حلقه آتش در آسمان آفریقا /پدیده‌ای که ۱۱شهریور در آسمان کشورهای آفریقایی دیده می‌شود

به گزارش همشهری آنلاین،روز پنجشنبه اول سپتامبر ۲۰۱۶ سایه‌ای وسیع آسمان بامداد را تاریک خواهد کرد و حلقه‌ای سوزان از آتش برفراز آفریقا طلوع خواهد کرد.

براساس گزارش بيزينس‌اينسايدر، خورشيد‌گرفتگي زماني رخ مي‌دهد كه ماه كامل ميان زمين و خورشيد روي يك خط مستقيم قرار مي‌گيرد و مانع از رسيدن نور خورشيد به زمين شده و سايه آن روي زمين مي‌افتد. در خورشيد‌گرفتگي كامل مسير ماه آن را دقيقا در برابر خورشيد قرار مي‌دهد و تمامي نور خورشيد را مسدود مي‌كند و تنها حلقه‌اي كم نور از كروناي خورشيدي در آسمان ديده مي‌شود.

خورشيد‌گرفتگي‌ حلقوي همان خورشيد‌گرفتگي‌ كامل است با كمي تفاوت. در يك خورشيد‌گرفتگي حلقوي ماه مستقيم در برابر خورشيد قرار مي‌گيرد اما از آنجايي كه مدار ماه بيضوي است، فاصله‌آن تا خورشيد به اندازه‌اي نيست كه بتواند كل نور خورشيد را مسدود كند. از اين رو ماه كوچك در مركز خورشيد قرار مي‌گيرد و حلقه‌اي خيره‌كننده و آتشين از خورشيد از روي زمين قابل مشاهده باقي مي‌ماند كه به حلقه آتش مشهور است.

روز پنجشنبه اول سپتامبر 2016 چنين رويدادي رخ خواهد داد،‌خورشيد‌گرفتگي حلقوي كه براي 10 دقيقه روي خطي بسيار باريك از قاره آفريقا قابل مشاهده خواهد بود. پس از اين گرفت حلقوي، خورشيد‌گرفتگي حلقوي بعدي در 26 فوريه سال 2017 رخ خواهد داد كه از آمريكاي جنوبي قابل مشاهده خواهد بود و در 21 آگوست 2017 نيز بايد در انتظار خورشيد‌"رفتگي كامل در آمريكا بود كه براي اولين‌بار طي 40 سال گذشته از كل آمريكا قابل مشاهده است.

گرفت روز پنجشنبه از يك سوي قاره آفريقا آغاز شده و در سوي ديگر در سواحل ماداگاسكار پايان خواهد گرفت. اما علاقمندان در نقاط ديگر جهان كه امكان حضور در آفريقا را ندارند مي‌توانند اين رويداد خيره‌كننده را از طريق وب‌سايت رصد‌خانه SLOOH مشاهده كنند. در اين وب‌سايت گرفت حلقوي خورشيد از بيشترين زاويه‌هاي ممكن و در زمان حقيقي به نمايش در خواهد آمد.

تنها ساكنان گابون، جمهوري كنگو، جمهوري دموكراتيك كنگو، تانزانيا،‌موزامبيك و ماداگاسكار قادر خواهند بود اين رويداد را از نزديك مشاهده كنند. اين رويداد از 9:08 دقيقه بامداد به وقت محلي آفريقا آغاز مي‌شود و براي 10 دقيقه ادامه خواهد داشت.

در چنين شرايطي بدترين ابزاري كه مي‌توان از آن براي ديدن كسوف استفاده كرد چشم غيرمسلح است. حتي با وجود اينكه ماه بيشترين بخش نور خورشيد را مسدود مي‌كند، حلقه آتش هنوز حجم زيادي از تشعشعات مخرب را به سوي چشم انسان شليك مي‌كند. حتي يك درصد از نور خورشيد به اندازه‌اي شديد هست كه بتواند شبكيه چشم انسان را از بين ببرد.

براي جلوگيري از چنين آسيب‌هايي تماشاچيان خورشيد‌گرفتگي حتما بايد عينك‌هاي محافظ مخصوص به چشم بزنند يا آن را به صورت غيرمستقيم تماشا كنند.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 574165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =