حمید بعیدی نژاد در تازه‌ترین یادداشتش دربارۀ تأثیر برجام بر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نوشته است:

١- گزارش آنكتاد يا همان "كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل" در خصوص كاهش سرمايه گذاري مستقيم خارجي در سال 2015  در رسانه ها انعكاس وسيعي داشت، اما بخشي از واقعيت درگزارشات چندان كه بايد منعكس نگرديد.
 
٢- چنانچه به آمارهاي آنكتاد در چند سال گذشته كه همه به سالهاي قبل از حصول برجام ميگردد توجه شود، روند تحميل تحريمهاي ظالمانه بر اقتصاد ايران روشن ميشود. بر اساس آمارها ميزان سرمايه گذاري مستقيم خارجي در ايران از سال 2012 روندي كاهشي داشته و به اينصورت بوده است:

سال 2012............مبلغ 4 ميليارد و 662 ميليون دلار
سال 2013............ مبلغ 3 ميليارد و 50 ميليون دلار
سال 2014.............مبلغ 2 ميليارد و 105 ميليون دلار
سال 2015.............مبلغ 2 ميليارد و 50 ميليون دلار

حالا با اين روند كه همه به سالهاي اوج تشديد تحريمها در دوره قبل از برجام برميگردد، ميتوان نتيجه گرفت كه در صورت عدم تحقق برجام، طبيعتا اين روند كاهشي ادامه مي يافت. اين در شرايطی است كه نرخ سرمايه گذاري خارجي در تركيه در همين سالها بيش از 12 ميليارد دلار بوده است .

٣- با حصول برجام اين روند معكوس شده است و بنا به اظهارات رسمي مقامات اقتصادي كشور فقط در سه ماهه بعد از اجراي برجام، ميزان سرمايه گذاري مستقيم خارجي در ايران به ميزان حدود 3.5 ميليارد دلار رسيده است. طبيعتا آخرين تغييرات سطح سرمايه گذاري در اولين دوره پسابرجام در گزارش سال 2016 آنكتاد خواهد آمد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =