واحد مرکزی خبر نوشت: معاون رئیس جمهور آمریکا خطاب به چین گفت: ژاپن یک شبه بمب هسته ای می سازد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه پی بی اس اعلام کرد طی مذاکرات خود با شی جینپینگ رئیس جمهور چین، به وی گفت ژاپن می تواند « عملا یک شبه » به تسلیحات هسته ای دست یابد.
به گفته بایدن، وی با شی جینپینگ گفتگو کرد تا از وی بخواهد تحریم هایی را بر کره شمالی به علت فعالیت های هسته ای این کشور اعمال کند.

بایدن گفت چین از بیشترین توانایی برای تاثیرگذاری بر کره شمالی از طریق قطع کردن طیف کاملی از موارد برخوردار است، اما این همچنین می تواند موجب فروپاشی کره شمالی شود.
گزارش ها حاکی است کره شمالی تسلیحات هسته ای در اختیار دارد که می تواند نه فقط کشورهای همسایه، مانند کره جنوبی، ژاپن و چین، بلکه سرزمین اصلی آمریکا را هدف قرار دهد.

بایدن گفتن این موضوع را به شی جینپینگ به یادآورد که آمریکا در مواجهه با تهدید هسته ای کره شمالی، « سامانه دفاع موشکی خود را ارتقا خواهد داد ».
بایدن به برنامه های آمریکا برای استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در کره جنوبی اشاره می کرد؛ طرحی که دولت چین با آن مخالف است.

بایدن با اشاره به شی جینپینگ به شبکه پی بی اس گفت :« و وی گفت نه، نه، نه، یک لحظه صبر کن، نیروهای نظامی ما فکر می کنند شما می خواهید ما را احاطه کنید ».

بایدن به نقل از اظهارات خود در پاسخ به شی جینپینگ، گفت :« شما چه خواهید کرد؟ آیا فکر می کنید ما باید عقب بایستیم ».
بایدن افزود :« اگر ما با همکاری یکدیگر به راه حلی در خصوص کره شمالی دست نیابیم، چه روی می دهد؟ چه روی خواهد داد اگر ژاپن فردا هسته ای شود ».


بایدن خاطر نشان کرد :« آنها این ظرفیت و توانایی را دارند که این کار را عملا یک شبه انجام دهند ».
بایدن به این موضوع اشاره نکرد که مذاکرات با شی جینپینگ چه زمانی برگزار شد.

اظهارات بایدن در ژاپن نادیده گرفتن نشد و هیروشیگه سکو Hiroshige Seko معاون سخنگوی کابینه ژاپن روز جمعه در کنفرانسی خبری در توکیو گفت :« ژاپن هیچ گاه نمی تواند تسلیحات هسته ای در اختیار داشته باشد ».
سکو گفت سه اصل تولید نکردن سلاح هسته ای، در اختیار نداشتن سلاح هسته ای یا اجازه ندادن به وجود سلاح هسته ای در خاک ژاپن، سیاست اصلی و مهم دولت ژاپن است.

ژاپن بیش از 47 تن پلوتونیوم جدا شده در اختیار دارد، که معادل حدود شش هزار بمب هسته ای است. این کشور اجازه دارد سوخت هسته ای مصرف شده را برای تولید پلوتونیوم بازفراوری کند.
کارشناسان می گویند ژاپن می تواند از لحاظ فنی در یک دوره زمانی کوتاه بمب های هسته ای بسازد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =