«شب‌های روشن روزهای تاریک»؛ هفت روایت از عاشقانه‌های هفت دهه

چند روزی از شروع اجرای نمایش «شب‌های روشن روزهای تاریک» در تماشاخانه استاد مشایخی بر صحنه می‌رود، کارگردان این نمایش محمد مهاجران است که تئاتر خود را هفت روایت عاشقانه از هفت دهه می‌داند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهاجران در مورد ایده کار خود گفت: «در این کار هفت روایت عاشقانه از هفت دهه نشان داده می‌شود. دهه‌هایی که خود بخش مهمی از تاریخ یک ملت را رقم زده‌اند. به طور مثال کودتای ۲۸ مرداد، انقلاب، جنگ و... و در گیر و دار این حوادث بزرگ و تاریخ ساز مثبت و منفی داستان‌هایی عاشقانه منبعث از شرایط روز، زیر پوست جامعه جریان دارد که ما روایتگر برخی از آنها هستیم.»

او در مورد ژانر این تئاتر توضیح داد: «کار متشکل از چند خرده روایت تراژیک است. در وهله اول سوژه اولیه کار بسیار من را به خود جذب کرد. این که به جای پرداختن به اصل حوادث تاریخی بزرگ یک ملت به این توجه شود که به نوعی این حوادث چه بر سر یک جامعه و روابط بین اشخاص می‌آورد. شاید این تعبیر که نهال ظریف عشق چگونه در کشاکش طوفان‌های اجتماعی سیاسی پرپر می‌شود را بتوان یکی از لایه‌های این اثر دانست، اما در وهله دوم می‌خواستم روزمرگی و نبود ارتباط را در جوامع امروز نشان دهم.»

کارگردان «شب‌های روشن روزهای تاریک» ادامه داد: «دهه‌های قبل مثل 40 یا 50 آدم‌ها به یکدیگر توجه بیشتری داشتند و با هم در ارتباط بودند؛ ولی اکنون روابط بسیار متفاوت است. من می‌خواهم با این کار نبود ارتباط در جوامع امروز را نشان دهم و اینکه ما؛ انسان‌های امروز تا چه اندازه دچار روزمرگی شده‌ایم.»

نمایش داستان باغ وحش، نمایش نامه خوانی مرد مقابل، نمایش چیزی شبیه زندگی از جمله فعالیت های پیشین این کارگردان است.

این نمایش تا ۳۰ دی ماه هر شب در تماشاخانه استاد مشایخی با بازی فرهاد مهرخیرانی، مهدیس توکلی، فرانک جلیلی، آدل عزیز نژاد، مهرنوش دارا، سیاوش خادم حسینی، الدوز منصور، مریم ایمانی‌کیا، حمیدرضا محمودیه، سعید هاشمی، الیناز اطلاعی، شیما حمیدی و نویسندگی علیرضا قاسمی بر صحنه می‌رود.

تاکنون بهزاد فراهانی، رامین پرچمی، بهزاد رحیم خانی، جلیل فرجاد، فریبا آهنگ، ساقی زینتی، جهانگیر جهانگیری، کاظم هژیر آزاد، پرستو کرمی، عقیل بهرامی، لیلا بوشهری، آرتمیس ورزنده و محمد ساربان مهمان ویژه این نمایش بوده‌اند.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 623680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =