رییس کل بانک مرکزی: جریمه پلکانی در نظام بانکی ممنوع است

سیف با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید ویژه ای برای راه اندازی واحد های کوچک و متوسط تولیدی در کشور داشتند، بیان کرد: نظام بانکی در این زمینه کوتاهی نمی کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یاسوج،رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک ها در راستای ایجاد رونق و تولید در دو ماه گذشته به چهار هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط راکد تسهیلات پرداخت کردند.
نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج و فعالان اقتصادی با حضور ولی الله سیف مدیرکل بانک مرکزی ایران در سالن کنفرانس اتاق یاسوج برگزار شد.
رئیس کل بانک مرکزی در این نشست با بیان اینکه نسبت مصارف به منابع در کهگیلویه وبویراحمد ۱۴۰ درصد است، اظهار داشت: نسبت مصارف به منابع وقتی در استان استخراج می شود یعنی دفاتر بانک ها در استان این مسئله را نشان می دهند.
ولی الله سیف با بیان اینکه پروژه های بزرگ در استان تامین مالی نمی شوند، گفت: پروژه های بزرگ خارج از این نسبت هستند یعنی در ادارات مرکزی بانک ها تجزیه و تحلیل می شوند و پس از تهیه گزارش های کارشناسی در هر بانک دو الی سه شعبه مسئول تامین مالی این پروژه های بزرگ در استان هستند.
وی با بیان اینکه به طور قطع پروژه های بزرگی در این استان وجود دارد که در این عدد و ارقام ذکر نشده و در صورت قید آنها این نسبت افزایش پیدا می کند، تاکید کرد: بنابراین بانک ها به هیج وجه این تقید را ندارند برای اعطای تسهیلات در استان محدودیتی ندارند و به ویژه در استانی مانند کهیگلویه وبویراحمد که نیاز به سرمایه گذاری جدید دارد و فضا و ویژگی های طبیعی در استان اقتضای این سرمایه گذاری را دارد.
سیف گفت : اگر مسئولان استانی و رئیس اتاق بازرگانی مشوق ایده های سرمایه گذاری خوب باشند به هیچ وجه بانک ها برای تامین مالی پروژه ها مقید به منابعی که در استان تامین شده است، نیستند و به طور قطع این پروژه ها از مرکز تامین مالی خواهند شد.
وی با بیان اینکه طرح ۷۵۰۰ واحد کوچک و متوسط به صورت خیلی مشخص از بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ شده و از بانک ها به شبکه بانک ها در استان های مختلف ابلاغ شده است، عنوان کرد: چند نکته از جمله اعطای تسهیلات به طرح های امکان پذیر که براساس کار کارشناسی است در این بخش نامه ها پررنگ است.
سیف افزود: اگراین اطمینان حاصل شود که تزریق تسهیلات منجر به حرکت تولید می شود برای مابقی شرایط بانک ها مستثنی می شوند.
وی با بیان اینکه مطالبات غیرجاری، چک برگشتی، نسبت پایین مالکانه در مورد واحدهای کوچک و متوسط نباید مانع پرداخت تسهیلات به این واحدها باشد، تصریح کرد: اطمینان از اینکه پرداخت تسهیلات سبب گردش چرخه تولید می شود در این زمینه اکتفا می کند.
مدیرکل بانک مرکزی افزود: به هیچ وجه هیچ سرپرست بانکی در استان نمی گوید من در استان منبع ندارم و بخش نامه هایی که بانک ها ابلاغ شده که برای اولویت هایی است که به بانک ها ابلاغ شده و منابع باید تامین شود و به هیچ وجه کمبود منابع در استان نباید مانع باشد.
وی با اشاره به اینکه سال ۹۵ سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است، تصریح کرد: تصمیمی در دولت اتخاذ شده و نظام بانکی از ابتدا متعهد شده در این رابطه با تمام توان تلاش می کند.
سیف با بیان اینکه در مراحل بعدی اعلام کردیم که ۷۵۰۰ واحد و ۱۶ هزار میلیارد تومان محدودیت ما نیست، بیان کرد: در هر استانی هر چقدر از این پروژه های کوچک و متوسط وجود داشته باشد فقط دارای آن یک شرط باشد یک تسهیلات سرمایه در گردش تولید را به حرکت در می آورد.
وی با تاکید بر اینکه باید کالاها تولیدی متناسب با بازار فروش باشد، عنوان کرد: تسهیلات نظام بانکی جز منابعی که در استان وجود دارد این منبع محدودیت دارد و چون محدودیت دارد تدبیر می گوید ما باید از آن استفاده بهینه کنیم و تخصیص بهینه این منابع محدود شرط عقل ومی تواند سبب رشد در اقتصاد شود.
سیف با تاکید بر اینکه جریمه پلکانی در نظام بانکی ممنوع است، اظهار داشت: این بخش نامه بعد از تصویب در شورای پول و اعتبار به نظام بانکی ابلاغ شد و اگر موردی بود به ما منعکس کرده و با بانک مربوطه برخورد می شود.
وی با بیان اینکه استیفای طلب از محل وثیقه مهم ترین ویژگی یک وثیقه است، گفت: اگر وثیقه فاقد این ویژگی باشد نامعتبر است از سوی دیگر نباید متقاضی عاجز شود.
سیف با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید ویژه ای برای راه اندازی واحد های کوچک و متوسط تولیدی در کشور داشتند، بیان کرد: نظام بانکی در این زمینه کوتاهی نمی کند.
وی پیرامون تقسط بدهی واحدهای تولیدی، گفت: تقسیط یک منطق دارد به طور مثال ممکن است بانکی ۳، ۵ و یا ۷ ساله بتواند بدهد اگر بانکی کج سلیقه ای کنه و زودتر از ۵ سال نقدینگی را تقسط کند از ابتدا خودش را دچار مشکل کرده بنابراین توجه به قدرت نقدینگی واحد از سوی بانک ضروری است و سرمایه گذار نیز در یک برنامه ریزی بلند مدت نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام می کند.
مدیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه منکر مشکلات موجود در ستاد تسهیل نیستیم، بیان کرد: تسهیلاتی به ۴ هزار و ۸۰۰ واحد کوچک و متوسط در دوماه در کل کشور پرداخت شد.
وی با اشاره به اینکه این آمار در سامانه وزارت صنایع ۱۲۰۰ واحد است، گفت: بنا به توصیه وزارت صنایع برخی از بانک ها آن اطلاعات را وارد و برخی وارد نمی کنند.
سیف تصریح کرد: آمار دقیق ۴۸۰۰ که گزارش تمامی بانک ها است از این بابت از مجموع ۷۵۰۰ واحد در کشور پرداخت شده از همکارانم در بانک های مختلف قدردانی می کنم.
وی با بیان اینکه هدف ما راه اندازی پروژه های کوچک و متوسط با تسهیلات بانک ها است، تاکید کرد: نظام بانکی نسبت به این مسائل احساس مسئولیت دارد.
سیف با اشاره به مشکلات پیمانکاران که از زبان رئیس اتاق بازرگانی یاسوج مطرح شد، افزود: در بخش پیمانکاری پیگیری می کنم.
وی تصریح کرد: در بحث واحدهای کوچک ومتوسط استثنا قائل شدیم و چک برگشتی وفرصتی برای آنها که خواهان ضمانت نامه هستند ارائه شد.

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 568280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =