ارزه انگار تریلی سوار شدی اینقدر این داشبورد زشت و بی روحه . هیچ امکاناتی نداره توی کاتالوگش نوشته فرمان هیدرولیک و بالابر شیشه برقی . 40 میلیون میدی پخشش فلش نمیخوره .
  • احمد A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    4 32
    با سلام اگر یک کمی عاقلانه فکر کنیم می شود خودرو داخلی خودمان که به دست عزیزان کشورمان درست شده می توان ارتقاء داد و این کار شدنی است مثل آن جوان مشهدی که در داخل کار گاه خانه اش برای بر آورده کردن آروزی پسرش یک خودرو لامبورگینی دست ساز درست کرد که با نوع اصلی آن برابری داشت سئوال اینجاست چرا این افراد از سوی مسئولین حمایت نمی شوند تا بیایند توان صنایع خودرو سازی را ارتقاء دهند مگر درست کردن یک خودرو لوکس ودرجه یک از درست کردن یک موشک بالستیک که به دست متخصصان سبز قامتان کشورمان درست شده سخت تر است اگر این ایران خودرو ما برای مدتی تحویل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داده شود یقین دارم در کمترین زمان ابر خودرو تولید و به مردم نشان می دهد و آن وقت آقای نعمت زاده سرمایه اش را در جای دیگر
  • کوروش A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    19 0
    با درود و احترام.در این شرایط بد اقتصادی که خودرو تولید داخل فروش نمی رود باید قیمت ها کاهش یا تخفیف داده شود تا مردم به سمت خرید تشویق شوند اما با توجه به کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای تولید داخل بازار خودرو به همین منوال میگذره.....با تشکر
  • محمد IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    6 3
    این اساتید برن به درس و مشقشون برسن