ترکیبی رویایی برای هواداران تیم برتون

با ترکیب تیم برتون و فیلمنامه‌ای از خالق فیلمنامه «مردان ایکس» با اقتباس از یک رمان پرفروش، فیلم «خانه دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب» حاصل می‌شود که حتی پیش از نمایش نیز برای بسیاری محصولی ایده‌آل به نظر می‌رسد.

فرزاد مظفری: انسان‌هایی با نیروهای ماورایی به عنوان یکی از موضوعات مورد علاقه هالیوود امسال به نوبت در قالب بتمن، سوپرمن، مردان ایکس و حتی لاک‌پشت‌های جهش‌یافته نوجوان به پرده سینما آمدند تا این‌که در آغاز پاییز نوبت به یک گروه از کودکان شگفت‌انگیز رسید که در فیلم جدید برتون توانایی‌هایی فرابشری خود را به نمایش بگذارند.  

فیلم «خانه دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب» اقتباس سینمایی تیم برتون از رمان پرفروش رنسام ریگز است. این ترکیب نتیجه‌ای درخشان را به هواداران کارگردان رویاپرداز سینما نوید می‌دهد.

از قضا پیتر دیبرگ منتقد ورایتی، «خانه دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب» را خانه تیم برتون می‌داند و بر این اعتقاد است که از زمان «سویینی‌تاد» و حتی پیش‌ از آن و از زمان «اسلیپی‌ هالو» هیچ استودیوی فیلمسازی نتوانسته مادۀ اولیه‌ای به این خوبی برای این کارگردان فراهم کند.

اوا گرین، ایسا باترفیلد، ساموئل ال‌جکسون، جودی دنچ، روپرت اورت و آلیسون جنی در فیلم «خانه دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب» بازی می‌کنند.

ایسا باترفیلد قهرمان فیلم تیم برتون را از فیلم «هوگو» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی به یاد داریم. او در «خانه دوشیزه پرگرین برای کودکان عجیب» نقش پسری جوان به نام جیک را بازی می‌کند که با پی‌گرفتن سرنخ‌هایی به صورت اتفاقی پناهگاهی را می‌یابد که در یک حلقه زمانی در سال 1943 پنهان است. در این پناهگاه فردی به نام دوشیزه پرگرین با بازی اوا گرین از کودکانی عجیب با نیروهایی ماورایی محافظت می‌کند. جیک با ورود به این پناهگاه درمی‌یابد که کودکان حاضر در پناهگاه با خطرات بزرگی روبه‌رو هستند.

ریگز رمان «خانه دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب» را با الهام گرفتن از کلکسیون شخصی خود از یک سری عکس‌های قدیمی نوشت و این خود یکی از دلایلی است که پیش از خواندن کتاب و تنها پس از دیدن آن برتون را علاقه‌مند کرد.

رنسام ریگز نویسنده و فیلمساز آمریکایی به جمع‌آوری عکس‌های قدیمی علاقه‌مند بود و قصد داشت آن‌ها را در یک کتاب تصویری منتشر کند اما در نهایت به پیشنهاد ویراستار ارشد انتشارات تصمیم گرفت تا از این عکس‌ها به عنوان راهنمایی در کار روایت یک داستان استفاده کند. این ایده در قالب کتابی به نام «خانه دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب» سال 2011 به بازار آمد. کتاب خیلی زود به فهرست پرفروش‌های نشریه نیویورک تایمز راه یافت و ریگز دو کتاب دیگر در دنباله آن نوشت. 

فیلم «خانه دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب» از جمعه 9 مهر در آمریکا اکران می‌شود و هم اکنون پیش از اکران عمومی منتقدان سینمایی نظرات بسیار متفاوتی درباره آن دارند.

نقد تاد مک‌کارتی منتقد هالیوودریپورتر با این جمله به پایان می‌رسد: «نزدیک بود ولی به هدف نخورد.» این منتقد هواداران کتاب پرفروش رنسام ریگز و هواداران آثار تیم برتون را برای تضمین فروش بالای فیلم در آغاز اکران کافی می‌داند اما درباره احتمال ساخت اقتباس سینمایی از دو کتاب باقی مانده از سه‌گانه «دوشیزه پرگرین» تردید دارد.

در این میان هستند منتقدانی که پس از تماشای فیلم کاملا ناامید شده‌اند و دیوید ارلیش منتقد ایندی‌وایر از جمله آن‌ها است. او در نقد فیلم نوشت: «شاید در میان آثار اخیر برتون بدترین نباشد، اما قطعا ناامید‌کننده‌ترین است. خدا را شکر که اوا گرین در فیلم بازی کرده، «خانه دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب» این ایده را مطرح می‌کند که جهان پر از شگفتی‌هایی است که اگر قادر به دیدنشان باشیم ما را سرشار از هدف و انگیزه می‌کنند. ایده خوبی است اما این فیلم راهکاری برای رسیدن به آن ارائه نمی‌کند.»

از آنجا که با شنیدن تیم برتون معنای واژه عجیب بسیار متفاوت می‌شود، رابی کالین منتقد تلگراف هم انتظار دارد که پس از تماشای فیلم با چیزی فراتر از آنچه همگان عجیب می‌پندارند، روبه‌رو شود اما این‌بار انگار ناامید می‌شود. او در نقد خود درباره «خانه دوشیزه پرگرین» نوشت: «با استانداردهای دنیای ما ساکنان خانه دوشیزه پرگرین گروهی استثنایی هستند اما در یک فیلم از تیم برتون بهترین واژه برای توصیف آن‌ها «معمولی» است.» شاید به همین دلیل کالین از پنج ستاره ممکن تنها دو ستاره به فیلم داده است.

در نقطه مقابل او جردن هافمن منتقد گاردین با دادن چهار ستاره به فیلم رضایت خود را نشان داد و «خانه دوشیزه پرگرین برای کودکان عجیب» را بهترین فیلم برتون در 20 سال اخیر نامید. در نظر هافمن فیلم جدید برتون به شکل غافلگیرکننده‌ای ملیح و بامزه است. البته این منتقد امیدوار است که برتون هوای ساخت دنباله فیلم به سرش نزند: «امیدوارم برتون دو کتاب دیگر در این مجموعه را به فیلم تبدیل نکند. هر فیلمی قرار نیست دنباله داشته باشد، گاهی بهتر است آن را در دنیای خودش رها کنیم. فیلم جدید برتون به صورتی دلنشین و دوست‌داشتنی به پایان می‌رسد و احتمالا شخصیت‌های فیلم در زمانی دیگر به این جذابیت نخواهند بود.»

همانطور که پیش از این اشاره شد نظر منتقدان درباره فیلم بسیار متفاوت است. برخلاف منتقد گاردین، مارک کندی از آسوشیتدپرس بر این اعتقاد است که فیلم جدید برتون تمام ترکیبات لازم برای تبدیل شدن به یک فیلم دنباله‌دار را دارد. او نیز از جمله منتقدانی است که نظر مثبتی درباره فیلم دارد.

جین گلدمن خالق فیلمنامه آثاری چون «مردان ایکس: درجه یک»، «زن سیاه‌پوش» و «کینگزمن: سرویس مخفی» نویسنده فیلمنامه «خانه دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب» است.

منتقد ورایتی فیلنامه گلدمن را اینگونه توصیف می‌کند: «فیلمنامه سرگرم‌کننده گلدمن همان چیزی است که «خانه دوشیزه پرگرین» را به مناسب‌ترین گزینه برای شور و نازک‌طبعی عجیب تیم برتون تبدیل می‌کند و به کارگردان اجازه می‌دهد تا موتیف‌ها و تم‌های کارهای پیشین خود را در این اثر گسترش دهد.»

تیم برتون در سه دهه گذشته همواره یکی از موفق‌ترین کارگردان‌های هالیوود بوده است. او در ژانرهای متنوعی از کمدی‌هایی مانند «بیتل‌جوس» گرفته تا درام‌هایی مانند «ماهی بزرگ» یا حتی تریلرهایی مانند «اسلیپی‌ هالو» تماشاگر را به دنیای عجیب و استثنایی خود می‌برد. این کارگردان حتی توانایی خود را ساخت انیمیشن نیز با «عروس مرده» به اثبات رسانده که البته همانند دیگر آثار برتون داستانی عجیب دارد.

کمپانی فاکس قرن بیستم فیلم «خانه دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب» را در آمریکا اکران می‌کند. این فیلم 127 دقیقه‌ای شامل صحنه‌های خشن و وحشتناک البته به سبک فانتزی است.

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 584619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =