ایسنا نوشت: قرارداد ۱۷ میلیارد دلاری ایران با شرکت هواپیماسازی بوئینگ که در طول ماه‌های گذشته نگران نیاز به تعدیل نیرو در مجموعه خود بود، به عنوان یک گزینه نجات‌بخش مطرح شده که می‌تواند بسیاری از نگرانی‌های این دوران را برای بوئینگ حل کند.

هرچند سابقه این شرکت هواپیماساز آمریکایی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های هواپیما باعث شده قدرت و توان این شرکت برای بسیاری از ایرلاین‌های بین‌المللی تثبیت شود، اما رقابت با دیگر برندها و نیاز برای به وجود آوردن بازارهای جدید باعث شده بوئینگ به تمام گزینه‌های خود به شکلی جدی فکر کند.

در چنین شرایطی قطعا بازار صنعت هوانوردی ایران یکی از بهترین گزینه‌های پیش‌روی شرکت بوئینگ است. این بازار که حدود چهار دهه قبل یکی از اصلی‌ترین مشتریان این شرکت هواپیماساز را به وجود آورده و ناوگان ایران را به عنوان یکی از تکیه‌گاه‌های تجاری مطرح می‌کرد، حالا و به دنبال اجرایی شدن برجام این فرصت را پیدا کرده تا بار دیگر از بوئینگ هواپیماهای جدید بخرد.

تفاهم‌نامه انتقال ۱۰۹ فروند هواپیمای مسافربری جدید به ایران تنها نقطه شروعی بود که هرچند بوئینگ را در گام نخست بسیار امیدوار کرد، اما با توجه به سنگ‌اندازی‌های جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا در ادامه مسیر با ابهام‌های زیادی روبه‌رو شد.

چند روز پس از تصویب ابتدایی مصوبه منع فروش بوئینگ به ایران در کنگره و در شرایطی که دولت آمریکا وعده کرده تمام آنچه اجرای برجام را به خطر می‌اندازد وتو کند، مدیر شرکت بوئینگ رسما در صحبت‌هایی که به نظر می‌رسد نوعی درخواست کمک در آن نهفته اعلام کرده در این قرارداد حرف آخر را دولت خواهد زد.

هرچند در دیدگاه‌های ارائه شده از سوی برخی مقامات غربی تلاش بر آن است که نیاز جدی ایران به هواپیماهای مسافرتی تنها بعد قابل مشاهده در توافق‌ها برای فروش هواپیما باشد، اما قطعا برای شرکتی که اوج چندان مشخصی در ماه‌های گذشته نداشته و از نظر اقتصادی در فشار بوده است نیز قراردادی به ارزش بیش از ۱۷ میلیارد دلار امری غیرقابل فراموشی است، موضوعی که باید دید آیا دولت آمریکا می‌تواند برای آن چاره‌ای پیدا کند یا همچنان بوئینگ باید از یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خود دور بماند.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 557221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    11 2
    چرا آلمان تو همه صنایع پیشرو هست هواپیما سازی مشهوری نداره یا اطلاعات من کمه؟
    • بی نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
      2 0
      بعد از جنگ جهانی دوم صنعت هواپیماسازی آلمان سالها تحریم بود
    • بی نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
      0 0
      بخشی از ایرباس، بخش کمی از بوئینگ و همچنین نقش مهم صنایع فلزی و الکترونیکی با فناوری بالای آلمان در ساخت اجزای اصلی موتور، بدنه و ناوبری هواپیما
    • بی نام DE ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
      1 0
      ایربای بک کنسرن اروپایی است که بین چندین کشور اروپایی از جمله آلمان مشترک است. بسیاری از پروژه های تحقیقاتی ایرباس در دانشگاههای آلمانی دنبال می شه. بسیاری از قسمت های ساخت قطعات ایرباس هم در آلمان است.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
      3 2
      صنایع ایرباس از سه کشور المان انگلستان و فرانسه تشکیل شده
  • بی نام A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    21 0
    این چه طرز خبر نوشتنه؟ یا ننویس یا اگه چیزی هست شفاف بنویس وقت مردم رو نگیر.
  • بی نام US ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    بویینگ هم در مقابل حقانیت ما سر تسلیم فرود میاورد