اقتصاد ایران دوبار یکسان سازی نرخ ارز را تجربه کرده است؛یک تجربه مربوط به دهه 70 است که با شکست مواجه شد و تجربه دوم در دهه 80 انجام شد و موفق آمیز بود.

در تجربه دوم، یکسان سازی نرخ ارز موجب رشد اقتصادی و افزایش صادرات شد. در حالی که بعدها دونرخی شدن ارز به گفته بسیاری از کارشناسان موجب افزایش فساد  و رانت در اقتصاد شد.

بانک مرکزی اخیرا با ارایه مجوزی به بانکها برای خرید و فروش ارز به نرخ بازار آزاد،به دنبال یکسان سازی نرخ ارز است.به نظر شما یکسان سازی نرخ ارز چه تاثیری بر زندگی مردم می گذارد؟ 

شما کاربران خبرآنلاین می توانید با درج نظر در انتهای همین خبر درباره ایده یکسان سازی نرخ ارز نظر خود را بنویسید. 

 

3939

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 563311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 72
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    130 4
    حتما باید انجام شه. حداقل فایده اش اینست که معملات ارز در سیستم بانکی انجام شود به جای داخل یک باغچه سر منوچهری. فایده دیگرش هم از بین رفتن موقعیت رانت خواری توسط عده ای از دوستان و نزدیکان.
    • بوئين زهرا A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
      35 4
      تا اين لحظه نرخ تورم با بودن ركود و بيكاري و معضلات اقتصادي بازدهي نداشته و اگر نرخ ارز متناسب با نرخ تورم قرار نگيره كه تا الان هم قرار نگرفته و چون نون دوني و درآمد غيرقانوني دولته و قرار نيست هم قرار بگيره ، پس عملا چيزي به اسم تك نرخي و چند نرخي و ... مفهوم نداره و به نوعي سركاريه و داره هي بالاتر ميره
    • عربلو A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
      34 5
      با دخالت بانكها در كار خريد و فروش آزاد نرخ ارز ، عملا به نوعي دلارهاي خانگي و بهتر بگيم دلار هاي بانكي خوابونده شده در آب نمك رو به بهانه كم بودن ارز به علت درخواست زياد ، بانكها وارد بازار ميكنند و با نرخ بالاتر مي فروشند و عملا راه براي نرخ ارز بالاي دولتي هم برقرار ميشه و طبق معمول مردم هم بيچاره تر
    • بی نام A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
      26 4
      باید همن سال اول 92 تک نرخی می شد تا جلوی رانت گرفته شود ولی دولت این کار را نکرد و گذاشت سال اخر و بسیار جای تامل دارد ؟؟ دولت قصد دارد در ناباوری دلار 3000 رسمی را حذف و روی 3500 یا 3600 تک نرخی کند و موج جدید گرانی را به مردم تحمیل کند در حالی که مردم انتظار دارند با رفع تحریمها و افزایش درامد نفتی و ازاد سازی 100 میلیارد دلار.... دلار روی 3000 تک نرخی شود و به مرور زمان کاهش و به حدود 1500 برسد که نرخ واقعی دلار است و قدرت خرید مردم بالا رود و کالاها و خودرو ارزان شود و تناسب بین ارزش ریال و درامد مردم به وجود اید ولی دولت اصلا به فکر قدرت خرید و قول بازگشت ارزش ریال و ارزانی و رفاه مردم نیست...
    • اهوازی A1 ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
      7 0
      ارز تک نرخی نمی شود زیرا که در کشور ما ارز را بر اساس ارزش واقعی ریال محاسبه نمی شود بلکه بر اساس سلیقه افراد سود جویی که همیشه از وضعیت اشوب بازار ارز سودهای هنگفتی به جیب زده اند و اگر به فرض اجرا شدن این موضوع یا بانک ها تابع بازار ازاد باید شوند که در ای صورت تورم وحشتناکی در انتظار ماست و اگر قیمت ارز در بانک تعیین شود که بحث تک نرخی مصداق پیدا نخواهد کرد
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    90 5
    بهترین کاری که یکسان سازی ارز انجام میده ایجاد امنیت در اقتصاد و کمتر کردن ریسک در معاملات و برگشت رونق به اقتصاد خواهد بود بدون شک .
    • بی نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
      17 5
      کاملا موافقم اینجوری سرمایه گذاری هم بیشتر میشه
  • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    56 2
    بله
  • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    13 99
    به شرطی که به چهار هزار تومن برسه بله
    • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
      29 1
      وقتی میگیم یکسان سازی، دیگه صحبت از نرخ و شرط و شروط نباید باشه، هر نرخی که مکانیسم بازار تعیین کرد. نرخ گذاری دیگه بی معنی خواهد بود
    • بی نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
      11 2
      نرخ از این به بعد باید در بازار تعیین بشه
  • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    45 5
    با ٢١٠٠ موافقم
  • علي A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    19 1
    يكسان سازي تكليف فعالان اقتصادي را روشن ميكند وارد كننده وصادر كننده با اطمينان از توليد كننده هاي داخلي وخارجي خريد ميكنند واطمينان دارند تا رسيدن كالايشان به مقصد تعقيري در قيمتها روي نخواهد داد اما آيا دولت ثبات قيمت ارز را تضمين مي كند؟اين مهم است
  • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    45 0
    با یک نرخ معقول بله موافقم
  • بی نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    8 2
    وقتی حرف یکسانسازی میشه، دلار آزاد میره بالا بنظر باید بجای یکسانسازی، حوزه عمل ارز مبادله ای رو به مرور محدودتر کرد تا عملا به یه فاکتور بی خاصیت تبدیل بشه و همه معاملات با ارز آزاد انجام بگیره
  • بی نام A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    5 4
    نرخ ارز باید شناور و بر اساس وضعیت اقتصاد باشه. پول که نباید پول تولید کنه. کار باید ثروت تولید کنه. حالا این اسمش یکسان کردن نرخ ارز است یا نه را نمی دانم.
  • مانا A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    57 1
    با سلام موافقم ولی از 3300 تومان بالاتر نشه حفظ ارزش پول ملی از واجبات است بیشتر از این مبلغ به قشر ضعیف جامعه اجحاف میشه
  • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    2 0
    پ ن په
  • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    35 0
    مرغ را ارزان كنيد.
    • خزاعي A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
      22 0
      شكر چي پس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام US ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    42 3
    بله قرار بود ۲۶۹۰ تومان بشود، یعنی یک نرخ دولتی . بعد از برجام بجای که بره پایین رفت بالا. یعنی اینکه در ایران فقط شعار می دهند بر عکس کشورهای دیگر. دلار شده ۳۵۴۰ تومان. همه چیز برای پولدارها و بس
  • بی نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    32 0
    باید دستمزدها هم با توجه به نرخ ارز باشد .حقوق ودستمزد هنوز با دلار 800 تومان است بلکه کمتر
  • بهزاد A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    8 0
    البته برای سرمایه گزاری خارجی لازمه برای جلوگیری از رانت خواری لازمه برای صنعت لازمه فقط برای رانت خورا بده که نمیتونن کالا باارز دولتی وارد کنند ازاد بفروشند .
  • کارمند IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    30 2
    چه فرقی به حال ما دارد
    • میم IN ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
      11 2
      واقعاً
  • بی نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    1 7
    البته یکسان سازی شود بسیار عالی است. میتوانیم در هر کشوری با کارت پول دلار بخریم
  • بی نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    1 0
    این بنوعی ثبات نرخ ارز است و برنامه ریزی اقتصاد خانواده هم بر این اساس قابل اجراست. یعنی میدانیم در در یک بازه زمانی مشخص چه کارهایی می توانیم انجام بدهیم
  • بی نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    5 0
    شیوه تک نرخی کردن ارز خیلی مهم تر از اصل این کاره
  • بی نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    2 0
    بانک مرکزی برای تک نرخی کردن به منابع ارزی زیادی نیاز داره که با اجرای برجام این منابع رو در اختیارش قرار گرفته بنا بر این حتما باید این کار اناج بشه
  • بی نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    4 0
    تک نرخی کدن ارز مدت ها پیش باید انجام میشد
  • بی نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    3 0
    برای تک نرخی کردن ارز باید ارز مبادله ای رو حذف کرد
  • بی نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    16 7
    بله ، اما نه به قیمت گران شدن ارز . موافقم که نرخ ارز تک نرخی شود و قیمت ارز چه دلار چه یورو و ... پایین بیاید . تا حدی که مرحله ای پایین بیاید بشود مثل سال 1389 . یعنی هر دلار 1000 تومان یا کمتر . میدانم امکانش بلافاصله نیست . اما اگر دولت بخواهد می شود مرحله ای طی دو سه سال این کار را کرد .
  • بی نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    15 0
    اگه با تک نرخی کردن قرار باشه ارز گرون بشه چه فایده ای داره آخه؟
  • بی نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    15 0
    تک نرخی کنید ولی گرون نکنید
  • بی نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    2 0
    ارز یعنی فقط دلار؟
  • بی نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    2 0
    موافقم ولی به صورت صحیح
  • برهان راشدی IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    بله با یکسان سازی دلار و ثابت موندنش موافقم.
  • حسام A1 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    نرخی و سه نرخی کردن ارز بود، یکی دیگه هم انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی
  • ملک A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    16 0
    بانک مرکزی مانند گرگ در کمینی است که نیازمندان ارز والدین دانشجویانی که در خارج هستندرا با همکاری صراف هایی که خود عامل این بانک هستند دوره کند و پس از این که صراف ها حسابی خون مردم نیازمند را مکیدند آن ها را تحویل بانک مرکزی بدهند و این عمل نا روا را یک سان سازی نرخ ارز بنامند. شما را به خدای بزرگ قسم آیا این اسمش شریک دزد و رفیق قافله بودن است یا یکسان سازی نرخ ارز؟ بانک باید قیمت عادلانه ارز را مثل هر کالای دیگر ی تعیین و نظارت کند ونگذارد دلالان آنقدر آن را بالا ببرند تا به استیصال مشتری برسد و بعد بانک این نرخ کاملا غیر عادلانه و تحمیلی را حالا به طور قانونی به مردم تحمیل کند.چرا منتظر شدید دلار به بیش از 3500 تومان برسد بعد نرخ را یکسان سازی کنید. یکسان با چی با اجحاف بیش از حد؟؟؟؟
  • ملک A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    12 0
    این کار ها جز پایین تر و پایین تر آوردن ارزش ریال و بد بخت تر کردن و گرفتار تر کردن مردم به خصوص کارگر و حقوق بگیر و کاهش قدرت خرید آن ها اثر دیگری ندارد و این چیزیست که خود عاملان بانک مرگزی به خوبی میدانند. حالا چرا به عمد و اصرار بر خلاف قانون اساسی و وظیفه محوله به این بانک دایم ارزش پول ملی را پایین می آورند و روی دولت قبل را سفید تر می کنند الله اعلم
    • مرتضی IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
      1 7
      استاد عزیز کار گر وقتی بدبخت میشه که بیکار بشه و مهمترین دلیل بیکاری تثبیت نرخ ارز است.از سال ۸۱ تا ۹۱ بالای ۲۰۰ درصد تورم داشتیم ،اما نرخ تبدیل ارز حدود ۱۰ درصد افزایش یافت.اگر بطور معمول و واقعی نرخ ارز هر سال افزایش پیدا میکرد امروز تولید داخلی کشور نابود نشده بود.
    • بی نام A1 ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
      4 0
      آقا مرتضی؟؟؟؟ میشه توضیح بدی ما هم بفهمیم؟ قیمت ارز پایین باعث کاهش تولید میشه؟
  • حسین A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    12 0
    خداوکیلی حقوق دویست و پنجاه دلاری کجای زخم زندگی رو پر میکنه :
  • شهباز IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    3 0
    اقتضاد دانان خیلی دیر به این نتیجه رسیده اند، ولی مردم کوچه و بازار از 4 سال پیش فریاد میزدند ، دلار باید تک نرخی شود، بانک مرکزی دست از دلالی بردارد.
  • بی نام IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    5 4
    به 4000 هزار تومان افزایش بدید هم خیال خودتونو راحت کنید هم ما را اصلا لازم هم نیست به مردم توضیح بدید . شما که استادشید
  • بی نام IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    6 0
    شما به أين مسأله فقط إز يك بعد مي نگريد. فقط به صادرات و توليد. اما بي ارزش بودن پول ملي باعث فرار جوانان با استعداد، مهندسان، پزشكان و روز به روز بدتر شدن اوضاع كارمندان و حقوق بگيران خواهد شد.
    • بی نام IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
      7 1
      مگه ما اصلا تولید داریم که صادر هم بکنیم
  • محمدحسین IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    14 3
    تک نرخی کردن ارز اگر در جهت کاهنده باشد، یعنی دلار ۳۵۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان کاهش یابد، به تولید داخلی لطمه می زند من موندم وقتی دلار زیر1000تومن بود چرا به تولید ملی ضربه نمیزد و دومندش ارزش پول ملی برابر است با غرور ملی چند سالی است وقتی میرویم ترکیه و آذربایجان پولمان رو به یه چیزی تشبیح میکنن که من شرمم میشه اسمش رو بیارم.خبر لطفا تایید کن
  • مهدی IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    5 0
    ارزش پول ملی ما در رده چندم جهان قرار داره
  • رضا IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    2 0
    یک ساله دارن وعده می دن فقط
  • علی IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    همین الان هم کالا با دلار 3500 قیمت گذاری میشه. حتی کالای وارداتی مشمول ارز مبادله ای پس هی کورکورانه جو ندین و روی طبل گرونی نکوبید. یه عده خوش باور هم نگران میشن.
  • بی نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    4 0
    میذاشتین نتیجه انتخابات آمریکا معلوم میشد بعد آزاد میکردین، الان ترامپ انتخاب بشه چجوری میخواین جولو افزایش قیمت رو بگیرین؟؟
  • بی نام IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    5 1
    پس میشه حدود 4 تومن
    • بی نام IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
      5 1
      احمدی نژاد ارزش پول مارو کم کرد
  • بی نام IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    1 0
    لطفا اینقدر سطحی نگاه نکنید. تا قیمت ارز واقعی نشه آش همین آشه و کاسه همین کاسه
  • بی نام IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    2 0
    اگر دلار به قیمت واقعی عرضه می شد یکی از بزرگترین حسن ها این بود که جنس درجه 3 چینی دیگر وارد نمی شد چون دیگه به صرفه نبود دومین حسن این بود که کارخانجاتی که هم اکنون فقط و فقط با دلار ارزان تولید کننده کالاهای بی کیفیت بودند یا تعطیل می شدند یا اینکه خود را با بازار و تکنولوژی جهانی که همان موج چهارم تکنولوژی هست وقف می دادند و از این موج دوم خارج می شدند به عبارتی شرکتهای سود ده باقی می ماندند نه شرکتهایی که تولیدات انها هیچ توجیه اقتصادی ندارند مثل شرکت های لوازم خانگی یا خودرو سازی البته این نرخ ارز سالها بر اساس یک سری سیاستها پایین نگه داشته شد و دولتهای مختلف اجازه افزایش طبیعی نرخ ارز را ندادند و بعد از آن با افزایش غیر معمول و سیاسی اقتصاد وارد شوک شد و این سیاست هنوز هم ادامه دارد
  • بی نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    2 0
    فقط به نفع صادرکننده ها میشه
    • مرتضی IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
      4 4
      خیلی هم عالی ،به امید روزی که صادر کنندهای مملکت سود سرشار بکنند تا برای مردم کار ایجاد شود و کشور از رکود خارج شود
  • بی نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    7 1
    ارزون بشه ...گرون بشه...چه تاثیری در زندگی مردم داره...خودمونو با این چیزا گول نزنیم... خانه از پایبست ویران است
  • سلطانی IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    1 2
    مردم قبلا تجربه کردند و دیدند وقتی ارز در زمان احمدی نژاد گران شد چه بلائی بر سر ارز مردم در بانک ها آمد ، فکر نمیکنم مردم این اشتباه را تکرار کنند. ضمنا تک نرخی کردن واقعی بستگی به آزاد سازی کامل ارز دارد که بازار نرخ آن را تعیین میکند و به دلیل ورشکستگی اقتصادی کشور و دولتی بودن کامل اقتصاد و دولتی بودن منابع ارزی عملا تک نرخی کردن امکان پذیر نیست. به عبارت دیگر اگر صرافی ها نباشند و نرخ ارز به صورت کاملا آزاد در آنجا شکل نگیرد و بانک ها هم بصورت واقعی قادر به مبادله نباشند عملا کشور فلج خواهد شد. لذا در دراز مدت هیچگونه تضمینی بر پایداری آزادسازی نرخ ارز در کشور فعلا متصور نیست و یک خیال و آرزو ست، نمونه آن در بسیاری از کشورها در حال حاضر وجود دارد. انشاله پیش بینی من غلط باشد
  • کیان IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    1 0
    سلام این اتفاق دیر یا زود باید بیفتد ولی تبعات سنگینی دارد با فرض وجود امکانات وهماهنگی همه قوا چون با نیت بهبود اقتصاد اقدام صورت خواهد گرفت با این فرض که اقتصاد رو به بهبود برود به تدریج تقاضا ی ارز بالا خواهد رفت وقیمت ان هم افزایش پیدا میکند همزمان اگه تولیدات با ارز بری کم هم افزایش پیدا کنه در دراز مدت اثرات مثبت ان ظاهر خواهد شد بر عکس اگه با وجود نقدینگی فعلی متعاقب تک نرخی شدن احساس بشود که تورم در حال گسترش است تقاضای دلالی در بازار ارز افزایش میابد وبه سرنوشت تک نرخی در دهه هشتاد دچار خواهیم شد متغیرهای دیگری هم وجود دارد که در این موضوع اثر گذار است از جمله در امدهای ارزی و........
  • بی نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    4 0
    با سلام به عنوان يك شهروند ايرانى بايد بگم اين ترس رو بايد گذاشت كنار و با عقل و منطق با درايت كامل اين عمل اقتصادى رو انجام دهيم همه ميدونن اين كار به نفع مملكت خودمونه نه تنها اين بلكه خيلى كارهايه ديگه كه باعث پيشرفت خواهد شد و خودمون رو از فكر وتعصباتى كه باعث سود يكسريا خواهد شد برهانيم و در كنار هم دوشادوش ايران سرافرازمون رو بار ديگر سر شار از افتخارات كنيم يا على مدد .
  • بی نام A1 ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    2 2
    من نظرم اینه که ارز باید به دلاری 600 تومن برگرده و یکسان سازی هم بایست بشه . امیدوارم حداقل نظرم رو انتشار بدید
  • هرجا نام بانک است بیچارگی و بدبختی مردم می درخشد A1 ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    5 1
    هرجا نام بانک مدرخشد بدبختی و بیچارگی مردم بهمراهشه
  • فرداد A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    5 1
    اگر بانكها دلار بازار رو جمع كنند وبا تباني همديگه هرقيمتي دلشون خواست بدن اونوقت چي مي شه ؟؟ حتما بايد ساز وكاري براي فعاليت بانكها تعيين بشه مثلا بگن هر بانك حداكثر يك ميليلرد دلار مي تونه ذخيره كنه يا ....ازاين قبيل وگرنه حتما دلار بازارو جمع مي كنن
  • الکس US ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    1 0
    نرخ ارز یکسان سازی شه نشه هیچ فرقی در رفاه زندگی مردم ایجاد نخواهد کرد چونکه همیشه اون بالا کسانی هستند که شیر فلکه رو میبندند تا به مردم چیزی نرسه
  • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    5 2
    ابتدا دولت باید دست از سودجویی از مردم با افزایش نرخ ارز بردارد.نرخ ارز باید ارزان شود و ارزش پول ملی باید برگردد. قیمت دلار باید به کمتر از ۱۲۰۰ تومان بازگردد چرا که تحریم نفتی ایران که عامل گرانی غیر قانونی و سیاسی دلار بود رفع شده.
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    1 0
    راجع به همه چی ارز صحبت شد جز اینکه نرخ رو کی تعیین میکنه .اگر دولت دخالت کنه باز میشه مثل حالا ارز دو نرخی و چند نرخی از طرف دیگر کنترلی نباشه عده ای از این موقعیت به نفع خودشون سو استفاده میکنن .به نظرم باید ارز تکی نرخی باید باشه با نظارت اما بدون دخالت دولت
  • دکتر اثناعشری IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    6 3
    با دلار زیر 1000 تومان موافقم. مثل قبل از تحریم
  • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    3 4
    با نرخی کمتر از 7100 تومان یکسان سازی یعنی دروغ بزرگ و حراج ثروت ملی یک ماهه از طرفی به غیر از صادرات نفت بشکه ای بیست تاسی دلار و ودر صدی هم صادرات ذخایر معدنی کدام راه برای جبران ارزمورد نیاز کاذب بازار داریم واقعیت اینه یکسان سازی در قیمت های پایین اتفاق نخواهد افتاد
  • رضا کرمانی A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    3 0
    یکسان سازی نرخ ارز وقتی معنی پیدا می کند که شما هر لحظه اراده کردید بتوانید مثلا 10 هزار دلار از یک بانک خریداری کنید بدون اینکه از شما علت و دلیل و مدرک بخواهند دقیقا مثل هر کالای دیگری ضمنا دقت کنید عرض کردم از بانک نه از دلال و نه از منوچهری حالا بانک مرکزی خودش را محک بزند ببیند واقعا با چه نرخی می تواند این کار را بکند و حداقل برای 4 سال این تضمین را به مردم و فعالان اقتصادی بدهد که جهش و نوسان شدید نخواهیم داشت و می تواند تمام نیازهای مردم و اقتصاد کشور را با این نرخ تامیین کند . هر گونه محدودیت در عرضه در هر نرخی که باشد باز منجر به ایجاد بازار سیاه و بروز نرخ ثانویه و دو نرخی برای ارز خواهد شد و نتیجه نهایی افزایش تورم و فشار بیشتر به عامه مردم خواهد شد
  • حسین IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    2 0
    با سلام اقتصاد دان نیستم اما فکر میکنم هر چیزی که به ثبات اقتصادی کمک بیشتری کند قطعا سود را از سمت دلالان به سمت فعالان تولیدکنندگان هدایت خواهد کرد.