۰ نفر
۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۴

اجلاس منامه روز جمعه در حالی در منامه آغاز به کار می‌کند که به رغم دعوت موسسه"منامه دیالوگ" از موسویان، دولت این کشور برای دومین سال متوالی به عضو ارشد تیم پیشین هسته‌ای کشورمان ویزا نداد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کنفرانس امنیت خلیج فارس معروف به " دیالوگ منامه" سالانه به دعوت موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک و با حضور صدها نفر از جمله دهها تن از مقامات رسمی عالیرتبه جهانی تشکیل می شود. قرار است نخست وزیر انگلیس هم امسال در اجلاس شرکت کند.

موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک امسال همچون سالهای قبل از مقامات رسمی عالیرتبه وزارت خارجه و نیز از موسویان دعوت به عمل آورده بود. در دولت آقای احمدی نژاد، ایران در سطح وزیر خارجه در این اجلاس شرکت کرد. اما در دو سال گذشته مقامات دولت ایران به خاطر قطع روابط دیپلماتیک توسط بحرین حاضر به شرکت نبودند. موسویان برای پاسخگویی به اتهامات کشورهای عربی و غربی، دعوت را پذیرفته بود که دولت بحرین امسال نیز از صدور ویزا برای وی خودداری کرد.

لازم به یادآوری است در اجلاس سال 1393، که مشاور وزیر خارجه ایران هم در اجلاس مذکور شرکت کرده بود، موسویان پاسخهای کوبنده ای به اتهامات علیه ایران داد. وزیر خارجه کانادا در آن اجلاس با توهین به سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت: "قاسم سلیمانی نماینده ترور در منطقه، امروز به‌ عنوان قهرمان مبارزه با داعش خود را نشان می‌دهد".

سید حسین موسویان، در پاسخ به اظهارات توهین‌آمیز وزیر خارجه کانادا گفت:

"آقای وزیر در حالی که شما اوقات تان را در کاخ های کشورهای منطقه و هتل های فوق لوکس می گذرانید، سردار قاسم سلیمانی جانش را در کف گرفته و با بهره از همه تجربیاتش و به خطر انداختن جان خود با داعش و تروریسم تکفیری مباره می کند و آنگاه شما ایران را در مورد تروریسم داعش محکوم می کنید؟

همه می دانند که تروریسم تکفیری داعش و جبهه النصره و طالبان و القاعده ریشه در یک ایدئولوژی خطرناک دارند که منزلگاه آن کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است. داعش و تروریست های تکفیری با پول و اسلحه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس رشد و پدید آمدند، بگویید شما برای مبارزه با آن چه کرده اید؟ اینها واقعیاتی است که کسی در این کنفرانس جرأت ندارد در مورد آن حرف بزند."

در آن اجلاس همچنین ژان-ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه ایران را تهدیدی برای امنیت جهانی قلمداد کرد. موسویان درپاسخ به او نیز گفت:

"آقای وزیر! شما ایران را تهدیدی در راستای اشاعۀ سلاح های هسته ای دانستید. شما می دانید که ایران بمب هسته ای ندارد و هیچ نشانه ای مبنی بر انحراف برنامه هسته ای ایران به سمت ساخت بمب مشاهده نشده است. شما می دانید که اسراییل تنها کشوری است در خاورمیانه که بمب هسته ای دارد و حقیقت امر این است که 400 بمب هسته ای اسراییل صلح و امنیت خاورمیانه را تهدید می کند. چرا شما یک کلمه در مورد این واقعیت صحبت نکردید و نمی کنید؟ شما بهتر می دانید که هدف اول معاهده ان‌پی‌تی، خلع سلاح هسته ای است.

پنج قدرت بزرگ مذاکره کننده با ایران دارای 22000 بمب هسته ای هستند و 40 سال است که معاهدۀ ان‌پی‌تی را زیر پا گذاشته و نقض کرده اند. آیا شما 22000 بمب هسته ای را نابود کرده اید؟ چرا فرانسه بمب های هسته ای خود را نابود نکرده و چرا ان‌پی‌تی را نقض کرده است؟ برعکس فرانسه و قدرتهای بزرگ با کشورهایی که ان‌پی‌تی را نپذیرفته و بمب هسته ای ساخته اند مثل اسراییل و پاکستان و هند رابطه استراتژیک برقرار کرده و همۀ تحریمها را علیه ایران اعمال نموده است؛ در حالیکه ایران عضو معاهدۀ ان‌پی‌تی است و بمب هسته ای ندارد و جالب تر اینکه فرانسه به اسراییل کمک کرد تا بمب هسته ای بسازد.چرا این واقعیتها را نادیده می گیرید؟"

به نظر می رسد پاسخ های موسویان در مقابل تبلیغات ضد ایرانی اعراب موجب شد که دولت بحرین برای دومین سال متوالی از صدور ویزا برای وی خودداری کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 610312

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =