ایرنا نوشت: عمر چلیک وزیر اتحادیه اروپا ترکیه روز یکشنبه با اشاره به تشدید تدابیر امنیتی در اطراف پایگاه هوایی اینجرلیک اعلام کرد: استقرار نیروهای پلیس امری عادی است.


به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری اسپوتنیک عمر چلیک وزیر اتحادیه اروپا افزود: استقرار پلیس تنها با هدف بازرسی امنیتی است.
این در حالی است که منابع آگاه از تشدید تدابیر امنیتی و بسته شدن تمامی مبادی ورودی و خروجی پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه در بامداد یکشنبه خبر دادند.
به گزارش تارنمای خبری اسپوتنیک بر اساس مشاهدات ناظران عینی، حدود 7000 پلیس در اطراف این پایگاه مستقر شده اند.
این تدابیر در حالی اتخاذ شده که فرمانده ترکیه ای این پایگاه به همراه هفت نفر دیگر از افسران تُرک در ارتباط با کودتای نافرجام جمعه شب بازداشت شده اند.

چلیک با رد گمانه زنی های رسانه ای در مورد بروز حوادث مشابه کودتای نافرجام این کشور در روزهای پیش رو گفت: استقرار نیروهای پلیس در اطراف پایگاه هوای اینجرلیک امری عادی و طبیعی است.
بر اساس بیانیه فرماندهی نظامی آمریکا در اروپا مستقر در اشتوتگارت آلمان ، پایگاه هوایی اینجرلیک که چندین هزار نیروی آمریکایی را در خود جای داده است، از زمان کودتای 15 ژوئیه (25 تیرماه) با استفاده از برق ژنراتور فعالیت می کرد.
فرماندهی اروپا همچنین اعلام کرده است که ارتش های آمریکا و ترکیه در تلاش هستند تا این پایگاه نظامی را برای اجرای عملیات علیه تروریسم همچنان آماده نگه دارند.

حریم هوایی اطراف اینجرلیک در جریان کودتای نافرجام ترکیه که گفته می شد طی آن یک فروند هواپیمای تانکر این پایگاه برای سوخت رسانی به جنگنده های درگیر در کودتا به کار گرفته شد، بسته اعلام شد.
مطابق اظهارات یک مقام ارشد ترک، فرماندهی این پایگاه در ترکیه به دلیل همدستی با کودتاگران بازداشت شد. مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که بخشی از نیروهای مستقر در این پایگاه در کودتای نافرجام مشارکت داشتند.
حریم هوایی اطراف این پایگاه در روزهای پس از کودتا باز شد تا هواپیماهای جنگی آمریکا بتوانند به عملیاتی که هدفش مبارزه با داعش در سوریه و عراق عنوان شده است، ادامه دهند.
ترکیه شامگاه جمعه 25 تیرماه صحنه تلاش بخشی از نیروهای مسلح این کشور برای به دست گرفتن قدرت بود که ناکام ماند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 561877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =