۰ نفر
۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۲
الزامات پیوستن به TFA

الزام ایجاد گفتمان احترام به مهاجران افغانستانی

بررسی فرصت‌های همکاری با یمن و سوریه
این هفته را با ملاقات آقای دکتر صبا زنگنه از کارشناسان خوب کشور‌های عربی آغاز کردم. تحلیل‌های واقع‌بینانه‌ ايشان از منطقه برايم جالب بود. درباره فرصت‌هاي همکاري با یمن و سوریه با ایشان مشورت کردم. سوالاتی درباره تفاوت‌های «القاعده»، «داعش» و «جبهه نصرت» داشتم که برايم توضیح داد و عنوان کرد که القاعده و جبهه نصرت با نظام سوریه مشکل دارند ولی ادعای حکومت اسلامی ندارند. اما داعش يا «دولت اسلامی عراق و شام» ادعای حکومت دارند.
ظهر به دفتر رفتم و کارهای شرق آسیا را با وجود تعطیلي آنها از طريق ايميل پيگيري كردم.
براي فاينانس پروژه پالايشگاه، بانک فاینانسر فرم‌هاي «دودليجنت» يا ارزيابي و واكاوي سهامداران را فرستاده است تا مشخص شود كه سهامداران در ليست تحريم‌ها نيستند. اميدوارم در چند روز آينده تكميل و ارسال شود.

الزامات پیوستن به TFA
"یکشنبه صبح در جلسه «کمیسیون رقابت و خصوصی‌سازی» شرکت کردم. آقای ملک‌پور معاون کمیته ایرانی اتاق بین‌الملل گزارشي درباره طرح مبارزه با فساد ارائه کرد و تجربياتي را که این کمیته از ساير كشورها دارد توضیح داد. وی اعلام کرد که در مبارزه با فساد، رسیدن به فهم مشترک، فرهنگ‌سازي و همكاري فراقوایی باید صورت گيرد و بخش خصوصی به موضوع ورود پیدا کند، ايشان در پاورپوینتی كه ارائه كرد به موضوع مهم ( trade faciliate agreement) پرداخت كه در سال ٢٠١٤ تصویب و در سال ٢٠١٦ به حد نصاب لازم رسيده و قرار است از سال٢٠١٧ اجرایی شود. در این طرح یک پنجره واحد تجاری به وجود خواهد آمد که طی آن، رویه‌ واحد گمرکی، سازماندهي مبادي ورودي بر مبناي فرماندهي واحد و از بين رفتن دخالت سازمان‌های مختلف در مبادي ورودي و فرم‌هاي ارزيابي واحد براي کشور‌های عضو بيش بيني شده که لزوم بازرسی کالاها را در گمرک از بین ‌برده و بطور راندوم نمونه‌هاي اخذ شده كنترل مي‌شود. به اعتقاد وی اگر به این توافق‌نامه نپیوندیم حداقل ١٤ تا ١٥ درصد از صادرات کشور کاسته خواهد شد. بنابراین ضروری است ایران هرچه سریعتر براي عضويت در ان اقدام كند ( TFA)
سپس جلسه رسمی و ماهانه اتاق ايران آغاز شد. کمیسیون گردشگری گزارشي درباره لزوم افزایش تعطیلات به دو روز در هفته و تاثیر آن بر اقتصاد ارائه کرد. ضمن این که اگر تعطیلات به شنبه و یکشنبه منتقل شود در گسترش روابط تجاری و توسعه گردشگری مفيد خواهد بود.
الزام ایجاد گفتمان احترام به مهاجران افغانستانی
آقای امیرزاده از اتاق تهران مواردی را مطرح کرد که نکته جالب آن دفاع ايشان از مهاجران افغانستانی بود. ايشان منتقد برخود غير عادلانه ایرانی‌ها با آنان بود و با اشاره به خدمات مردمان کشور افغانستان در مشاغل سخت وكمك‌هاي كشور به آنان، مدعي شد كه اغلب آنان با خاطره بد ايران را ترك مي‌كنند. به باور وي آنها باید بتوانند از خدمات رفاهی و آموزشی در کشور استفاده کنند و کشور هم بتواند از توانایی این افراد استفاده مطلوب ببرد. قطعا این بحث باید بیشتر مورد توجه دولت، نهادهای زیرمجموعه و بخش خصوصی قرار گیرد و پلیس نيز در برخورد با اين عزيزان تجديد نظر كند و شرايط كار قانوني براي آنان فراهم شود.

پیمان اجتماعی بین دولت و بخش‌خصوصی
آقای مهندس شافعی ضمن معرفی دبیرکل جدید اتاق به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت. وي با انتقاد از دولت‌ها که در شروع کار شعار حمایت از بخش خصوصی و کوچک‌سازی می‌دهند اما در عمل به شعارهاي خود پاییند نیستند، وظیفه اتاق را توانمندسازی بخش‌خصوصی و تلاش در جهت موثر بودن بر تصمیمات دولت دانست. ايشان پیشنهاد انعقاد يك «پیمان اجتماعي» بین دولت و بخش خصوصی را داد تا دولت موظف شود در يك برنامه بلند مدت براي رشد و توسعه اقتصادی و تقويت بخش خصوصي اقدام كنند.
دبیرکل جدید اتاق هم ضمن تشکر از رای اعتماد هیات رییسه، به بیان دغدغه‌های خود پرداخت و از این که دولت در پروسه دو ساله‌ای تلاش کرده تورم ۴۰ درصدی را به ۹ درصد برساند انتقاد کرد و آن را از عوامل رکود فعلی دانست.
در پایان جلسه نیز از از قهرمانان المپیک تجلیل شد. اقدام بسیار شایسته‌ای بود هرچند خانم کیمیا علیزاده‌ و آقایان رحیمی و رضایی حضور نداشتند.
بعداز ظهر هم جلسه اتاق مشترک ایران و عراق را داشتیم که آیین‌نامه مربوط به تشکیل دفتر و شعب در سایر استان‌ها مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و تصویب شد. درباره پرداخت طلب دبیرکل سابق نیز به توافق رسیدیم. در مواردی هم در اتاق اختلاف وجود دارد که نیاز به بررسی و پادرمیانی برخی از اعضا دارد.

سی سالگی تیم والیبال

از آنجا به سمت مجموعه انقلاب رفتم. جالب است که تیم والیبال ما سی ساله شده است. من در سال ۶۵ به همراه آقای کفاشیان در مجموعه انقلاب تمرین دو میدانی می‌کردیم و پس از پایان تمرین در محل سونای قدیمی مجموعه انقلاب حضور پیدا می‌کرديم همزمان تیم والیبال تحصیل کرده‌هاي انجمن اسلامی آمریکا متشكل از آقايان مرتضي محمدخان، مصطفی هاشمی، موید، دكتر سپهری، حسین وجواد وهاجی، محمود واعظی, مرحوم جواد كيسار، قاسم مرشدي و آقای حسين موسویان نيز در سونا حضور مي‌افتند و من کم کم با این دوستان آشنا و عضوی از تیم والیبال آنان شدم. اين تيم هنوز زنده است و يكي از دلخوشي‌هاي من است. یکشنبه بازی بسیار سنگینی داشتیم و انرژیم را گرفت به همین دلیل دوشنبه تمايل زیادی به کار نداشتم و فقط با یک هیات آلماني كه مديران یک شرکت مهندسی بودند ديدار كردم، علاقه‌مند به همكاري در پروژه‌های نفتی، گازی و آبی ایران هستند و به زودی دفتر خود در ایران را تاسیس می‌کنند. در حد توان خودم آنان را تشويق و اميدوار به موفقيت در بازار ايران كردم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 592995

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =