مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: طرح غربالگری اوتیسم کودکان 2 تا 5 سال به صورت رسمی در استان مرکزی آغاز شد.

به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی بهروز رفیعی در مراسم آغاز رسمی طرح غربالگری اوتیسم که در محل پایگاه دائمی اوتیسم استان مرکزی مرکز یاس برگزار شد، افزود: اجرای طرح غربالگری سراسری در کشور و همچنین استان مرکزی با 2 هدف دنبال می شود که در راستای آن در وهله اول تلاش ها در جهت ارائه خدمات توابخشی حرفه ای به خانواده صاحب فرزندان اوتیسم دنبال می شود تا توانمندی کودک به حداکثر برسد و سپس تهیه پروپوزال علمی و ارائه آن به دانشگاه علوم پزشکی به منظور تدوین برنامه پیشگیرانه پیگیری خواهد شد.
وی ادامه داد: در مسیر طرح غربالگری و شناسایی اوتیسم از روانپزشکان و روانشناسان به منظور آگاه سازی آنها از میزان آمار اوتیسم کمک گرفته می شود تا از این طریق بتوان از همکاری آنها در جهت ارائه خدمات بهتر به مددجویان و کودکان مبتلا به این بیماری بهره برداری لازم را انجام داد.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی اظهار داشت: افراد علل و دلایل متفاوتی را در خصوص ابتلا به اوتیسم اعلام می کنند که هیچ کدام قابل استناد نیست، چرا که از والدین سالم نیز فرزندان مبتلا به اوتیسم متولد می شود و این امر تعیین علل اصلی را با مشکل مواجه کرده است.
رفیعی تصریح کرد: کوچکترین بیماری ها تا اختلالات حاد رفتاری، ذهنی و جسمی، بار اضافی در حوزه سلامت فردی و اجتماعی به همراه دارد و در این رابطه می توان گفت که اختلال اوتیسم نیز پیچیدگی های خاص خود را به همراه دارد که نگرانی های حاصل از این پیچیدگی ها دلیل اصلی اجرای طرح غربالگری می باشد.
وی بیان داشت: ضرورت ویژه برای اجرای این طرح بر روی کودکان بالای 2 سال تا رنج سنی 5 سال است، چرا که تا قبل از 2 سال، علائم قابل تشخیص در این بیماری نشان داده نخواهد شد و بالای 5 سال نیز برای شناسایی و غربالگری دیر است و ممکن است کودک دچار صدمات بیشتری شود.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با عنوان نمودن این مطلب که طبق آمار از هر 100 کودک، یک کودک مبتلا به اوتیسم وجود دارد، تأکید کرد: تاکنون آماری از این بیماری در استان مرکزی تهیه نشده است و با برگزاری طرح تشخیص و غربالگری اوتیسم می توان به جامعه آماری این بیماری دست یافت.
رفیعی ابراز داشت: در حال حاضر مرکز غربالگری اوتیسم یاس به عنوان تنها مرکز دائمی استان مرکزی تشخیص بیماران را عهده دارد و این مرکز تا شنبه آینده اقدام به انتشار آزمون هیوا ویژه خانواده ها می کند تا با پاسخ به 10 سوال مندرج در آزمون از ابتلا و یا عدم ابتلا کودک خود به اوتیسم اطمینان حاصل کنند.
وی با بیان اینکه اضافه کرد: خانواده اگر در آزمون 10 سئواله هیوا به 3 سوال پاسخ مثبت داد فرزند آنها مشکوک به اوتیسم است و باید برای انجام مصاحبه تخصصی به پایگاه اوتیسم یاس در استان مرکزی مراجعه کند تا بتوان آزمون گارس را در این مرکز برای کودک اجرا کرد و چنانچه در آزمون گارس نیز 3 سئوال توسط کودک مثبت پاسخ داده شد، اطمینان حاصل می شود که کودک مبتلا به اوتیسم است و برای دریافت خدمات توانبخشی به بهزیستی ارجاع داده خواهد شد و در نهایت با تشخیص بیماری اوتیسم در کودک، بهزیستی در 3 سطح خانواده محور، مرکز محور و مداخلات درمانی، اقدام به آموزش و خدمات توانبخشی به مبتلایان خواهد کرد.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی همچنین گفت: تاکنون 167 نفر در کشور پس از گذراندن آموزشهای لازم موفق به دریافت مجوز راه اندازی مرکز غربالگری اوتیسم شدند.
رفیعی افزود: طرح غربالگری اوتیسم در بین کودکان 2 تا 5 سال، از سال 1391 به صورت پایلوت در 5 استان کشور شامل استان های قم، همدان، خوزستان، کرمان و خراسان رضوی انجام شده است.
وی ادامه داد: اوتیسم در اختلالات رشدی بیشترین شیوع را داشته است و در طول اجرای پایلوت این طرح در 5 استان کشور، 124 هزار کودک مورد بررسی قرار گرفتند که از این تعداد 112 کودک مبتلا به اوتیسم شناسایی و تشخیص داده شدند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 618695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =