ایرنا نوشت: رسانه های عرب زبان خاورمیانه و شمال آفریقا در روزهای گذشته با تمرکز بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تحولات سیاسی مربوط به این انتخابات را تحلیل و بررسی کردند.

تحولات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که قرار است هجدهم آبان ماه برگزار شود، از موضوع های مورد توجه رسانه های بین المللی به شمار می رود. در صحنه رقابت های سیاسی آمریکا، «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه پیشین از حزب دموکرات به همراه «دونالد ترامپ» سرمایه دار جنجال ساز جمهوریخواه، دو گزینه اصلی ریاست جمهوری این کشور به شمار می روند. در این پیوند، رسانه های جهان عرب نیز از رویدادها و حاشیه های انتخاباتی در آمریکا غافل نمانده اند و تحلیل های خود در این زمینه را منتشر کردند.

مهمترین محورهای تحلیلی رسانه های عربی در مورد انتخابات آمریکا چنین است:

انتخابات آمریکا و تغییر آرایش سیاسی منطقه

روزنامه سعودی الریاض در گزارشی به اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نوشت: مردم کشورهای عربی معتقدند که هیلاری کلینتون به دلیل شناختی که از اوضاع منطقه خاورمیانه دارد، برای ریاست جمهوری مناسبتتر است و بهتر می تواند با مسائل و پرونده های منطقه عربی رفتار کند.

این روزنامه سعودی افزود: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای ما کشورهای عربی و اسلامی مهم است، چرا که آمریکا در همه پرونده های مربوط به منطقه عربی که بیش از سایر مناطق جهان درگیر و ملتهب است، تاثیر گذار است.
روزنامه سعودی اضافه کرد: ممکن است کلینتون فهم و درک بیشتری درباره مسائل ما نسبت به ترامپ داشته باشد، اما این ضرورتا بدین معنا نیست که او جانبدارای بیشتری از ما می کند؛ سیاست خارجی آمریکا مبتنی بر شخص و برنامه های رئیس جمهوری نیست؛ به همین جهت دامنه تصمیم گیری و حرکت رئیس جمهوری آمریکا به اندازه ای نیست که بتواند بتنهایی تصمیمی بگیرد.

لبنان و انتخابات آمریکا؛ اوضاع منطقه به کدام سو می رود؟

روزنامه لبنانی السفیر در تحلیلی به قلم « سامی کلیب» تحلیلگر لبنانی نوشت: 'منطقه شاهد دگرگونی کامل اوضاع به سود محور سوریه - ایران - حزب الله با حمایت روسیه خواهد بود و در مقابل « باراک اوباما» روزهای آخر ریاست جمهوری خود را در حالی به پایان می برد که آزادی موصل را به عنوان پیروزی بزرگ آمریکا در برابر داعش معرفی می کند.
' آیا می توان گفت بین این دو پرونده ارتباطی نهفته است؟ آیا این سخن به منزله پیش شرط برای سعد حریری نیست که سخن از بی طرفی زده بود؟ آیا سخن «نبیه بری» رئیس مجلس درباره قانون آمریکایی جاستا و اشاره های مثبت او به سعودی ها در ژنو با هدف تلطیف اوضاع پیش از ورود به تونل انتخابات آمریکا بوده است؟

' اگر این اتفاق نیفتد چه خواهد شد؟ آیا اوضاع پیچیده تر شده و با پیروزی «هیلاری کلینتون» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همه چیز به نقطه صفر برمی گرداند و پرونده سوریه در اولویت کاری وی قرار می گیرد؟ '
السفیر تاکید کرد: تغییر و تحول مهم در موضع اروپا در قبال سوریه حکایت از آن دارد که اتحادیه اروپا پیش از شروع فعالیت در زمینه بحران سوریه و طرح راهبردی گسترده برای مرحله نهایی و مرحله انتقالی، لازم می داند منتظر نتیجه انتخابات آمریکا بماند.

تردیدهای بی پایان رای دهندگان آمریکایی: ترامپ یا کلینتون؟

تارنمای عربی شبکه خبری آمریکایی CNN در گزارشی به قلم «ماجد شاهین» نوشت: هر روز نظرسنجی ها درباره انتخابات آمریکا از احتمال های تازه و گوناگونی پرده بر می دارد. دو هفته پیش بطور قطعی می توانستیم بگوییم کلینتون پیروز انتخابات است. احتمال پیروزی او بالا گرفته بود و همه شواهد نشان از پیروزی او داشت. حتی بسیاری از اعضای حزب جمهوریخواه علیه ترامپ وارد عمل شده بودند و حدود 50 تن از اعضا و مسوولان این حزب با انتشار پیامی گفته بودند که به ترامپ رای نخواهند داد. آنان گفته بودند که رییس جمهوری باید بتواند احساسات خود را کنترل کند و رفتار او شایسته باشد و ترامپ از این ویژگی ها برخوردار نیست.

این تارنما ادامه داد: 'اکنون معادلات یاد شده تا حدی تغییر یافته است. ما در برابر انتخابات آمریکا مات و مبهوت مانده ایم. هر روز اتفاق های تازه ای رخ می دهد که شگفت آور است. اختلاف 2 نامزد در نظرسنجی ها کاهش می یابد و ترامپ به کلینتون نزدیک تر می شود. نه تنها او به کلینتون نزدیک تر شده بلکه در برخی از ایالت ها از رقیب دموکراتش سبقت گرفته است.

' نظرسنجی ها نشان از این دارد که بسیاری از رای دهندگان هنوز هم تردید دارند. آنان به هیچ یک از 2 نامزد اعتماد ندارند و ترجیح می دهند که در انتخابات امسال شرکت نکنند'.

الاهرام و تلاش رقبای سیاسی در سخت ترین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

روزنامه «الاهرام» مصر با اشاره به چالش های پیش روی نامزدهای ریاست جمهوری و سردرگمی رای دهندگان آمریکایی، نوشت: شاید این انتخابات سخت ترین و شگفت انگیزترین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد. مردم با دو نامزد روبرو هستند که بر هیچیک اجماع آشکاری دیده نمی شود و کفه ترازو به سود هیچیک سنگینی نمی کند. بسیاری از آمریکایی ها به کلینتون بی اعتماد هستند. ترامپِ بدزبان هم دیگران را مسخره می کند. هیچکس از بی مهری های او در امان نیست. او هر چه را که مردم عوام دوست دارند، بر زبان می آورد به طوری که بیشتر مردم آمریکا در صلاحیت و لیاقت او برای ریاست جمهوری آمریکا تردید و از وی هراس دارند. مردم نگرانند که انتخاب وی امنیت و ثبات آمریکا را با چالش روبرو سازد.

روزنامه مصری افزود: بیشتر مردم آمریکا این احساس را دارند که مجبورند در این انتخابات، میان گزینه بد و بدتر یکی را انتخاب کنند. این دو نامزد در رقابت انتخاباتی تا جایی پیش رفته اند که به یکدیگر تهمت می زنند. آنان به جای اینکه مشکلات مهم کشور را مورد توجه قرار دهند، مسائل بیهوده را بررسی می کنند. این مساله سرخوردگی مردم آمریکا از نامزدها را به دنبال داشته است. این دو نامزد بطوری در تهمت زدن به یکدیگر غرق شده اند که فراموش کرده اند یکی از آنان رییس جمهوری آینده خواهد شد.

اظهارات جنجالی ترامپ و سیاست او علیه مسلمانان
نشریه فلسطینی «المنار» درگزارشی نوشت: بیماری سینه پهلوی کلینتون که در مراسم یادبود حملات یازدهم سپتامبر شدت یافت، مساله ای است که گمانه زنی ها درباره توانایی او برای مدیریت امور کشور را افزایش داده است. با وجود اینکه ستاد او تلاش کرد با انتشار بیانیه ای از پیامدهای منفی این گمانه زنی ها بکاهد اما نظر سنجی هایی که موسسه «یوگوف» انجام داد و روزنامه «تایمز» منتشر کرد، نشان می دهد که 46 درصد آمریکایی بیماری کلینتون را چندان مهم نمی دانند. در برابر، 45 درصد نظری مخالف دارند.

به نوشته المنار، 'ترامپ نیز با اتهام های مربوط به فساد در موسسه «ترامپ فاوندیشن» روبروست. اتهام های مربوط به فساد، تنها لکه سیاه پرونده او نیست. اظهارات جنجالی ترامپ، سیاست او علیه مسلمانان و تحسین «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه موجی از انتقادهای شهروندان آمریکایی را به دنبال داشت. این در شرایطی است که آمریکا و روسیه بر سر مساله کریمه در اوکراین اختلاف های اساسی دارند'.

نشریه فلسطینی افزود: انتخابات آمریکا از پیچیده ترین انتخابات جهان است. با نزدیک شدن زمان انتخابات، با توجه به ابهام در اوضاع سیاسی و نزدیک بودن آرای دو نامزد در نظرسنجی ها، احتمال رخ دادن هر سناریویی وجود دارد.

برنامه های رئیس جمهوری آینده آمریکا
روزنامه های «الوطن» قطر، «الرای» کویت و «عکاظ» عربستان با محور قرار دادن رقابت های انتخاباتی میان جریان های دموکرات و جمهوریخواه آمریکا، برنامه و ماموریت های رئیس جمهوری آینده آمریکا را بررسی کردند.

روزنامه الوطن قطر در گزارشی به قلم «امین قموریه» نوشت: هر که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، از همان روز نخست فرمانده جنگ خواهد بود. او با حمله به وسیله جنگنده های بدون سرنشین، عملیات ویژه و افزایش دخالت های نظامی، قدرت نمایی خواهد کرد. بر خلاف ترامپ که بارها موضع خود را تغییر داد و ادعا کرد که برای شکست داعش برنامه سری دارد، کلینتون از هاییتی تا سوریه کارنامه سیاهی دارد که نشان می دهد او همواره در آرزوی رسیدن به فرماندهی جنگ بوده است.

روزنامه الرای کویت نیز در گزارشی به قلم «مبارک الهجری» نوشت: ترامپ دلقکی بیش نیست. او به نمایندگی از حزب جمهوریخواهان وارد رقابت انتخاباتی شد تا آنان فرصت را از دست ندهند. ترامپ درباره کلینتون می گوید وی آمده است تا روند کار «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا را تکمیل کند و بر جنگ و بحران در منطقه خاورمیانه دامن بزند تا آمریکا نزد کشورهای منطقه توجیهی برای حضور خود داشته باشد.

روزنامه عکاظ عربستان هم در گزارشی به قلم «محمد العصیمی» نوشت: تفاوتی ندارد که ترامپ یا کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شوند. هر دو تن به سود آمریکا، رژیم اسرائیل و غرب عمل خواهند کرد.

سیاست های اقتصادی آمریکا در منطقه خاورمیانه

روزنامه «الخلیج» امارات به اختلاف سیاست خارجی حزب دموکرات و جمهوریخواه و تاثیر گذاری آن بر منطقه خاورمیانه پرداخت و نوشت: 'با توجه به اینکه آمریکا نخستین قدرت نظامی و اقتصادی جهان است، طبیعی است که جهانیان روی چند و چون سیاست خارجی رییس جمهوری آینده آمریکا تمرکز کنند. در سایه 'سیاست های رئیس جمهوری آینده، بسیاری از سیاست های جهان و روند مسایل بزرگ و کوچک تعریف می شود. تردیدی نیست که مردم کشورهای عربی در راس چشم به راهان مشخص شدن رئیس جمهوری آینده آمریکا هستند، زیرا مساله فلسطین به عنوان بزرگترین مساله جهان عرب با سیاست های رئیس جمهوری آینده آمریکا در ارتباط است. همچنین آمریکا در بیشتر جنگ هایی که اکنون در کشورهای عربی در جریان است، نقش برجسته ای را بازی می کند. این کشور در جنگ های عراق، سوریه و لیبی نقش اساسی دارد.

روزنامه اماراتی ادامه داد: ' سیاست خارجی جمهوریخواهان دست کم در ظاهر با سیاست دمکرات ها متفاوت است. سیاست خارجی حزب جمهوریخواه بیشتر با جنگ و تندروی همراه است. در دوره «رونالد ریگان» جنگ ستارگان رخ داد که به فروپاشی شوروی منجر شد. در دوره «جرج بوش» پدر جنگ آزادسازی کویت به وقوع پیوست و در دوره «جرج بوش» پسر عراق اشغال شد.
' این در حالیست که دمکرات ها تلاش می کنند مشکلات را از راه مذاکره حل و فصل کنند. نام «جیمی کارتر» با توافق کمپ دیوید همراه است. اسم «بیل کلینتون» با توافق اسلو و وادی عربه گره خورده است. اسم «باراک اوباما» هم با عقب نشینی از عراق، تلاش برای عقب نشینی از افغانستان و توافق هسته ای ایران همراه است'.

اظهارات رقبای انتخاباتی در باره مبارزه با گروه تروریستی داعش
شبکه خبری «الجزیره» قطر هم به مقایسه برنامه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره مبارزه با داعش پرداخت و نوشت: 'طرح نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا برای رویارویی با تهدیدهای تروریستی هنوز هم یکی از مسائلی است که درباره آن بحث و جدل های بسیاری در جریان است، بویژه این در شرایطی است که در موضع هر یک از آن دو، دست کم در سخنرانی ها درباره مبارزه با تروریسم تفاوت های بسیاری وجود دارد.

' ترامپ تلاش می کند این گونه وانمود کند که در برخورد با تهدیدهای تروریستی قاطعانه عمل می کند، در حالیکه برخی تحلیلگران بر این باورند که او در عرصه عمل طرح تازه ای ارائه نمی دهد. کلینتون هم متعهد است که راه اوباما را در این زمینه ادامه دهد'.
الجزیره به نقل از «آلکس ورد» پژوهشگر مسایل امنیتی در «مرکز پژوهش های آتلانتیک» افزود: 'اختلاف اساسی در برنامه دو نامزد در این است که طرح ترامپ بیشتر تک بعدی و طرح کلینتون چند بعدی است. ترامپ آمریکا را در جهان منزوی خواهد کرد و تنها بر قدرت این کشور برای نابودی داعش تمرکز خواهد کرد. او طرح واقعی برای مبارزه با داعش ندارد. این در حالی است که کلینتون بر گسترش اقدام های اطلاعاتی و همکاری با همپیمانان در این زمینه تمرکز خواهد کرد و دارای طرح شفافتری برای رویارویی با تروریسم است.

' موضع گیری های ترامپ و اقدام های او جنجال های بسیاری به همراه داشته است، بطوری که او به دلیل انتقادها بارها مجبور شده موضعگیری های خود را تعدیل کند. درباره نابودی سازی داعش، ترامپ بر این مساله تاکید کرده که این گروه را نابود خواهد کرد. او اما درباره جزییات طرح خود چیزی نگفته و مدعی شده که فاش کردن جزییات طرح به سود داعش خواهد بود.

' در برابر، کلینتون در طرح خود برای رویارویی با تروریسم همان سیاست های کنونی را ادامه خواهد داد و فقط با افزایش حمله با هواپیماهای بدون سرنشین، ائتلاف سازی علیه داعش و همکاری اطلاعاتی برای نابودی داعش تلاش خواهد کرد.

' ترامپ به همکاری با حاکمان مستبد منطقه گرایش دارد و بارها از خیزش های جهان عرب که سرنگونی دیکتاتورها را در برخی از کشورهای عربی به دنبال داشته، انتقاد کرده است. کلینتون از گروه های میانه رو که با تروریسم و حاکمان مستبد مخالف هستند، حمایت کرده و خواستار حل بحران ها از راه سیاسی شده است تا گروه های تندرو از خلاهای احتمالی استفاده نکنند'.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 598404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =