ایسنا نوشت: اعضای الکترال‌های آمریکا امروز دوشنبه گردهم می‌آیند تا رسما رای خود را به صندوق بیندازند و رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهوری آتی آمریکا را مشخص کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سیستم انتخاباتی آمریکا یک سیستم غیر مستقیم است و حقیقت این است که مردم آمریکا رئیس‌جمهور کشورشان را انتخاب نمی‌کنند، بلکه نمایندگان آنها در مجمع گزینندگان یا الکترال کالج این وظیفه را بر عهده دارند. بنیانگذاران آمریکا یک دموکراسی غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند.

از آنجا که هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات هشتم نوامبر توانست در کسب آرای مردمی پیروز شود اما از کسب کالج‌های انتخاباتی بازماند و کاخ سفید را تقدیم دونالد ترامپ کرد، برخی امید دارند که اعضای الکترال کالج وفاداری نکنند و به ترامپ رای ندهند اما این اقدام بعید است.

حدود ۵۳۸ گزیننده در مراکز ۵۰ ایالت آمریکا و واشنگتن جمع می‌شوند تا رای خودشان را به صندوق بیندازند و حرف آخر را بزنند که چه کسی باید وارد کاخ سفید شود.

نتایج نهایی احتمالا امروز مشخص نمی‌شود و به تمام ایالات چندین روز فرصت داده شده است تا آمار خودشان را ارائه کنند.

اعضای مجمع گزینندگان هر ایالت در مجلس همان ایالت جلسه رسمی تشکیل می‌دهند و رأی خود را برای انتخاب رئیس‌جمهور و معاون او به صندوق می‌اندازند. رأی این افراد نیز ثبت می‌شود و به کنگره و آرشیو ملی آمریکا ارسال می‌شود. کنگره ششم ژانویه یک جلسه رسمی به منظور شمارش آرای اعضای مجمع گزینندگان تشکیل می‌دهد. پس از آن معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و معاون آتی او را اعلام می‌کند.

تعداد الکترال‌های هر ایالت در مجمع الکترال یا گزینندگان به تعداد نماینده‌های آن ایالت در کنگره بستگی دارد. به عنوان نمونه، کالیفرنیا که بیشترین تعداد نماینده را دارند، ۵۵ گزیننده یا الکترال در مجمع دارد.

دونالد ترامپ با کسب ۳۰۶ کالج انتخاباتی توانست رقیب دموکرات خودش را که ۲۳۲ کالج انتخاباتی به دست آورده بود، شکست دهد. کلینتون به ۲۷۰ کالج انتخاباتی برای پیروزی نیاز داشت.

آرای الکترال ترامپ در حالی بیشتر از کلینتون است که هیلاری در شمارش آرای مردمی بر ترامپ پیشی گرفته و دستکم دو میلیون رای بیشتر از رقیب جمهوری‌خواهش به دست آورد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 613740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =