دولت یازدهم بعد از تورم تک رقمی، بر تک نرخی شدن ارز تمرکز کرده و در سال جاری با عملیات‌ تازه، دلار را به سمت تک نرخی برده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طی یک دهه اخیر نرخ ارز نوسانات شدیدی داشته و آسیب های چشم گیری را به اقتصاد کشور زده است. بررسی گزارش بانک مرکزی از روند قیمت گذاری نرخ ارز نشان می دهد ارزش دلار در بازار ایران بین سال های 84 تا 88 بیش از 9.1 درصد رشد داشته است.  

دولت دهم نرخ دلار را با 3 هزار و 579 تومان به دولت یازدهم تحویل داد. آمارها نشان از رشد 298.5 درصدی نرخ دلار طی 8 سال گذشته دارد.

زمانی که دولت یازدهم شروع به کار کرد، یکی از نقطه های تمرکز خود را روی تک نرخی کردن ارز گذاشت. به خصوص در سال جاری زمزمه هایی برای تک نرخی شدن ارز و فرآیندهایی که بانک مرکزی در این رابطه طی می کند، دیده می شد. به طوری که ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی در مرداد اعلام کرد که امسال قرار است سیاست ها و برنامه ریزی های مربوط به یکسان سازی نرخ ارز عملیاتی شود و در این مسیر اقداماتی تدریجی در دست انجام است تا بانک ها مجاب شوند که با دلار آزاد عملیات ارزی انجام دهند.

اما اخیرا به نظر می رسد که بحث های تک نرخی شدن ارز کم رنگ شده است. یکی از گروهایی که همیشه اعتراض خود را به چند نرخی بودن ارز اعلام کرده، بخش خصوصی است. بر همین اساس مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران تک نرخی شدن ارز را یکی از واجبات اقتصاد کشور می داند. او چندی قبل گفته بود:« اقتصاد ایران باید یک ‌بار برای همیشه تن به این آزادسازی بدهد تا بتواند قدرت رقابت در بازارهای داخلی و بین‌المللی داشته باشد.»

در همین رابطه عدنان موسی پور، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و نائب رییس کمیسیون توسعه صادرات در گفت و گو با خبرآنلاین، نرخ ارز مناسب برای اقتصاد کشور را بررسی کرد و گفت: «نرخ مناسب، نرخی است که بازار تعیین می کند؛ نه نرخی که دولت یا سیستم بانکی تعیین می کند.»

وی افزود: «نرخ ارز را اگر مانند یک کالا در نظر بگیریم، مشاهده می کنید که قیمت بقیه کالاها در یک دهه گذشته چند برابر شدند و تورم به این کالاها تاثیر گذاشته است، اما در بحث نرخ ارز این اتفاق رخ نداده است. تاکنون نرخ ارز را پایین نگه داشتیم و به این وسیله همیشه دست و پای صادرکننده بسته شده است.»

موسی پور ادامه داد:« مناسب ترین نرخ ارز، نرخی است که بازارهای بین المللی، داخلی و عرضه و تقاضا تعیین می کنند.  فکر می کنم که شاید  اگر خیلی از فشارها نبود، نرخ ارز خیلی بالاتر از نرخ فعلی بود.»

بررسی ها نشان می دهد بانک مرکزی از ابتدای امسال روزانه 3 تومان به قیمت ارز مبادلاتی افزوده است. در صورتی که این روند ادامه داشته باشد، تا پایان سال قیمت ارز مبادله ای و بازار آزاد یکسان می شود. این رفتار دولت خبر از اقداماتی محافظه کارانه در جهت یکسان سازی نرخ ارز می دهد.

22435

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 595025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    42 3
    نرخ ارز رو پایین نگه داشتید؟؟؟؟ کمر ملت شکسته، جز کسایی که در دوران احمدی‌نژاد و تحریم اموال ملت رو بالا کشیدند بقیه مردم دارند جون می‌دهند بعد شما نگران دوزار پولی هستنید که صادر کنندگان درمیارند؟
    • بی نام A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
      21 1
      در این کشور کسی چرا پاسخگوی ارزش پول کشور و ریال نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا پاسخگوی قدرت خردید مردم نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟ زمانی که دلار 1226 بود و قیمت واقعی یک ایرانی می توانستد با حق سه ماه خود یک یخچال ساید بخرد و یخچال حدود 1 میلیون پانصد بود ولی الان با افزایش دستوری نرخ دلار همان یخچال شده 7 میلیون شده یعنی یک کارگر باید حقوق 7 ماه خود را بدهد این یعنی کاهش شدید قدرت خردید که باعث رکود و فشار بر مردم و تولید کننده شده...نرخ ارز باید با درامد مردم تناسب داشته باشد....رانت به ضادرات در کشوری که تولید با کیفیت ندارد هیچ توجیهی ندارد
  • بی نام RO ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    14 38
    نرخ ارز پایین هست. پایین نگه داشتن نرخ ارز مثل یارانه ای هست که دولت به تولیدکننده خارجی پرداخت میکنه و مانند مالیات اضافه ای هست که دولت از صادرکننده ایرانی میگیره. درحالی که همه کشورها با دستکاری, قیمت ارزشون رو میارن پایین , در کشور ما به طور مصنوعی قیمت ریال رو میبرن بالااااا...
    • آیس IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
      16 2
      اشتباه مثبت دادم..پایین نگه داشتن ارزش پول ملی واسه کشوری مثل چین خوبه که تمام بازارهای جهانی رو قبضه کرده نه کشور ما با این نقش کوچیکش در بحث صادرات.. ضمنا دادن جایزه صادراتی به صادر کنندگان هم مثل پرداخت جایزه به مصرف کننده خارجیه..
    • رضايي فر A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
      26 1
      اخه با وجدان نرخ ارز در سال ٩١ سيصد در صد افزايش يافته اين بس نيست
    • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
      5 1
      ارزش واحد پولی یک کشور شاخص مهم اقتصادی است زیرا با کاهش ارزش پول یک کشور قدرت خردید مردم اون کشور شدید پایین میاد و تورم زا و باعث کاهش تقاضا و رکود و افزایش سنگین هزینه تولید و کالاها میشه.....اگه کشوری مثل چین ارزش پولش رو اورده بخاطر اینکه دولت فقط به فکر پر کردن جیب خود و سرمایداران بزرگ در چین هستش....در ایران هم متاسفانه همین سیاست دنبال میشه....هم در دولت قبل هم دولت اقای روحانی .....بدون ذره ای توجه به رفاه و قدرت خردید مردم...مهم جیب دولت و سرمایدارن است....کشورهای دیگر ارزش پولیشان با دلار نزدیک است و صادرات گسترده هم دارند و نیاز به رانت خوردی ارزی برای صادر کننده هم ندارند....
  • امين IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    28 1
    دلار ٩٠٠ تومان بود ، ٦ ساله ميگيد تحريم داره دلار و ميبره بالا ، از ٩٠٠ شد ٣٦٠٠ تومان ، الان ميگيد بازار تايين ميكنه ؟ دروغ و كثافت كاري و پليدي تا كي ؟ شرم آوره پول ما اينقدر بي ارزش شده ، مطمئنم رو همين ٣٥٠٠ تومان تثبيت ميشه يادش بخير تو همين مملكت دوران خاتمي بزرگ
    • بی نام DE ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
      3 0
      عالی گفتی. جالبیش اینه که هر کسی اومده مثل خاتمی کار مثبتی برای کشور انجام داده و محبوب عامه مردم بوده، الان وطن‌فروش معرفی میشه و اسمش رو هم نباید گفت. خاتمی هنوزم محبوب‌ترین هست در کشور و با زور و پاک‌کن و رنگ شاید بشه اسمش رو از روزنامه‌ها و در و دیوار و کتاب‌ها پاک کرد، ولی نمی‌شه از ذهن مردم پاک کرد.
  • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    13 2
    توجه توجه توجه کنید مردم اینا فقط نگران تجار هستند چون یا خودشان یا اقازاده ایشان جزو تجار هستند و نباید ضرر کنند ولی مردم بیچاره که به خاطر گرانی ارز باید گرانی کل کالاهای مورد احتیاجشان را تحمل کنند اصلا به حساب نمی ایند
  • علی/علی IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    3 0
    وااااااااااااااااای دوباره چه خوابی برای این ملت دیدن؟
  • بی نام RU ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    1 0
    اصول اقتصادی چی میگن .اونارو عمل کنید وگرنه دوباره ازپله میریم بالا واز مار می افتیم سر جای اولمون و زمان وهمه چیزمونو از دست میدیم.