یک روزنامه روسی با اشاره به پیروزی های اخیر ارتش سوریه و متحدانش در حلب نوشت: صحبت ها درباره بی رمق شدن رژیم اسد اغراق آمیز بوده است و اسد هنوز امکان تمرکز قوا را دارد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامه تجاری "ار ب کا" لئونید ایسایف متخصص عرب شناس، استاد ارشد مدرسه عالی اقتصاد نوشته است: ارتش سوریه قدم دیگری به سوی تصرف حلب برداشت. حالا تصرف کامل شهر فقط به وقت نیاز دارد. تضعیف مواضع شورشیان حلب نتیجه عوامل مختلف داخلی و جهانی است.

بین عوامل داخلی مي‌شود به درگیری درون ائتلاف "فتح الحلب" اشاره کرد که در تابستان آغاز شد. در نتیجه بهترین واحدهای اپوزيسيون حلب را ترک گفتند. عملیات ترکیه در سوریه هم فرماندهی نیروهای مسلح ترک را به تمرکز قوا در شمال حلب و نه خود آن وادار می‌کند. اهمیت نظامی راهبردی شهر بطور محسوس پایین رفته است.

برغم این تحولات، موفقیت نیروهای دولتی سوریه در حلب نشان می‌دهد اسد هنوز امکان تمرکز قوا را دارد و صحبت از بیرمق شدن رژیم اغراق آمیز بود. این امر هم شایان اهمیت است که عملیات حلب فقط با شرکت غیر مستقیم نیروهای هوافضایی روسيه انجام مي‌شود. روسيه که بمبارانهای آن باعث انتقاد شدید جامعه جهانی و مشکل شدن گفتگو با غرب شده بود طی هفته‌های گذشته از ضربه زدن در خود حلب طفره رفته و اساساً در جنوب غرب آن فعال است. ضربات آن از رساندن کمک به شورشیان محاصره شده و آغاز ضد حمله از طرف آنها جلوگیری می‌کند.

بنظر می‌رسد مسکو به احیای احتمالی گفتگوی روسیه و آمریکا در مورد سوریه پس از سر کار آمدن دولت ترامپ در کاخ سفید امید بسته و این امر آن را وادار می‌کند در سوریه رفتار باملاحظه‌تری پیشه کند. درصورت توجه به منافع روسيه، مي‌شود دید که درگیری سوریه ارزش ویرانی روابط حاد شده با غرب را ندارد.

امروز روشن است که تنها راه حل ممکن درگیری سوریه تقسیم کشور به حوزه‌های نفوذ (با حفظ ظاهری تمامیت ارضی کشور) خواهد بود. سوریه می‌تواند دچار سرنوشت آلمان پس از جنگ شود فقط عواقب امر برای آن خیلی سنگین‌تر خواهد بود. مانده روشن شود اراضی تحت کنترل "دولت اسلامی" به چه کسی سپرده مي‌شود.

49261 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 607732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =