خرده فروشان مواد مخدر در زنجان زیر سایه ترس

روزنامه همشهری زنجان نوشت: نشست خبری دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در حالی برگزار شد که مسئولان گفتند زنجان در بین کل استان‌ها به لحاظ مصرف مواد مخدر کمترین میزان مصرف را بر اساس آخرین آمارهای رسمی کشور دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به آمارهای سال گذشته افزود: با توجه به آمارهایی که فرماندهی انتظامی استان ارائه داد بیش از 2 تن کشفیات مخدر شامل پیش‌سازهای مواد مخدر صنعتی و مواد مخدر طبیعی انجام شد که در نوع خود در طول تاریخ ادغام نیروها و تشکیل ناجا در زنجان بی سابقه بوده است.
«تقی نصیری» با بیان این‌که طی 2 ماه گذشته در حوزه برخورد با خرده فروشان و دستگیری آنان، زنجان اولین استان در کشور است، ادامه داد: این موضوع به این مفهوم نیست که میزان دستگیری در زنجان نسبت به دیگر استان‌ها زیاد است بلکه با توجه به آمار پایین اعتیاد در استان و پایین بودن معتاد و قاچاق فروش، میزان دستگیری‌ها کمتر است. اما در مقایسه با میزان جمعیت و تعداد شهرستان‌های استان میزان برخورد و دستگیری‌ها بالاست. در واقع معدل فعالیت فرماندهی انتظامی استان نسبت به استان‌های دیگر بالاتر است. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با بیان این‌که در استان نزدیک به 92 مرکز درمانی اعم از مراکز اقامت میان مدت و مراکز درمانی سرپایی وجود دارد، گفت: در زنجان 9 کمپ یا مراکز اقامتی میان مدت داریم. درباره کمپ غیر مجاز غیر از یک مورد که چند بار با آن برخورد قانونی صورت گرفته، مورد دیگری وجود ندارد.
نصیری با بیان این‌که نسبت مراکز درمان سرپایی و مراکز اقامتی میان مدت یک نسبت معنا دار است، افزود: کمتر از 10 درصد درمان ما به صوت اقامتی انجام می‌شود و نزدیک به 90 درصد درمان در استان به صورت سرپایی است. مراکز اقامتی میان مدت زنجان جز بهترین کمپ‌های کشور هستند اما هنوز با استانداردهای لازم فاصله دارند. تاکنون اتفاق‌های ناگواری در کمپ‌های ما رخ نداده که این، نشان از سلامت نسبی کمپ‌ها دارد.

مرکز ماده 16 نداریم
نصیری با اشاره به این‌که ما در استان مرکز ماده 16 نداریم، گفت: در قانون مبارزه با مواد مخدر معمولا دولت برای معتادان پر خطر با مسئولیت ستاد مبارزه با مواد مخدر در استان‌ها کمپ‌های اجباری ایجاد می‌کند که در اصطلاح به آنها کمپ‌های ماده 16 می‌گویند. در استان زنجان چنین کمپی وجود ندارد. چون ستاد در پاسخ به پیگیری فعالیت این کمپ در استان با توجه به میزان کم آلودگی اعلام کرده است که نیازی به دایر کردن آن ندارد. اما مرکز تبصره 2 ذیل ماده 16 در استان وجود دارد. این تبصره شامل آن دسته از معتادانی است که مشمول ماده 16 هستند. در این مکان معتادان مربوطه به ماده 16 نگهداری می‌شوند که طی بازدیدهای مختلفی توسط مسئولان سلامتی این مرکز تایید شده است. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: یکی از نگرانی‌های عمده و اساسی ما این است که الگوی مصرف از مواد طبیعی یا سنتی به سمت مواد مصنوعی در حال حرکت است. امروز دومین مصرف غالب در استان و کشور ماده مخدر شیشه است که در استان 26 درصد مصرف کنندگان و در کشور 28 درصد مصرف کنندگان مواد مخدر را درگیر خود کرده است. باید جلوی این تغییر مصرف گرفته شود.

درمان اعتیاد و بیمه
نصیری اظهار کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر پیگیر این است که درمان اعتیاد شامل خدمات بیمه‌ای شود. سال گذشته زنان و دانش‌آموزانی که به مواد مخدر اعتیاد داشتند در صورت ترک مشمول بیمه شدند اما این رقم کافی نیست و درصد کمی از معتادان را شامل می‌شود. باید ساز و کارها به سمت و سویی برود که اغلب معتادان زیر پوشش بیمه‌ای بروند تا از پس هزینه‌های درمان اعتیاد بربیایند.

تسهیلات بلا عوض
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این‌که اشتغال معتادان بهبود یافته امری مهم است، گفت: اداره کل بهزیستی به افرادی که بهبودی حاصل می‌کنند و پاکی بیش از 2 سال دارند تسهیلاتی داده است و دبیر خانه شوای هماهنگی نیز نزدیک به 2 میلیارد ریال تسهیلات به افراد بهبود یافته پرداخت کرده است که امیدوایم امسال این تسهیلات افزایش یابد. آمادگی داریم در صورت نیاز به افراد بهبود یافته برای ورود به کارهای تولیدی، زمینه اخذ وام را مهیا کنیم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این‌که سال گذشته حدود 50 درصد از سازما‌ن‌های مردم نهاد تسهیلات بلاعوض دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: کلیدی ترین اصل، مشارکت‌های جدی آحاد مردم و خانواده‌هاست. تازمانی که مبارزه با مواد مخدر را امری اجتماعی معرفی کنیم و مردم این مسئولیت را پذیرا نباشند هرچه دولت فعالیت کند هرگز به پای آسیب مصرف مواد مخدر نخواهد رسید. سالانه نزدیک 10 هزار میلیارد تومان هزینه‌ و خسارات از کنار مصرف مواد مخدر به جامعه تحمیل می‌شود.
وی ادامه داد: بیکاری، حاشیه‌نشینی و مصرف مواد مخدر 3 پدیده ناهنجار و مهمی است که در جامعه امروز ما مسئولان به آن اشاره می‌کنند. بر اساس نظرسنجی که از مردم صوت گرفته 92 درصد مردم از مصرف و شیوع اعتیاد ابراز نگرانی کرده‌اند.

برنامه‌های امسال ستاد
نصیری با اشاره به برنامه‌های امسال ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در حوزه فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد باید حداقل 5 درصد از نرخ بروز اعتیاد جلوگیری شود. در حوزه درمان و کاهش آسیب اعتیاد هم برنامه‌ باید به سمتی برود که حداقل 5 درصد هم نرخ شیوع کاسته شود. در برنامه ششم توسعه اشاره‌ شده که در طی 5 سال هر سال 5 درصد که در مجموع 25 درصد می‌شود نرخ شیوع مصرف کاهش یابد. در حوزه صیانت اجتماعی و توسعه مشارکت‌های مردمی هم باید تلاش بر این باشد که سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه‌ها تشکیل شوند. چرا که 42 سازمان فعال برای یک جامعه یک میلیون نفری کافی نیست. وی با اشاره به این‌که در مبارزه با مواد مخدر بخش محدودی مبارزه مسلحانه و نظامی است، گفت: اگر بتوانیم افراد جامعه را تحت آموزش منسجمی قرار دهیم تا به سمت مصرف مواد مخدر گرایش پیدا نکنند، نیاز به مبارزه مسلحانه نیست.

هر مسجد یک برنامه
نصیری با اشاره به شعار جهانی امسال در روز جهانی مبارزه با سوء مصرف و قاچاق غیرقانونی مواد مخدر، گفت: امسال شعار «ابتدا بشنو؛ گوش کردن به کودکان و جوانان گام نخست در کمک به رشد سالم و ایمن آنهاست» از سوی سازمان ملل برای 5 تیر در نظر گرفته شده است. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به خط ملی مشاوره اعتیاد به شماره «09628» که باید به صورت مداوم به مردم معرفی شود، اظهار کرد: در استان طرحی به عنوان «هر مسجد یک برنامه» در نظر گرفته شده و با توجه به این‌که 1200 مسجد داریم و اقبال مردم در ماه رمضان برای حضور در نمازهای جماعات بیشتر می‌شود سعی می‌شود در هر مسجد 20 دقیقه درباره عوارض مصرف مواد و راه‌های درمان و نحوه مداخله در پیشگیری و درمان صحبت کنیم. این برنامه در ادارات استان نیز برای کارکنان اجرایی می‌شود.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548249

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =