شاخص کل بورس امروز (دوشنبه) در ادامه مسیر صعودی، جایگاه خود را در کانال 75 هزار واحدی تثبیت کرد و با 282 واحد رشد به جایگاه 75 هزار و 466 واحدی رسید.

حجم معاملات امروز اندکی افزایش یافت، به طوری که بیش از 891 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش یک هزار و 932 میلیارد ریال در 67 هزار و 493 نوبت خرید و فروش شد.

گروه پالایش و خودرو سهم اصلی را در رشد امروز شاخص بازی کردند و تقاضای گسترده ای برای خرید سهام این گروه شکل گرفت.

نمادهای فملی (صنایع مس ایران)، خودرو (ایران خودرو)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، بفجر (پتروشیمی فجر) و شبریز (پالایش نفت تبریز) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت و در مقابل وبشهر (هلدینگ توسعه صنایع بهشهر) تاثیری منفی بر جای گذاشت.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز نشان می دهد همه شاخص های اصلی بجز شاخص بازار دوم، در معاملات امروز رشد کرد و بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) 100 واحد، شاخص کل (هم وزن) 11 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 9 واحد، شاخص آزاد شناور 429 واحد و شاخص بازار اول 335 واحد افزایش یافت.

تنها شاخص منفی بازار امروز یعنی شاخص بازار دوم، 184 واحد پایین آمد.

بالاترین رشد قیمت در معاملات امروز به رادیاتور ایران، قند اصفهان، پالایش نفت تبریز، ایران خودرو و داروسازی زاگرس تعلق داشت.

حق تقدم عمران و توسعه فارس، توسعه صنایع بهشهر، سرمایه گذاری آتیه دماوند، الکتریک خودرو شرق و ماشین سازی نیرومحرکه نیز با بیشترین کاهش قیمت روبرو شد.

احیای بازار سرمایه با انتشار اخبار مثبت در مجامع شرکت ها

«مهدی طحانی» کارشناس بازار سرمایه، درباره وضعیت معاملات بازار سرمایه به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه گفت: بازار در ماه مبارک رمضان افت زیادی داشت و دچار بی رمقی شد و اکنون تلاش می کند مقداری از آن افت را جبران کند.

وی در تبیین دیگر دلایل افت اخیر بازار، افزود: در دوران مجامع چون سود شرکت ها دیر پرداخت می شود، بسیاری از سرمایه گذاران مایل نبودند در مجامع شرکت ها حضور داشته باشند؛ بنابراین سهام خود را می فروختند و همین عوامل باعث شده بود بازار ریزش زیادی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: اکنون مجامع برگزار و بویژه در گروه خودرویی سعی شده است تعدادی اخبار مثبت به سهامداران القا شود و بر این اساس، بازار سرمایه دوباره جان گرفته است.

وی تاکید کرد این رویداد مثبت، بیشتر ناشی از خبرهای مثبت مجامع بوده است.

طحانی ادامه داد: قیمت سهم ایران خودرو از 4800 ریال به 3100 ریال رسیده بود و طبیعی است اکنون می تواند تا اندازه ای خودش را بالا بکشد و رشد کند اما نشانه ای دیده نمی شود که اتفاق بنیادی مهمی رخ دهد و سود شرکت ها تغییر اساسی کند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: صنعت خودرو همچنان حامل خبرهای خوبی است اما هنوز اتفاق عملیاتی بزرگی در آن رخ نداده؛ این در حالی است که در گروه بانکداری به دلیل آنکه صورت های مالی مطابق استانداردهای بانک مرکزی نیست، مجامع آنها به تنفس خورده و معلوم نیست چه اتفاقی رخ خواهد داد.

وی گفت اکنون سود بانکی رسمی 15 درصد اعلام می شود اما همچنان در بازار سودهای 18 تا 19 درصدی داریم. با این همه، در مجموع با توجه به اینکه سود بانکی روند کاهشی دارد، به نسبت سودهای 24 درصدی 6 ماه پیش وضعیت بهتر می شود.

این کارشناس بازار سرمایه به آثار مثبت لغو تحریم ها بر بازار سرمایه ایران و گشایش های مالی بعد از برجام اشاره کرد و گفت: زمانی ما می توانیم به طور کامل از برجام و قراردادهای پس از آن منتفع شویم که نظام بانکی نیز توانایی انتقال منابع را داشته باشد.

طحانی تاکید کرد زمانی یک قرارداد عملیاتی می شود که پولی بین صاحبان قرارداد رد و بدل شود.

این کارشناس افزود: در یک سال گذشته، برجام به بسیاری از اهداف خود نرسیده است؛ آن هم نه به دلایل سیاسی، بلکه به دلایل کاملا اقتصادی که بیشتر به واسطه آماده نبودن سیستم بانکی ماست؛ بنابراین تا زمانی که سیستم بانکی آماده نشود، نمی توان انتظار چندانی حتی از گروه هایی مانند خودرو داشت.

وی اضافه کرد: تا زمانی که سیستم بانکی ما خود را با نظام بانکی بین الملل تطبیق ندهد، هیچ اتفاق خاصی در این زمینه رخ نمی دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ابراز امیدواری کرد این اتفاق تا آخر مرداد یا در نهایت شهریور رخ دهد و در نیمه دوم امسال به لحاظ عملیاتی در سود شرکت ها تغییراتی را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: وزیر امور اقتصادی و دارایی تا اواخر مردادماه، لایحه اصلاح نظام بانکی را به مجلس شورای اسلامی می برد که در صورت تصویب، صنعت بانکداری می تواند رهبر و محرک خوبی برای بازار سرمایه باشد.
طحانی گفت متاسفانه نرخ نفت تا اینجا با ما یار نبوده است و افزود: نرخ نفت برنت که یک ماه پیش حدود 50 دلار بود، اکنون به 44 دلار رسیده است و این رقم بیش از 10 درصد کاهش را نشان می دهد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته سیاست تک نرخی کردن ارز که دولت دنبال می کند، آثار متفاوتی بر شرکت های بورسی می گذارد که جداگانه در جای خود قابل بحث و بررسی است.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 560109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =