ورزش‌های سه‌گانه زنجان در حصار مشکلات

روزنامه همشهری زنجان نوشت؛ 13 سال از عمر رشته ورزش‌های سه گانه در زنجان می‌گذرد. در این مدت این رشته ورزشی روزهای پر فراز و نشیبی را دیده است. روزگاری زنجانی‌ها در این رشته ورزشی قطب شمال غرب کشور بودند اما اکنون خبری از اعزام ورزشکاران به رقابت‌ها به گوش نمی‌رسد.

حال با روی کارآمدن «رسول مشهدلو» مربی سابق تیم ملی ورزش‌های سه‌گانه در قامت رئیس هیات استان تمامی امیدها برای ارتقای جایگاه زنجان در این رشته ورزشی پررنگ شده است. او در گفت وگو با همشهری از برخی مشکلات و کاستی‌ها برای برنامه‌ریزی و مشخص شدن چارت تشکیلاتی هیات سخن می‌گوید.

هیات ورزش‌های سه‌گانه استان با چه مشکلاتی مواجه است؟

با وجود اصرار بر فعالیت و برنامه‌ریزی، هنوز خبری از دفتر این هیات در مرکز استان نیست که بتوانیم در قالب یک ساختار واحد جلسات و برنامه‌های خود را پیش ببریم. هیات استان استخری برای تمرین شنای ورزشکاران ندارد. از طرفی ما در بخش دوچرخه سواری نیاز به 10 دوچرخه کورسی داریم.

آیا هیات ورزش‌های سه گانه استان در دوره گذشته دفتر کار نداشت؟

در دوره گذشته تمامی فعالیت‌ها و امور توسط دبیر و سرپرست هیات که یکی از کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان بود، در اداره کل انجام می‌شد و از این جهت هیات نیازی به دفتر برای انجام فعالیت‌ها نداشت.

شما موضوع را با مدیر کل ورزش و جوانان استان در میان گذاشته‌اید؟

در محل ضلع جنوب غربی مجموعه ورزشی6 هزار نفری امام خمینی(ره) محلی به این منظور تخصیص داده شده که اکنون در مرحله تحویل گرفتن آن هستیم.

آیا چارت فعالیت هیات را مشخص کرده‌اید؟

مشخص کردن چارت هیات منوط به داشتن دفتر فعالیت‌ها برای برگزاری جلسات و رایزنی‌هاست که این امر باعث تعلل در صدور ابلاغ افراد است.

قهرمانان گذشته سه گانه استان در دوره جدید با شما همکاری دارند؟

در گذشته زنجانی‌ها در این رشته ورزشی با پیراهن تیم ملی شهره خاص و عام بودند. ورزشکارانی که هر کدام برای استان زنجان بارها مدال‌های رنگارنگ کسب کرده اند. «مقصود شبیری»، «آرش بخشی»، «علیرضا اسکندری»، «علی مشهدلو» و بقیه جزو نفراتی بودند که این روزها دیگر در میدان رقابت‌ها نیستند و ترجیح داده‌اند چندان در گود ورزش نباشند. چندی قبل «مقصود شبیری» در سطح یک بین‌المللی این رشته موفق به کسب مدرک مربیگری شد که این افتخاری بزرگ برای ورزش استان است.

فعالیت هیات استان در شهرستان‌ها چگونه است؟

فعالیت در شهرستان‌ها منوط به وجود امکانات است و از سوی دیگر در برخی رشته‌ها چون دوچرخه کورسی فعالیتی در شهرستان‌ها نشده است و این کار هیات را دشوار می‌کند. در 7 ماه اخیر حکم ابلاغ رئیس هیات شهرستان خرمدره صادر شده است و برای فعالیت در ابهر چشم انتظار معرفی فرد مورد نظر از سوی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان هستیم. در سایر شهرستان‌ها نیز خبری از فعالیت در سه‌گانه نیست و باید کم‌کم زمینه را برای معرفی و راه‌اندازی این رشته ورزشی ایجاد کنیم.

در این مدت فعالیت بانوان به چه شکلی بوده است؟

فعالیت بانوان در بخش دوگانه است که اخیرا «زینب نوروزی» در رده جوانان مسابقات کشوری عنوان نخست را کسب کرد. امسال در بخش آقایان مسابقات دوگانه برگزار نشده است.

امسال تیم‌های استان در مسابقات لیگ کشوری شرکت دارند؟

هنوز نفر برای حضور در رقابت‌ها نداریم و تا زمانی که نفرات جدید قدر و توانمند نباشند، صحبت کردن درباره حضور در رقابت‌ها بیهوده است. از سوی دیگر برای حضور در لیگ‌ها نیازمند حمایت‌های مالی هستیم که محقق نشده است. برای حضور در لیگ‌ها باید اقدام خاصی انجام دهیم تا با حمایت‌ها و فراهم شدن بسترهای مناسب در زمینه برای حضور ورزشکاران در لیگ‌ها ایجاد شود.

مشکل تمرین ورزشکاران سه گانه در استخر به کجا رسید؟

طبق صحبت‌های انجام گرفته با اداره کل ورزش و جوانان قرار شد از ساعت 22 تا 24 استخر شهید شهبازی در روزهای خاص در اختیار هیات باشد، اما به دلیل کوتاه بودن روز در نیمه دوم سال زمینه برای حضور ورزشکاران فراهم نیست. این موضوع را با اداره کل ورزش و جوانان استان در میان گذاشتیم و امیدوارم در این مورد برنامه دیگری پیاده کنند.

چرا برای رفع این مشکل، هیات استان استخر اجاره نمی‌کند؟

ما درآمد چندانی نداریم که بخشی از آن را صرف اجاره‌بهای استخر اختصاصی کنیم. تا زمانی هم که مشکل مالی حل نشود، مشکل تمرین شناگران به قوت خود باقی می‌ماند.

اکنون چه تعداد ورزشکار با هیات همکاری دارند؟

به شکل حرفه ای‌12 بازیکن در بخش آقایان و تعداد اندکی خانم نیز در بخش بانوان فعالیت می‌کنند.

طرح استعدادیابی هیات در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان و آموزش و پرورش استان از بین مدارس شهر زنجان260 دانش‌آموز در این طرح شرکت کردند. در مراحل مختلف تست‌های پیکرسنجی، آمادگی جسمانی و آزمایش‌های مربوط به استعدادیابی توسط دبیران ورزش و اساتید علمی ورزش برگزار شد. اکنون نیز از بین این تعداد50 دانش‌آموز مستعد شناسایی شده تا زمینه‌های آموزشی فراهم شود.

با شناسایی این تعداد ورزشکار چه انتظاراتی از آنها خواهید داشت؟

طبق برنامه منظم و تدوین شده در صدد هستیم با انجام کارهای پایه‌ای زمینه را برای کسب 10 مدال کشوری در استان فراهم آوریم. البته این امر مستلزم همت و تلاش مربیان و ورزشکاران است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 604833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =