مدارس ابتدایی استان نیمکت خالی ندارند

روزنامه همشهری زنجان نوشت: اولین ماه از فصل تابستان در حال سپری شدن است و بازار ثبت‌نام همچنان در مدارس داغ و سر افراد حاضر و ناظر در این کارها نیز به شدت شلوغ است و به همین دلیل گاهی مردم و مسئولان با مشکلاتی مواجه می‌شوند که شاید کلید حل این مشکلات آگاهی از قوانین موجود در نظام آموزش و پرورش باشد.

اولین ماه از فصل تابستان در حال سپری شدن است و بازار ثبت‌نام همچنان در مدارس داغ و سر افراد حاضر و ناظر در این کارها نیز به شدت شلوغ است و به همین دلیل گاهی مردم و مسئولان با مشکلاتی مواجه می‌شوند که شاید کلید حل این مشکلات آگاهی از قوانین موجود در نظام آموزش و پرورش باشد.
«زهرا بیات» مادر 34 ساله ای که هنوز موفق به ثبت نام فرزندش در مدرسه مورد نظرش نشده است، در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: در شهرک اراضی پایین کوه ساکن هستیم. مدتی پیش برای ثبت نام فرزند خود در پایه اول به یکی از مدارس نزدیک محل سکونتمان مراجعه کردم اما در کمال ناباوری افراد حاضر در مدرسه از ثبت نام فرزندم امتناع و از من درخواست سند، اجاره‌نامه و فیش آب و برق کردند که تهیه همه این درخواست‌ها برای ما امکان پذیر نبود. چرا که ما در واحد پایینی یکی از اقوام مستاجر هستیم و به دلیل نسبت فامیلی برای ساکن بودن در این مکان اجاره نامه‌ای ثبت نکردیم.
بیات ادامه می‌دهد: با وجود مستاجر بودن و وضعیت مالی ضعیف قادر به ثبت نام فرزندمان در منطقه دیگری نیستیم. چرا که در این صورت باید مبلغی برای رفت و آمد وهزینه سرویس پرداخت کنیم. سوال من از مسئولان آموزش و پرورش در مورد چرایی وجود چنین قوانینی است و این‌که اولیایی مثل من باید چه کاری انجام دهند و فرزندان خود را در کدام مدرسه ثبت نام کنند؟

ظرفیت محدود مدارس
مسئول ثبت نام‌ آموزش و پرورش استان در گفت‌وگو با همشهری با این گفته که مدارس موجود در شهر دارای ظرفیت محدودی هستند، می‌گوید: ثبت‌نام دانش آموزان براساس منطقه جغرافیایی آنها صورت می‌گیرد و به دلیل ظرفیت محدود مدارس اولویت نخست ثبت نام با دانش‌آموزانی است که در آن منطقه ساکن هستند و سپس در صورت وجود ظرفیت از سایر دانش‌آموزانی که ادعای سکونت در آن منطقه را دارند، ثبت نام می‌شود.
«علی محمدی» با اشاره به این‌که برخی از اولیا بر اساس شنیده‌هایی مانند این‌که فلان مدرسه کیفیت بالایی از لحاظ آموزش دارد، تمایل دارند که فرزند خود را در این مدرسه ثبت نام کنند. به همین دلیل اصلا به شرایط جغرافیایی محل سکونت خود توجه ندارند و همین مسائل سبب بروز مشکلاتی در زمینه ثبت‌نام دانش آموزان می‌شود، چرا که هر مدرسه ای سهمیه تعریف شده و ظرفیت معینی برای پذیرش دارد.
وی اظهار می‌کند: برای هر دانش آموز سهمیه‌ای در مدارس وجود دارد اما افرادی که به محله دیگری اسباب کشی کرده‌اند می‌توانند با در دست داشتن سند منزل که به اسم یکی از والدین دانش آموزان، اجاره نامه و یا فیش آب و برق به ستادهای فرعی آموزش و پرورش که در مدارس مستقر هستند، مراجعه کنند. ناحیه یک، 2 و ابهر جزو نواحی هستند که ستادهای فرعی در آنها مستقر هستند.
مسئول ثبت نام‌ آموزش و پرورش با بیان این‌که این سختگیری‌ها به دلیل کمبود مدارس است ادامه می‌دهد: برای مثال برخی از شهرک‌های اقماری زنجان دچار کمبود مدرسه هستند و برای ایجاد توازن در این مدارس برخی از دانش آموزان را به مدارس دیگری که در نزدیکی این شهرک‌‌ها قرار دارند راهنمایی می‌کنیم.
محمدی به 4 مدرسه ‌ای که سال گذشته در شهرک‌های گلشهر و پونک افتتاح شد، اشاره می‌کند و می‌گوید: سازندگان در این شهرک‌ها فقط به انبوه سازی پرداخته و از احداث مدرسه در این مکان‌ها غافل شده‌اند که این مورد اکنون مشکل ساز شده است. به همین دلیل به اجبار بسیاری از مدارس در این شهرک‌ها و در سطح شهر به صورت 2 شیفته دایر هستند.

تکمیل ثبت نام‌ها
مسئول ثبت نام‌ آموزش و پرورش در خصوص ثبت نام‌هایی که در حال حاضر در مقاطع مختلف جریان دارد، توضیح می‌دهد: در حال حاضر ثبت نام در مدارس ابتدایی تکمیل شده و فقط برای 10 درصد ادامه دارد که اینها نیز به دلیل نقل و انتقالات و مردودی هاست. ثبت نام در دوره اول متوسطه نیز در حال حاضر در حال انجام است اما به دلیل این‌که مدرسه تیزهوشان و نمونه دولتی نتایج را پس از 11 تیر اعلام می‌کنند، بنابراین ثبت نام در این مدارس اتمام نیافته و ادامه دارد.

هدایت تحصیلی در پایه نهم
مسئول ثبت نام‌ آموزش و پرورش استان به پایه نهمی‌ها که در حال انتخاب رشته هستند اشاره می‌کند و می‌گوید: انتخاب رشته دانش آموزان از طریق هدایت تحصیلی که مدرسه در اختیار آنها قرار می‌دهد، انجام می‌شود. علت تاخیر ثبت‌نام این دانش آموزان نیز همین است. چرا که برخی از مدارس هدایت تحصیلی را هنوز در اختیار دانش آموزان قرار نداده‌اند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 554289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =