کاربران خبرآنلاین معتقدند «تنها گزینه مناسب برای حل مشکل بازار مسکن، کاهش نرخ سود اوراق مشارکت برای خانه اولی‌ها است.»

براساس پیشنهادی که وزارت راه و شهرسازی داده، به زودی نرخ سود تسهیلات خرید مسکن صندوق پس‌انداز «یکم» از ۱۱ درصد فعلی تک رقمی خواهد شد و به ۹ درصد می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طرح تک‌رقمی شدن سود وام خرید مسکن دو هفته پیش در جلسه مسوولان بخش مسکن با معاون اول رییس‌جمهوری در ساختمان وزارت راه و شهرسازی از سوی مدیرعامل بانک مسکن اعلام شد.

صندوق «یکم» خرداد سال ۹۴ راه‌اندازی شد و آن زمان، مشروط به یک‌سال سپرده‌گذاری زوج‌های فاقد مسکن -خانه‌اولی- تسهیلات ۸۰ میلیونی با نرخ سود ۱۴ درصد به سپرده‌گذاران تعلق می‌گرفت. اما در حال حاضر سقف وام یکم دو برابر شده و به ۱۶۰‌میلیون تومان رسیده و نرخ سود تسهیلات نیز در دو مرحله کاهش، یک‌بار به ۱۳ درصد رسید و در حال حاضر ۱۱درصد است. قرار است به‌زودی نرخ سود این تسهیلات دو واحد درصد دیگر کاهش پیدا کند و تک‌رقمی شود.

در شرایط کنونی، در صورت تک‌رقمی شدن نرخ سود تسهیلات مسکن خانه‌اولی‌ها، این سوال مطرح است که این اقدام اثری روی بازار مسکن خواهد گذاشت یا خیر؟ کاربران خبرآنلاین با شرکت در یک نظرسنجی، اظهارات جالبی در این خصوص داشتند.

«پاک‌نژاد»، یکی از کاربران خبرآنلاین در این خصوص نوشت: «این کار هیچ تاثیری در خروج بازار از رکود ندارد؛ دلیلش هم این است که در وام اوراقی که تاثیری ندارد. دوما، پول طرف باید یک‌سال بخوابد و بعدش هم وام بگیرد. از طرف دیگر، این وام فقط به درد خانه‌های نوساز می‌خورد. مگر چند درصد این همه زمین و خانه که گذاشتند، برای فروش آپارتمان نوساز است. سوما، طبق گفته مسوولان، مبلغ اقساط تغییری نمی‌کند و با این سطح درآمدی، همه نمی‌توانند اقساط آن را بدهند. چهارما، افراد محتکر و دلال هم نمی‌توانند این وام را بگیرند. پس کلا متقاضی دلال و محتکر هم ندارد، طرف باید حتما مصرف‌کننده باشد.»

یکی دیگر از کاربران هم که نام خود را عنوان نکرده، متذکر شده است: «هیچ تاثیری ندارد. تا زمانی که هر یک متر خانه نوساز محله متوسط از 4 میلیون شروع شود و در محله‌های اعیانی به 20 میلیون ختم شود، هیچ‌گاه مسکن از رکود خارج نخواهد شد. این همه آپارتمان‌های خالی که معلوم نیست برای کی هست و هیچ قانونی هم برای اخذ مالیات از آنها وجود ندارد. با این وضع چه انتظاری دارید؟»

«رضا» هم عنوان کرده است: «ما خانه اولی هستیم، اما به سبک استیجاری.»

«نيما» در ادامه نوشت: «خيلي خوبه، ولي كجاست به ازاي هر نفر 40 ميليون پول اضافي كه يك‌سال تمام در بانك بلوكه شود. خيلي از جوان‌ها با حقوق متوسط 1.5 ميليوني و با فرض اين‌كه هر دو با اين حقوق متوسط كار داشته باشند، به‌صورت متوسط ماهانه یک ميليون تومان صرف هزينه اجاره مي‌كنند و حدقل یک ميليون تومان هم هزينه خانوار دو نفره به اضافه قبوض دوره‌اي را مي‌پردازند. پس در بهترين حالت اگر دور بچه‌دار شدن و مسافرت‌هاي داخلي و خارجي را قلم بگيريم و نرخ تورم و افزايش اجاره‌خانه‌ها را صفر در نظر بگيريم، به‌صورت معقول بين 5 تا 7 سال طول مي‌كشد تا زوج توان پس‌انداز 80 ميليون تومان برای ذخيره‌سازي در بانك را داشته باشند تنها راه حذف سپرده‌گذاري يك‌ساله براي خانه اولي‌هاست و در وهله دوم تسهيل شرايط ضمانت وام.»

«حسين»، یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین عنوان کرده است: «به نظر من براي آن‌هایی که پول دارند برای افتتاح حساب و مي‌توانند صاحب‌خانه شوند، خوبه، ولي براي کساني که مستاجرند، باعث افزايش اجاره ماهانه و يا افزايش سرسام‌آور پول پيش مي‌شود. اين را هم بايد در نظر بگيريد که به دلیل این‌که نرخ سود بانکي پايين آمده، بيشتر سرمايه‌دارها برگشتن به بازار مسکن و اجاره. با اين اوضاع اقتصاد و وضعيت اشتغال براي ما جوان‌ها، ضررش براي آنهایی که پول ندارند و مجبور هستند اجاره بدهند، بيشتر و بيشتر مي‌شود.»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین هم که نام خود را عنوان نکرده، متذکر شده است: «خيلي بعيد به نظر مي‌رسد با اين ركود سنگين، تاثير آن‌چناني داشته باشد.»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین تصریح کرده است: «یک‌سال باید پول بخوابد. ای کاش سود اوراق مسکن زیر 10 درصد بود.»

همچنین «احمد» نوشته است: «من و همسرم پول گذاشتیم و بعد از چند ماه آن‌قدر شرایط عجیب و غریب داشت که در نهایت فهمیدیم به ما تعلق نمی‌گیرد. چرا همان زمان افتتاح حساب استعلام نمی‌گیرند تا مثل ما افسردگی سراغ جوان‌ها نیاید تا تمام برنامه‌هاشون از بین برود. آخر پشت این قضیه چیست که باید هر ورق مسکن رو 102 هزار بخری با سود 17.5.»

« h.d» هم تصریح کرده است: «به نظر مي‌رسد در صورتي كه بدون سنگ‌اندازي اضافي مجريان نسبت به اعطاي تسهيلات اقدام شود، بنوان به رونق ابتدایي بازار اميدوار شد.»

«علی‌رضا» هم تاکید کرده است: «تنها گزینه مناسب کاهش نرخ سود اوراق مشارکت برای خانه اولی‌ها است. نمی‌دانم چرا سود وام با خرید اوراق کم نشد، ولی سود وام مسکن که لازم به خوابیدن پول به مدت یک سال است، کم شد که البته درصد کمی از خانه اولی‌ها مایل به استفاده از گزینه نگهداری پول تا یک‌سال هستند و بیشتر تمایل به استفاده از وام سریع الوصول یعنی از طریق خرید اوراق دارند.»

22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 570261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    13 6
    این طرح ها فقط برای دلالها و محتکرای مسکن جذابه که امیدوار بشن املاکی که رو دستشون مونده آبش کنند برای خریداران یعنی اینکه یک عمر دو دستی کل حقوقشون رو بدهند بابت اقساط یک اپارتمانی که به ناحق قیمتش چند برابر شده و در پایان اقساطش تبدیل میشه به یک ملک فرسوده اگر به فکر مردم هستید سریعتر قیمتها را پایین بیاورید
  • مسعود IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    13 5
    نمیدانم چرا مدام رو این ارقام سود مانور میدهند. و حرفی از مدتی که پول باید خوابانده شود یا هزینه ای که برای خرید اوراق پرداخت شود، زده نمی شود.خوب این هزینه نیز جزء سود کلی که وام گیرنده پرداخت میگیرد میباشد. همه میدانند که نرخ سود اعلام شده قسمتی از سود کلی است که وام گیرنده مسکن باید پرداخت کند. بنده خودم دو ساله مجموعا 45 میلیون وام از بانک مسکن خریدم و 12 ساله قراره بازپرداخت داشته باشم. اسمش این بود که وام 15 درصده. اما با یک حساب سرانگشتی و با احتساب قیمت اوراق نرخ سود میره بالای 32 درصد.
    • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
      9 7
      درجواب رضا: کدوم تورم، الان دو سه ساله که راکده بعدشم وقتی مردم قدرت خرید ندارند هرچقدم هم متورم بشه به درصد سورد بانک نمیرسه. تنها حسن این وام بلند بودن بازپرداخت و پایین بودن قسطش هست. که دوستان از همین نکته سوء استفاده میکنند. اگر میتوانید قسط بیشتر بدهید هرگز سراغ این وام نرید که سرار ضرره
    • رضائی A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
      10 7
      با قیمت اوراق و هزینه دفترخونه و بیمه وام بالای سی درصد در میاد اگه هم بخواهی یک ساله دیگه بفروشی باید با کلی ضرر بفروشی چون هم قیمت خونه داره میاد پایین هم خریدار هزینه اوراقی که تو دادی را نمی پذیره هم اینکه آپارتمان مثل ماشین میمونه همچین که خریدار میاد میپرسه چند سال ساخته و به ازای هر سالی که از ساختش میگذره چند میلیون ازش کم میشه یعنی تو باید هر سال یه هزینه سود وام و یک هزینه استهلاک رو در نظر بگیری که با شرایط فعلی قابل برگشت نیست و قیمتها هم داره میاد پایین تر و این هزینه ها را جبران نمیکنه
    • رضا GB ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
      8 3
      خنده ام می گیره ازافرادی که اینده مسکن خواب روازچشماشون گرفته ؟دراین مملکت فقط یک موردازکاهش قیمت حالا هرچیزی ازچوب کبریت گرفته تامسکن نام ببرید؟
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    2 2
    با قیمت اوراق و هزینه دفترخونه و بیمه وام بالای سی درصد در میاد اگه هم بخواهی یک ساله دیگه بفروشی باید با کلی ضرر بفروشی چون هم قیمت خونه داره میاد پایین هم خریدار هزینه اوراقی که تو دادی را نمی پذیره هم اینکه آپارتمان مثل ماشین میمونه همچین که خریدار میاد میپرسه چند سال ساخته و به ازای هر سالی که از ساختش میگذره چند میلیون ازش کم میشه یعنی تو باید هر سال یه هزینه سود وام و یک هزینه استهلاک رو در نظر بگیری که با شرایط فعلی قابل برگشت نیست و قیمتها هم داره میاد پایین تر و این هزینه ها را جبران نمیکنه
  • شهروند2 A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    7 5
    باور بفرمایید قیمت ملک از این پایین تر هرگز نمیاد . مطمینن دیگه جهش قیمتی مثل گزشته نخواهد داشت ، ولی پایین تر از اینم نمیاد . مصرف کننده واقعی باید از این فرصت استفاده کنه .
    • ناشناس GB ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
      7 4
      نه نمیشه .تاقیمتها دوسه برابرنشه کسی اقدام به خریدنخواهدکه چرا؟چون اینجاایرانه .
    • مجتبی ES ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
      2 1
      حالا که خدا رو شکر هر روز داره پایینتر میاد
  • عدالت IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    2 1
    به ظاهر سود وام صندوق یکم ۱۱ درصده با احتساب خواب یکساله پول و فرمول من در آوردی بانک مسکن سود این وام بالای ۲۰ درصد میشه اگر صداقت دارن و می خوان مشکل مسکن مردم حل شه سود اوراق مسکن رو پایین بیارن.
  • حمید کاشانی IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    1 0
    با سلام؛ احتراما باید به استحضار مدیر عامل بانک مسکن و سایر دوستان اقتصادی دولت برسانم خرید اوراق مسکن نوعی از خرید حق تقدم محسوب میشود و وقتی هر نفر بسته به نرخ اوراق مبلغی را پرداخت میکند این بدان معناست که شخص با خرید اوراق، امتیاز دریافت وام مسکن را پیشاپیش خریده و در واقع هزینه آن نقدا به بانک را پرداخت نموده است. لذا بانک نباید تفاوتی در اعلام نرخ بهره این دو مدل وام داشته باشد. برای مثال اگر بابت سپرده گذاری در مدتی معلوم n سود عاید بانک میگردد، شخصی که اوراق میخرد به نوعی n را پیشاپیش به جیب بانک واریز نموده است.