سیدرضا صالحی امیری در یکی از برنامه‌های خود در روسیه،‌ با حضور در انستیتو نسخ خطی شرقی سن پترزبورگ، ضمن شرکت در بزرگداشت آلک اکی موشکین نسخه‌شناس فقید و برجسته روسیه، مرکز مطالعات میراث مکتوب ایران و اسلام را افتتاح کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی روسیه، در این برنامه که مهدی سنایی سفیر کشورمان در روسیه نیز حضور داشت، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، گفت: خوشحالم که به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ دانشگاهی در جمع شما فرهیختگان و فرزانگان از مراتب فضل و دانش و مراحل عشق و شیفتگی انسانی والا و سخت‌کوش سخن ‌می‌گویم.

وی ضمن گرامیداشت یاد اکی موشکین بیان کرد: او عمر گرانبهای خویش را در مسیر شناخت و شناساندن عالمان و دانشمندان و آثار گرانسنگ ایشان مصروف داشته و به عنوان الگوی سخت‌کوشی و پایمردی در این راه، نزد جهانیان قابل احترام و توجه ویژه است.

صالحی امیری با بیان اینکه اکی موشکین دانشمندی بزرگ بود که با خلق آثار ارزشمند خدمات درخوری به مطالعات ایران‌شناسی انجام داد، گفت: اکی موشکین سال‌ها با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ارتباط علمی داشت و دفاتری از مثنوی معنوی را به سفارش این رایزنی ترجمه کرد.

او افزود: اگرچه فقدان این دانشمند مایه اندوه پژوهشگران ایرانی است، اما مایه فخر و مباهات است که در زمان حیاتش در چهارمین المپیاد زبان فارسی از وی قدردانی ویژه به عمل آمد، و به عنوان چهره‌ ماندگار ایران‌شناس روس انتخاب و معرفی شد، و از سوی رایزنی فرهنگی ایران مورد تجلیل قرار گرفت.

مشاور رییس‌جمهور در پایان ضمن اشاره به اینکه امروز در زمینه‌های گفت‌وگوی فرهنگی، اقتصادی، گردشگری و مبارزه با تروریسم،‌ با روسیه همکاری‌های گسترده‌ای داریم، بیان کرد: از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اعلام آمادگی می‌کنم که با همکاری دو نهاد، آثار منتشرنشده آن پژوهشگر راستین درباره حوزه تمدنی ایران و اسلام را با افتخار منتشر سازیم و در دسترس دیگر علاقه‌مندان این وادی قرار دهیم.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 582385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =