آغاز نشست وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد به ریاست ظریف

نشست وزیران خارجه جنبش عدم تعهد به ریاست وزیر امور خارجه در ونزوئلا آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در جزیره مارگاریتای ونزوئلا به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد.

ایران ریاست دوره ای جنبش عدم تعهد را از سال 1391 (2016-2012 میلادی) همزمان با برگزاری شانزدهمین دوره اجلاس سران در تهران، بر عهده دارد.

قرار است دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز فردا - جمعه - راهی ونزوئلا شود تا با حضور و سخنرانی در نشست هفدهم اجلاس سران غیر متعهدها، ریاست دوره ای این جنبش را به «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور تحویل دهد.

وزیران خارجه ایران و ونزوئلا پیش از آغاز نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد،با یگدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

 محمدجواد ظریف که در راس هیات عالیرتبه برای حضور در اجلاس غیرمتعهد هابه آمریکای لاتین سفر کرده است، قبل ونزوئلا با سفر به مکزیک با «کلودیا روئیس ماسیو» همتای مکزیکی خود دیدار و درباره تعمیق روابط دو جانبه تهران-مکزیکوسیتی گفت و گو کرد.

سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، ظریف را در این سفر همراهی می کنند.

دكتر محمد جواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان به عنوان اولين سخنران در اجلاس وزراي خارجه جنبش عدم تعهد در ونزوئلا كه با حضور وزراي خارجه كشورهاي عضو عدم تعهد در ونزوئلا برگزار مي شود، ضمن تبريك به دولت و ملت ونزوئلا به مناسبت رياست جديد این سازمان از ميزباني گرم و خوب آن کشور تشكر كرد.

 

وی اظهار داشت: اجلاس منظم عدم تعهد فرصت خوبي را براي اعضا جهت بحث و بررسي چالش های فرا روي بويژه در اين مقطع حساس فراهم مي كند. بر همين اساس عنوان خوب و مناسبي براي اين نشست تحت عنوان " صلح، حاكميت و همبستگي براي توسعه" انتخاب شده است؛ موضوعي كه جنبش براي تأمين آن از ابتداي تشكيل از دهه ١٩٥٠ شكل گرفته است.

وي در ادامه افزود: امروز مداخله در امور داخلي كشورها، اشغال و افراط گرايي تهديدات بي سابقه اي را نه تنها متوجه صلح، امنيت و توسعه جهاني كرده بلكه متاسفانه همبستگي اعضاي عدم تعهد را نيز در معرض تهديد قرار داده است.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: در اين شرايط دشوار و چالش برانگيز خويشتن داري و پايبندي كامل به حقوق ، مقررات و هنجارهای بين المللی و اصول منشور ملل متحد امري ضروري است.

ایشان افزود: افراط گرايي خشونت بار و تروريزم، به همراه پيامدهای ناگوار آن از جمله درگيريهاي رو به تزايد و بحرانهاي انساني ناشی از آن در زمره تهديدات بسيار جدي است كه توجه جدي تر ما در عدم تعهد را مي طلبد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 579596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =