کرباسیان گفت: بزرگترین بانک اطلاعات را برای مبارزه با فساد ، شفافیت و دسترسی مردم و نهادهای نظارتی آماده کردیم.

رئيس كل گمرك ايران از ايجاد بزرگترين بانك اطلاعات براي مبارزه با فساد ،شفافيت و دسترسي مردم و نهادهاي نظارتي خبر داد و با تشريح اقدامات و برنامه هاي گمرك براي مبارزه با فساد گفت : امروز رهگيري قاچاقچيان و متخلفان به كمك سامانه جامع گمركي آسان تر شده است و مي توانيم در كمتر از يك دقيقه كالاي قاچاق را از غير قاچاق شناسايي كنيم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از گمرك ايران، مسعود كرباسيان در بازديد حجت الاسلام والمسلمين انصاري معاون حقوقي رييس جمهوري از سامانه جامع گمركي در تشريح اقدامات و برنامه هاي گمرك براي مبارزه با فساد گفت: با الكترونيكي كردن رويه هاي گمركي جعل فيش هاي بانكي در گمرك به صفر رسيد.

رييس كل گمرك ايران با اشاره به اينكه در سال‌هاي گذشته شاهد جعل ده‌ها ميليارد توماني فيش‌هاي بانكي در گمرك بوده‌ايم، افزود: هم‌اكنون با كمك سامانه جامع گمركي 35 نوع عوارض به‌صورت الكترونيكي اخذ و دريافتي‌هاي گمرك كاملاً آنلاين با بانك كنترل مي‌شود.

وي در بخش ديگري به كشفيات كالاي قاچاق به كمك سامانه جامع گمركي اشاره كرد و گفت: تمامي كشفيات قاچاق كانتينري طي هفته‌هاي اخير به كمك سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي صورت گرفته و با استفاده از اين سامانه شناسايي كالاي قاچاق از غيرقاچاق در مدت زماني كمتر از يك دقيقه امكان‌پذير شده است.

كرباسيان در ادامه با بيان اينكه در گذشته صدور پروانه‌هاي كاغذي موجب فساد شده بود و برخي با تأسيس دفاتري در بندرعباس پروانه‌هاي كاغذي گمرك را جعل مي‌كردند، اظهارداشت: الكترونيكي شدن فرايند گمركي علاوه بر پيشگيري از جعل اسناد و تقلبات تجاري شرايطي فراهم آورده كه رهگيري تخلفات احتمالي به آساني امكان‌پذير گردد در حالي كه در سيستم سنتي اين موضوع امكان‌پذير نبود و بسياري از پرونده‌هاي متخلفان به سرانجام نمي‌رسيد.

كرباسيان تصريح كرد: با توجه به ثبت هوشمند اطلاعات اظهاري صاحبان كالا و دريافت اسناد به روش الكترونيكي و حتي ثبت نظر ارزياب و كارشناس به‌صورت سيستمي هر گونه تخلف احتمالي از سوي صاحبان كالا و حتي كاركنان قابل شناسايي است در حالي كه پيش از اين اين موضوع امكان‌پذير نبود.

وي در ادامه با اشاره به اينكه سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي يك فناوري بومي است چگونگي راه‌اندازي اين سامانه را به كمك دانش‌پژوهان دانشگاه تهران تشريح و خاطرنشان كرد: در حال ارتقاي سطح عملكرد سامانه جامع گمركي هستيم.

بنابراين گزارش، در اين بازديد حجت الاسلام والمسلمين انصاري معاون حقوقي رئيس‌جمهوري با تشكر از اقدامات به‌عمل آمده در هوشمند سازي فرآيند انجام تشريفات گمركي ابراز اميدواري كرد تا الكترونيكي كردن فرايندهاي گمركي علاوه بر تسهيل و توسعه تجارت خارجي بيش از پيش در امر مبارزه با مفاسد اقتصادي مؤثر واقع شود.

 

22335

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 576746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =