۰ نفر
۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۱
گردشگری و مقاوم سازی اقتصاد داخلی

سالمترین درآمد ملی که بطور طبیعی بین اقشار مختلف و البته بدون دخالت دولت تقسیم میشود درآمد حاصل از گردشگری داخلی و خارجی است. این منبع درآمدی نه تورم زا است و نه باعث تشدید اختلاف طبقاتی میشود و به هر میزان که دولت تلاش نماید روی زیر ساختهای این صنعت سرمایه گذاری نموده و سیاستهای انبساطی در پیش بگیرد مشاغل مستقیم و غیر مستقیم با گردشگری و که بخش وسیعی از اقتصاد داخلی را شامل میشود از تبعات مثبت آن استفاده نموده و اقتصاد داخلی مقاوم و توسعه کشور درون زا و متوازن میشود.


 همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی در روزهای ١١ و ١٢ مهرماه با حضور فعالان عرصه گردشگری، هلدینگ‌های بزرگ ساختمانی بین‌المللی، بانک‌ها و مؤسسات مالی، هتل‌سازان و سرمایه‌گذاران عرصه ساخت و ساز داخل و خارج کشور در حالی برگزار می‌شود که دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای مقاوم سازی و درون زا نمودن اقتصاد خود در تلاش است از مزیتهای نسبی گردشگری خود نظیر مرمت و احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی خود بهره برداری بهینه نماید. یکی از اهداف مهم این همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران و شناسایی و تبیین پروژه‌های مهم صنعت گردشگری برای جذب سرمایه‌های خارجی است.
در این اجلاس برگزار کنندگان (سازمان تأمین اجتماعی بزرگترین بنگاه اقتصادی و اجتماعی بعد از دولت است، به پشتوانه هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی (هگتا) و حمایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) تلاش دارند که نه تنها در تبیین و اجرای ایده "صد هتل، صد کسب و کار" گام بردارند، بلکه از شرایط مناسب اقتصادی پسا برجام برای رونق گردشگری و معرفی و ارتقای فرهنگ و آداب و رسوم کشور به جهان بهره کافی برده و از این فرصت برای سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و احداث هتل‌ها و اماکن گردشگری استفاده نمایند. این همایش تحت شعار "صد هتل - صد کسب و کار" که برای جذب سرمایه گذاری برای ساختن هتل‌های پنج و شش ستاره در مناطق مختلف کشور در تلاش است از توانمندیهای مادی و معنوی و دانش و موسسات مالی و بانک‌ها و همه کسانی که در بخش سرمایه گذاری در گردشگری فعال هستند استفاده نماید.
کمبود هتل و اماکن اقامتی مهمترین مسئله گردشگری در کشور بوده و برای مرتفع نمودن این نقیصه این اجلاس باید تلاش نماید شرایط و فضای مناسبی فراهم نماید تا بین سیاستگذاران و سرمایه گذاران جریان تبادل نظر فراهم و انتظارات دو جانبه سرمایه‌گذاران با دولتمردان هموار گردد تا با شفاف‌سازی موضوع‌های مرتبط این عرصه، صنعت گردشگری بتواند نسبت به اعتمادسازی بیشتر برای جذب سرمایه‌های مالی خارجی اقدامات مهمی انجام دهد. زیرا رونق آژانس‌های گردشگری، بستن تورها و بسته‌های مسافرتی نیازمند داشتن اماکن اقامتی مدرن و مناسب است و اگر این مهم تحقق یابد، گردشگران با رغبت بیشتری برای سفر به ایران برنامه‌ریزی می‌کنند که با اجرای نهضت هتل‌سازی می‌توان پاسخگوی نیاز گردشگران خارجی و خانواده‌های ایرانی آگاه به اهمیت سفر شد.

در این اجلاس شرکت کنندگان که نمایندگانی از کشورهای صاحب فن آوری و سرمایه و همچنین بعضی از کشورهای قرار گرفته در مسیر جاده ابریشم حضور دارند فرصت مناسبی برای تبادل نظر در زمینه مسائل مختلفی است که میتواند به ابعاد مختلف احیای این پروژه جهانی و برنامه ریزی برای بازسازی تجاری ، گردشگری و حمل و نقل از طریق جاده ابریشم کمک کند. لذا یکی از اهداف اجلاس میتواند تقویت گردشگری جاده ائی و یا فرهنگی در کشورهای مسیر جاده ابریشم برای احیای این جاده و نقش آن در فرهنگ و تجارت جهانی باشد تا بتواند به صلح و همنوائی بین شهروندان جاده ابریشم منجر شود. در این زمینه بناهای تاریخی بعنوان میراث مشترک بشری یکی از مهمتری بخشهای تشکیل دهنده هویت بشری و تاثیر به سزائی در معماری شهرهای این مسیر خواهند داشت. در این راستا کمیت و کیفیت ارتباطات شهروندان کشورهای گوناگون این مسیر و نقش صنعت گردشگری از مهمترین نکات قابل توجه میباشد. آنچه نیاز است در این اجلاس مورد تاکید قرار گیرد نقش کاروانسراها در تبادلات تمدنی و فرهنگی و ارتباط شهروندان به یکدیگر است.
استراحت، اقامت و گذراندن اوقات فراغت در کاروانسرا؛ تجربه جدیدی از ارتباط انسان با فضاهای سنتی در دوران گردشگری مدرن در قالب گردشگری جاده ائی یا گردشگری فرهنگی و یا طبیعت گردی است. ورود بناهای تاریخی و فرهنگی به چرخه بهره برداری اقتصادی با توجه به قدمت بیش از 7 هزار ساله ایران و بناهای تاریخی بیشمار کشور، می تواند یکی از محورهای اصلی مقاوم سازی و توسعه اقتصادی از طریق پویائی صنعت پذیرائی، فراغت، آسایش و تفریح ( Hospitality, Leisure and Recreation Industry ) باشد که در گردشگری داخلی و خارجی تحقق پیدا میکند.
بازسازی و احیای بناهای تاریخی و از جمله کاروانسراها چندی است توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی و با مدیریت صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی شروع گردیده است. این امر میتواند به پیوند حوزه گردشگری به میراث گرانبهای فرهنگی ملت ایران کمک نموده و به توسعه صنعت گردشگری و تقویت و درون زا نمودن اقتصاد ملی و تجربه نوینی از زندگی در فضای سنتی منجر شود. این رویکرد همچنین باعث تبدیل تهددیدات ناشی از تخریب میراث فرهنگی کشور به فرصتهائی برای توسعه بهینه زیر ساختهای صنعت گردشگری و رشته های وابسته، ورود سرمایه عظیم و راکد بناهای تاریخی، مقاوم سازی اقتصاد و توسعه کشور محسوب میگردد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 585645

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =