ایسنا نوشت: مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان در پی اظهارات یک چاقوساز کرمانی برای قدمت این هنر گفت: قدمت چاقوی زنجان به 2350 سال پیش باز می‌گردد.

یحیی رحمتی درباره ادعای یک چاقوساز کرمانی در خصوص قدمت چاقوسازی در آن منطقه گفت: چاقویی که در زنجان ساخته می‌شود از نظر فرم، نقوش و ... با سایر استان‌ها متفاوت است و این موضوع سبب شده چاقوی زنجان به راحتی قابل شناسایی باشد.

وی افزود: ادعاهای مطرح شده در خصوص قدمت چاقوسازی از دو منبع گفته‌های تاریخی و مستندات و یافته‌ها مطرح می‌شود که در سایر استان‌ها این ادعا در قالب گفته‌های تاریخی مطرح می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه اظهارات بیان شده در خصوص تاریخ چاقوسازی در زنجان بر اساس یافته‌های تاریخی و مستند بوده است، تاكيد کرد: بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی و چاقوی یافته شده همراه مرد نمکی شماره 4 در معدن نمک چهرآباد می‌توان قدمت چاقوسازی در زنجان را به 2350 سال پیش نسبت داد.

وی اظهار کرد: در فعالیت‌های باستان‌شناسی معدن نمک چهرآباد و سال‌یابی کربن 14 بر روی چاقوی یافته شده همراه مرد نمکی که توسط معتبرترین دانشگاه دنیا در این زمینه انجام گرفت، دانشمندان قدمت چاقوسازی در زنجان را با خطای 25 سال، 2350 سال اعلام کرده‌اند.

رحمتی اضافه کرد: این موضوع موید عمق تاریخی ساخت این ابزار به عنوان مرجع در زنجان بوده است و این تداوم ساخت سبب شکوفایی محور تولید و توزیع چاقو شده است، به همین دلیل می‌توان در دوره سلجوقی و صفوی شاهد اوج این صنعت در زنجان بود.

وی عنوان کرد: در دوران صفوی با وجود درگیری‌های مرزی با عثمانیان، زنجان به واسطه حضور اساتید چاقوساز در ساخت سلاح و تفنگ امن‌ترین نقطه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه زنجان از گذشته بزرگ‌ترین مرجع چاقو و ابزار دفاعی در کشور بوده است، یادآور شد: مستندات لازم برای تاریخ این هنر در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد ولی در سایر استان‌ها مستندات محکمی برای قدمت این هنر وجود ندارد.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 610778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    9 10
    قطعا و قطعا و قطعا چاقوي زنجان قديمي اه