فعالان و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی استان مرکزی، مهاجر پذیر بودن و وجود خرده فرهنگهای مختلف در این استان را ازجمله دلایل افزایش نرخ طلاق عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های راهبردی در حوزه زنان و خانواده به همت موسسه پژوهشی بهار اندیشة جوان، موضوع طلاق در استان مرکزی مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست فعالان و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی استان مرکزی همچون بهرام سیاه‌پوش معاون اداری مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول مرکز مشاوره پیام، محمود قاسمی مشاور خانواده، سعیده ایزد پناه استاد حوزه علمیه اراک، خانم عاشق حسینی استاد حوزه علمیه اراک، دکتر رحیمی مسئول مرکز تحکیم خانواده طلوع و خانم نظری از اعضای موسسه قرآنی نرجس حضور داشتند.

همچنین کارشناسان در این نشست با تاکید بر اینکه میزان طلاق در سالهای اخیر در استان افزایش داشته است؛ مهاجر پذیر بودن استان، وجود خرده فرهنگهای مختلف، عدم وجود دوره های آموزشی مناسب، مشکل در تشخیص معیارهای مناسب برای انتخاب همسر، تأثیرات منفی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، تغییر نگرش زنان و بالا رفتن توقعات آنها از دلایل بالا رفتن نرخ طلاق عنوان کردند.

تغییر نگرش افراد به مقوله ازدواج، تشکیل نشست‌هایی با افراد در سطوح و تخصص‌های مختلف با هدف آسیب شناسی، پیدا کردن برداشت صحیح و واقعی از جامعه، در نظر گرفتن اصول اسلامی برای راه حل‌ها، در نظر گرفتن اقتضائات شهرها و محلات برای اتخاذ راه حل ها، در نظر گرفتن آموزش های کاربردی و کارگاهی، تقویت جایگاه مشاوره با در نظر گرفتن محتوای مناسب و اسلامی، اختصاص دادن مشاوره های رایگان برای افراد کمتر برخوردار، تشویق خیرین برای تأمین هزینه های ازدواج و اشتغال از جمله راهکارهای کاهش طلاق مورد اشاره حاضران در جلسه بود.

همچنین از دیگر راهکارها برای کاهش نرخ طلاق در استان مرکزی مواردی چون لزوم وجود مشاوره های قبل از ازدواج علی الخصوص مشاوره های مذهبی، در نظر گرفتن مشاوره تلفنی رایگان برای افراد کمتر برخوردار، کم کردن ساعت کاری خانم های کارمند برای شکل گیری ارتباطات بهتر در خانواده و لزوم توجه به خودسازی و اخلاق در آموزش ها عنوان شد.

تقویت باورهای دینی و بازگرداندن زن به رسالتی که اسلام برای وی در نظر گرفته است، استفاده از همه ابزارها و صنوف مختلف از خطبا و مداحان گرفته تا شعرا و هنرمندان برای آموزش و تقویت نگرش ها، افزایش اطلاعات و آگاهی بانوان برای تغییر نگرش ها و افزایش سرمایه گذاری بر این قشر همانطور که تمام سرمایه گذاری غرب بر این قشر است و رصد برنامه های صدا و سیما و نقد برنامه هایی که پیام و تاثیر منفی دارند از دیگر مواردی بود که حاضران نشست برای افزایش تحکیم خانواده بر آن تاکید کردند.

آموزش مباحث تحکیم و تقویت خانواده با استفاده از ظرفیت جلسات اولیاء و مربیان مدارس و استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و فرصت 4 ساله دانشجویان، از دیگر موارد اشاره شده‌ کارشناسان این جلسه بود.

همچنین در این رابطه بر لزوم استمرار جلسات هم اندیشی با نخبگان، فعالین و مسئولین مربوط به این حوزه تاکید شد.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 584087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =