یک نشریه روسی با انتشار مقاله ای به بررسی تنش های پیش امده در روابط مصر و عربستان و گرایش قاهره به روسیه و ایران پرداخته است.

به گزارش خبرآنلاین مجله "کمرسانت ولاست"،  در مقاله ای به قلم ماریا یفیمووا خبرنگار انتشارات کمرسانت در این خصوص نوشته است: امکان بروز یک رویارویی ژئوپلتیک میان ایران و عربستان سعودی مشاهده مي‌شود. در این میان مصر، متحد کلیدی ریاض، در مورد سوریه در واقع به ایران و روسيه پیوسته است. تمایل مصر برای آغاز بازی سیاسی مستقل خود با ایران و روسيه در ماه سپتامبر نمایان شد. آن وقت وزیر امور خارجه این کشور بطور علنی اعلام نمود مواضع قاهره و ریاض نسبت به سوریه از هم تفاوت محسوس دارد.

نزدیکی معمایی قاهره با متحد اصلی رژیم سوریه - تهران - آغاز شده است. هرچند مقامات مصری رسماً تماس مستقیم با ایران در مورد هر امری را تأیید نکرده‌اند ولی اشارات غیرمستقیم به نزدیکی با رقیب شماره یک عربستان سعودی برای رسانه‌های گروهی بين‌المللي و منطقه‌ای کافی بود. برای مثال وزارت فرهنگ مصر اجازه داد یک فیلم ایرانی نمایش داده شود که در آن قاسم سلیمانی فرمانده واحد "قدس" سپاه به عنوان یک قهرمان ترسیم مي‌شود.

مصر در دوران کنونی بیشتر می‌خواهد استقلال خود را نشان دهد و اتحاد آن با تهران مطرح نیست. این امر برای خود رئیس‌جمهور مصر شایان اهمیت است زیرا سیسی طی سال‌های گذشته به کرات به کنترل ریاض بر شخص خود متهم شده است.

گریگوری کاساچ پروفسور کرسی شرق معاصر در دانشکده تاریخ، علوم سیاسی و حقوق دانشگاه علوم انسانی روسيه می‌گوید: مصر کشور سنگین وزن جهان عرب است. این کشور همیشه سیاست منطقه‌ای مستقلی پیاده کرده است. در شرایط کنونی، وقتی در کشور آرامش حکمفرما شده و فشار وارده بر قاهره پایین آمده، نمی‌شود انتظار داشت قاهره از خط مشی ریاض (متحد موقت در مبارزه با برادران مسلمان) پیروی کند.

عربستان سعودی در پاسخ به اقدامات مصر تحویل فرآورده‌های نفتی در چارچوب معامله کمک 23 میلیاردی به مصر را بدون هشدار قطع کرده است. ولی مصر در تلاش برای دفاع از استقلال خود دارد با عراق نزدیک مي‌شود. اما رئیس دولت عراق یکی از متحدان تهران است.

هرچند یک منبع دیپلماتیک به ما گفته است صحبت از تغییر جهت گیری سیاسی و اقتصادی قاهره زودرس خواهد بود: "مصر در منطقه سیاست مستقل پیاده می‌کند و اساسی برای صحبت از خراب شدن روابط آن با عربستان سعودی یا نزدیک شدن آن با یک کشور به ضرر کشور دیگر وجود ندارد".

هرچند در شرایط کنونی این سخنان باعث دلگرمی چندان عربستان سعودی نمی‌شود.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 610913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =