ایسنا نوشت: نخست وزیر ترکیه در اولین کنفرانس مطبوعاتی رسمی پس از کودتای این کشور گفت زندگی شهروندان ترکیه به حالت عادی بازگشته است. وی همچنین کودتاچیان را تروریست‌ خواند.

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه که در جمع خبرنگاران در آنکارا حاضر شده بود، گفت: شمار کشته شده‌های کودتا 161 تن و تعداد زخمی‌های آن 1440 تن تا کنون بوده است.

ییلدیریم تاکید کرد که کودتا شکست خورده و زندگی روزمره در ترکیه به حالت عادی بازگشته است.

وی گفت: در این کودتا 2839 نظامی نیز بازداشت شده‌اند که برخی از آنها افسران ارشد ارتش هستند.

نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه کودتای جمعه شب لکه ننگی بر پیشانی دموکراسی در این کشور بود گفت: بهترین پاسخ را به کودتا دادیم.

ییلدیریم ادامه داد: نیروهای امنیتی ما حماسه آفریدند و مردم قهرمان ترکیه بهترین پاسخ را به تروریست‌ها دادند و ثابت کردند که از دموکراسی دست نمی‌کشند این واقعه نشان داد ما مردم ترکیه هرگز امتیاز دهی نمی‌کنیم. ملت ترکیه اراده ثابتش در مقابله با کسانی که در راه دموکراسی چالش ایجاد می‌کنند را نشان داد. این کودتای شکست خورده نشان داد که هیچ کس نمی‌تواند با اراده ملت بازی کند.

نخست وزیر ترکیه خاطرنشان کرد: این کودتا نوعی تروریسم و عاملان آن خائن هستند. دوستان ما و برخی کشورها موضع فعلی ترکیه را می‌دانند. مسئولان و رهبران برخی کشورهای جهان با ما تماس گرفته و حمایتشان را از ترکیه اعلام کردند و من از آنها تشکر می‌کنم.

ییلدیریم با اعلام اینکه عاملان کودتای جمعه شب مجازات خواهند شد تاکید کرد: دولت و ملت ترکیه با یکدیگر در برابر همه تلاش‌های تروریستی متحدند و بهترین نمونه آن پیروزی ترکیه در شکست تلاش‌های تروریستی کودتایی است. من از خبرنگاران و اصحاب رسانه نیز به خاطر هوشیاری و حس ناسیونالیستی شان تشکر می‌کنم.

وی با اعلام اینکه هر کشوری از فتح الله گولن حمایت کند دشمن ترکیه است خاطرنشان کرد: آنکارا از آمریکا خواسته که گولن را تحویل دهد مردم در کنار دولت ایستادند و اوضاع کشور کاملا تحت سلطه است و همکاری کامل میان نهادهای دولتی و مردم ترکیه برقرار است.

نخست وزیر ترکیه عنوان داشت کسانی که در کودتا مشارکت داشتند خائن هستند و همه آن‌ها با کمک نیروهای امنیتی بازداشت خواهند شد.

وی خطاب به مردم ترکیه اعلام کرد: امروز روز همکاری است مردم ترکیه باید از پیر و جوان و زن و مرد متحد شوند چرا که امروز روز عمل است.

ییلدیریم با بیان اینکه کودتای شب گذشته از قبل برنامه ریزی شده بود اعلام کرد این کودتا به هیچ وجه اعتبار ترکیه را خدشه دار نمی‌کند و من از مردم می‌خواهم علیه این کودتا به خیابان‌ها بیایند.

وی به تشدید تدابیر امنیتی برای ممانعت از وقوع "کودتای جنون آمیز دیگر" اشاره کرده و اعلام کرد امکان افزایش یا تغییر در آمارهای اعلام شده وجود دارد.

ییلدیریم با تشکر از احزاب اپوزیسیون ترکیه به خاطر حمایت از دولت در مقابل کودتا اعلام کرد: کودتای شب گذشته بزرگترین تلاش کودتایی در تریکه بوده و فرقش با کودتاهای قبلی این بود که خود مردم و غیرنظامیان در برابر تانک‌ها رفته و مانع از کودتا شدند. این مرم ترکیه ‌هستند که ما به آنها افتخار می‌کنیم.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 556824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =