کاربران خبرآنلاین نظر دادند: وارد باشگاه تولید قطعات هواپیما شویم

کاربران خبرآنلاین معتقدند که «در حالی که تنها دو هواپیماساز اصلی در جهان است، انبوهی از کشورها در تولید قطعه فعالیت می‌کنند. ما هم باید وارد این باشگاه بشویم.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حال حاضر کشورهای مختلف برای فروش هواپیما به ایران اعلام آمادگی کردند؛ از ایرباس و بوئینگ تا شرکت‌های کانادایی، ایتالیایی، برزیلی و ژاپنی.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اخیرا از خرید 400 تا 500 فروند هواپیما خبر داده است. به گفته اصغر فخریه‌کاشان، خریدهای ایران از آی‌تی‌ار ایتالیا، برزیل و کانادا نهایی شده است.

در این میان، کارشناسان معتقدند که خرید هواپیما به تنهایی نیاز امروز اقتصاد ایران نیست و بهتر است در کنار خریدها، امکان انتقال تکنولوژی و سرمایه خارجی مشترک فراهم شود. در همین راستا، خبرگزاری خبرآنلاین موضوع خرید هواپیما از شرکت‌های خارجی را به نظرسنجی گذاشته است.

کاربران خبرآنلاین با شرکت در نظرسنجی «الزامات خرید هواپیماهای جدید چیست؟» عنوان کردند:

 مرتضی، یکی از کاربران خبرآنلاین نوشته است: «سهم زیادی از بازار مسافران هوایی ایران نصیب شرکت‌های کشورهای همسایه می‌شود. از آن‌جایی که حدود 40 سال است که تحریم هستیم، خرید هواپیمای نو علاوه بر این‌که بازار را از این شرکت‌ها می‌گیرد، باعث اشتغال فارغ‌التحصیلان مرتبط نیز می‌شود. با این حال نباید در خرید نگاه‌مان به هواپیمایی امارات، اتحاد و قطر باشد. ایران کشور وسیعی است و نیاز فراوانی به هواپیماهای زیر 100 نفر برای فرودگاه‌های کوچک دارد. برای پروازهای بین‌المللی، عتبات و حج نیز هواپیماهای پهن پیکر مناسب هستند. برای ساخت هواپیما در داخل نیز متاسفانه پروژه ناموفق ایران140 را داریم که بسیار بد جواب داده است. تو رو خدا آنچه که در خودروسازی انجام شد را به این قسمت نیاورید.»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین هم که نام خود را عنوان نکرده، نوشته است: «صنعت هوایی همیشه یک تکنولوژی پیشرو و در بسیاری از مباحثش، سری و امنیتی هست که نباید توقع داشته باشیم به این راحتی تکنولوژی‌ای که بیش از 100 سال برای آن زحمت کشیده شده، در اختیار ما قرار بگیره. نکته دیگر، اصرار بر انتقال تکنولوژی هست که من نمی‌دونم آخه چرا این‌قدر حساسیت ایجاد می‌کنند؟ مگر شما گوشی تلفن‌همراه می‌خرید، تکنولوژی اون رو هم از تولیدکننده گرفتید که الان در بحث هواپیما این‌قدر حرف از انتقال تکنولوژی می‌زنید؟»

«بی‌نام» کاربر دیگری هم عنوان کرده است: «ما مي‌توانيم تكنولوژي توليد قطعه‌هايي از هواپيما را داشته باشيم؛ برخي با كل‌نگري اقتصاد ايران را زمين‌گير كردند.»

«کاپی من» هم متذکر شده است: «زمانی که کل کشورهای اروپایی با داشتن صنایع عظیم و بودجه‌های کلان تحقیقاتی و صنعتی برای ساختن هواپیما دست به دست هم می‌دن، نتیجه‌اش می‌شه ایرباس. انتظار انتقال تکنولوژی‌های کشورهای فروشنده برای ساخت داخلی هواپیما در داخل، بیشتر از یه شوآف تبلیغاتی کاذب نتیجه‌ای نخواهد داد. مثل ماجرای اجازه موکت کردن هواپیمای ایران140 که احتمالا بسیاری اون رو به‌خاطرشون دارن.»

«سام01 » هم عنوان کرده است: «بهترین کاری که ما می‌توانیم بکنیم، تقویت زیرساخت‌های فرودگاهی جهت ارائه خدمات در سطح بین المللی و ایجاد مراکز اورهال و تعمیر هواپیماست. انتظار نداشته باشیم که این شرکت‌ها خط تولید هواپیما که یک کالای پیچیده استراتژیک هست، در ایران یا خاورمیانه راه‌اندازی کنند. شرکتی مثل بویینگ صفر تا صد هواپیمای خودش رو داخل آمریکا براساس یک استاندارد می‌سازد. برخلاف ایرباس که سه کشور فرانسه، انگلستان، اسپانیا عمده قطعات تامین می‌کنند و موتور از شرکت‌های آمریکایی یا رولز رویس تامین می‌شه.»

کاربر دیگری هم که نام خود را عنوان نکرده، نوشته است: «قطعه‌سازي هواپيما اتفاق مهمي است؛ الزامات خريد هواپيما هم مجزا از اين نكته نيست. در نتيجه اگر خريد ما گره بخوره به توليد قطعه، اتفاق مهمي رخ داده است.»

ابراهیم پاسخ داده است: «طوری صحبت می‌کنید که انگار در حوزه خودرو موفق بودیم تا بخواهیم صنعت به این مهمی رو بیاریم داخل کشور.»

کاربر دیگری تصریح کرده است: «در حالي كه تنها دو هواپيماساز اصلي در جهان است، انبوهي از كشورها در توليد قطعه فعاليت مي‌كنند. ما هم بايد وارد اين باشگاه بشويم.»

«علی پرسپولیسی» عنوان کرده است: «کی گفته که همه چیو باید خودمون بسازیم؟ 40 ساله داریم ماشین می‌سازیم؛ حالا کجاییم الان؟ اون سرمایه وحشتناک برای ساخت هواپیما رو باید بذاریم تو زیرساخت‌هایی که از جواب دادنشون مطمئن باشیم. مثل کشاورزی یا ساخت مواداولیه صنعتی و... .»

«بی‌نام» یکی از کاربران خبرآنلان نوشته است: «تکنولوژی ساخت هواپیما رو باید بومی و تجاری‌سازی کرد. الان وابستگی شدید داریم و وزارت دفاع در این زمینه تنهاست.»

کاربر دیگری تصریح کرده است: «خیلی با نمک بود حرفت؛ مثل تکنولوژی ساخت پیکان و پراید و وانت نیسان که بومی‌سازی شد. الان دیگه برای خرید پیکان وابسته نیستیم عزیزم. یه نگاهی به عقبه کشور و وضعیت حال خودمون و کشور‌های جهان اول و صنعتی داشته باش، بعد حرف از بومی‌سازی و خودکفایی بزن.»

22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 595819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    3 0
    به نظر من هم اگه میخوایم با دودوزه بازی مسئولین داخلی قطعات زیر نظر دولت و وزارت مومنین دفاع تولید بشه نتیجه اش میشه ایران140 که با مخ میاد زمین. اگه قراره بازهم این پروژه به دست این افراد بیافته، بهتره که به کل تولید قطعات رو فراموش کنیم.
    • فریبرز DE ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
      3 0
      بدون اغراق ما هم استعداد داریم ، هم اشتیاق برای توسعه صنعتی .... جایی که هستیم ابدا حد شایستگی های ما نیست . فقط باید سیاستگذار هم بخواد و هم بتونه درست برنامه ریزی کنه و به انجام برنامه هاش پایبند باشه ... یا ایها الحاکمین بخش خصوصیِ واقعی رو دریابید با دنیا دوست باشید و از ثمراتش بهره ببرید
  • صادق RO ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    3 0
    در صنعت باید بروز باشیم اگر ما چند قطعه از هواپیما را بسازیم خوبه اما چیزی را عوض نمی کنه ما باید در تجارت جهانی شرکت کنیم هر آنچه سود آور باشه تولید کنیم وبازار یابی کنیم محدود کردن کشور در هر کاری زیان است