۰ نفر
۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۹

ایسنا نوشت: معاون بانک مرکزی از بهبود شرایط در بازار مسکن خبر داد و گفت طی این چند ماه اخیر، شاهد بهبود علائم در بخش مسکن بودیم، کما اینکه معاملات نیز در تهران افزایش‌یافته، اما بخش مسکن همچنان نیازمند توجه است.

پیمان قربانی افزود: عمده فعالیت‌های بانک مرکزی در ایجاد ثبات در اقتصاد کلان و ایجاد شفافیت خلاصه می‌شود، زیرا تلاش ما همواره با تاکید بر مهار تورم و کمک به رشد اقتصادی کشور بوده است، منتها با توجه به شرایطی که کشور در آن قرار داشت و رشد تورم شتابان و رشد منفی سرمایه‌گذاری بانک مرکزی ابتدا سعی کرد محیط را با ثبات کند و سپس به سمت رشد سرمایه‌گذاری حرکت کند.

وی افزود: بر همین اساس در بدو امر تقویت انضباط مالی و استفاده از روش‌های غیردستوری در تعیین نرخ سود بانکی در بخش سیاست پولی دنبال شد.

معاون اقتصادی رئیس بانک مرکزی کشور تاکید کرد: در حوزه سیاست اعتباری نیز هدایت منابع به سمت فعالیت‌های تولیدی، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، بهبود تامین مالی خرد خانوارها نیز از دیگر محورهای مهم بود که پیگیری شد.

قربانی ادامه داد: همچنین در حوزه سیاست‌های ارزی، ثبات بخشی به بازار ارز و زمینه‌سازی برای یکسان‌سازی نرخ ارز را دنبال کردیم.

وی رشد نقدینگی را در سال ۱۳۹۱ بالا خواند و گفت: عمده رشد نقدینگی به دلیل مسکن مهر بود، اما در سال‌های ۱۳۹۲ رشد نقدینگی به‌آرامی کاهش یافت. در واقع ما به دنبال این بودیم که در سیاست پولی انقباضی عمل کنیم، بنابراین رویکرد انضباطی را در پیش گرفتیم و کاهش آرام رشد نقدینگی را دنبال کردیم.

معاون اقتصادی رئیس بانک مرکزی کشور با اشاره به نوسانات بازار ارز در دوره پیش از انتخابات گفت: در حوزه بازار ارز و سیاست‌های ضدتورمی تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری بازار ارز تلاطم زیادی داشته است، اما بعد از انتخابات با تلاطم‌هایی که کمابیش وجود داشت، بانک مرکزی توانست با وجود صیانت از ذخایر ارزی کشور ثبات را حفظ کند، زیرا این بخش از نظر سرمایه‌گذاری برای بخش داخلی و خارجی بسیار مهم بود.

قربانی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در جهت کاهش نرخ سود بازار بین‌بانکی گفت: از جمله اقدامات بانک مرکزی در جهت کاهش نرخ سود بازار بین‌بانکی ساماندهی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، راه‌اندازی و تکمیل پوشش سامانه چکاوک، کاهش نسبت سپرده قانونی، سپرده‌گذاری بانک مرکزی در بازار بین‌بانکی و در نتیجه کاهش نرخ سود بازار بین‌بانکی بود.

معاون اقتصادی رئیس بانک مرکزی کشور تاکید کرد: در راستای بهبود بخش مسکن، معرفی ابزارهای جدید مالی، افزایش سقف تسهیلات، کاهش نرخ سود تسهیلات و تقویت منابع مالی ازجمله بخش‌هایی است که دنبال می‌کنیم.

قربانی از فعال شدن شعب خارجی بانک‌های کشور خبر داد و گفت: در راستای گسترده شدن فعالیت‌ها، شعب خارجی بانک‌های کشور و همچنین دفاتر نمایندگی بانک‌های خارجی نیز در حال فعال شدن در ایران هستند که از جمله این‌ها می‌توان به ووری بانک کره، مسقط عمان و یوکو بانک هند اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بهبود چشم‌انداز اقتصادی کشور، پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول حاکی از افزایش رشد اقتصادی کشور به سطوح بالای ۴.۵ درصد و کاهش نرخ تورم به حدود ۹.۲ درصد است.

معاون اقتصادی رئیس بانک مرکزی کشور در پایان تاکید کرد: نیروی کار ارزان و زیرساخت‌های مناسب در کشور از مزایای اقتصاد ایران است که می‌توان به سرمایه‌گذاران خارجی گوشزد کرد.
22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 596625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهادی A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    43 26
    اینها را نگین چی بگین خوشم میاد از اینکه از رو هم نمیرند بازار مسکن هر روز راکد تر میشه و قیمتها هم هر روز نسبت به روز قبل کمتر میشه اونوقت میگه بهبود علائم کجاش بهبوده ما تو یک ماه گذشته یک معامله هم نکردیم واحدهایی که خودمون پارسال خریدیم به قیمت خرید خودمون هم کسی پول واسش نمیده
    • هدایتی A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
      16 18
      وقتی می توان گفت شرایط بهبود پیدا کرده که همه بتواند بخرند ولی در شرایط کنونی که فقط قشر مرفه جامعه توان خرید دارند هیچ بهبودی مشاهده نمی شود مگر برای کسانی که حقوق و مزایا و درآمدشان بالای سه میلیون تومان باشد فکر میکنید چند درصد جامعه حقوق و درآمدشان بالای سه میلیون تومان است
    • مبین A1 ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
      1 2
      با چندتا اسم کامنت میزاری سود بگیر.از چیه رونق مسکن میترسی.چشم نداری ببینی چهرتا کارگر و مهندس درامد داشته باشن تا اون سودت دستخوش تغییر نشه.شما که با اولین تغییر قیمت خودت زودتر از همه سرمایه به دلار یا ملک تبدیل میکنی.همین امثال شما هستن که خونه هم دارن اتفاقا ولی وقتی احساس افزایش قیمت کنن بو میکشن و تقاضای کاذب وارد بازار میکنن.در کل دلال دیروز همین سود بگیر امروز هست.البته منظورم با کسانی هست که میلیاردی پول خوابوندن بانک.وگرنه یسری که پولشون نه بدرد سرمایه گزاری میخوره نه خرید ملک یا کار دیگه نوش جونشون
  • یثربی IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    21 7
    بوی بهبود زاوضاع جهان می شنوم.
  • خدابخشی IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    21 10
    خداکنه.مامهندسای ساختمان ازشرمندگی زن وبچه هامون دربیایم.
  • کامران A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    16 25
    با کاهش قیمتها شرایط بهتر شده ولی نه درحدی که مردم بتوانند بخرند حداقل چهل درصد دیگر باید کاهش داشته باشیم تا بشود بگوییم شرایط بهبود پیدا کرده
    • بی نام A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
      24 12
      لابد حداكثر هم ١٢٠ درصد؟
  • مهدی A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    15 21
    عزیزان تا انتخابات ریاست جمهوری رکودی سنگین تر از چندسال اخیر خواهیم داشت. بعد از انتخابات هم اگه همین دولت باشه روال مثل همین چند ساله. از مهر ماه سال آینده که متقاضیان وام مسکن یکم زیاد شده مسکن وارد دوره پیش رونق میشه اما گرون نمیشه چون متوسط پس انداز هر نفر ۲۰ میلیونه که میتونه ۴۰ میلیون وام بگیره. با ۴۰ میلیون وام مسکن گرون نمیشه فقط نقاط پایین شهر و متراژ پایین ها وارد دوره پیش رونق میشه.
    • علی IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
      18 13
      سلام . دوست عزیز جسارتا بفرمایید شما این همه اطلاعات دقیق رو از کجا آوردید ؟
  • بی نام RO ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    7 17
    بهبود اوضاع مسکن؟؟؟؟؟؟؟کدوم بهبود؟؟؟؟؟؟چند ماهه اپارتمانم رو برای فروش گذاشتم بهر ساز مشتری هم رقصیدم از تخفیف گرفته تا فروش شرایطی .......‌.متاسفانه هنوز موفق به فروش نشده ام....بنکاهیه میگه شرایط بدتر هم میشه......نمیدونم والا......
  • مهدی A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    7 19
    چون بر اساس آمار صحبت میکنم نه آرزوهای واهی. دو ساله که دلالان صابون میزنن به دلشون که خونه رونق پیدا میکنه. آقای عقبایی رییس املاک تهران فروردین امسال گفت مسکن رونق پیدا کرد. اونوقت همه گفتن جو دهی الکیه. آیا الان رونق پیدا کرده؟
  • بی نام IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    3 3
    ساخت و ساز كه كلا خوابيد،مصالح فروش و سازنده ولوازم آشپزخانه فروش همه بيكار