«خبرجنوب» نوشت: مسئول آزمایشگاه غربالگری نوزادان فارس از شناسایی 911 دختر و 609 پسر دچار کم کاری تیروئید در فارس و نجات آن ها از شدیدترین عقب ماندگی های ذهنی خبر داد.

امير حسين گنج كريمي گفت: طبق آمارهاي موجود طي 10 ماهه امسال 76 هزار و 7 نوزاد در فارس به دنيا آمدند كه تعداد متولدين نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، يك و نيم درصد كاهش يافته است.
وي افزود: تمامي اين نوزادان در روزهاي آغاز تولد تحت غربالگري قرار مي گيرند و در صورت وجود بيماري هايي از قبيل كم كاري تيروئيد، شناسايي و به مراكز درماني مربوطه ارجاع داده مي شوند.
گنج كريمي يادآور شد: نوزادان دختر و پسري كه كم كاري تيروئيد دارند در صورت عدم شناسايي دچار شديدترين عقب ماندگي هاي ذهني مي شوند به طوري كه حتي ممكن است زندگي نباتي پيدا كنند.
مسئول آزمايشگاه غربالگري نوزادان فارس گفت: طي همين غربالگري ها در 10 ماهه امسال، 7 دختر و 5 پسر مشكوك به فنيل كتونوري هم شناسايي شدند و با توجه به اين كه از هر 6 هزار تولد، يك مورد در فارس مبتلا به اين بيماري هستند، شيرخشك هاي ويژه و رژيم غذايي خاص از سوي مراكز مربوطه در اختيار آن ها قرار گرفت تا ميزان فنيل آلانين را در بدن آن ها تحت كنترل درآورد.
گنج كريمي با اشاره به اين كه غربالگري اين بيماري از سال 85 در فارس اجباري شده افزود: اين كودكان اگر به موقع شناسايي نشوند دچار عقب ماندگي ذهني مي شوند و در صورت تشخيص با پرهيز غذايي مانند ديگر افراد مي توانند ادامه تحصيل دهند به طوري كه يكي از اين بچه ها در حال حاضر در دبيرستان تيزهوشان در شيراز درس مي خواند.
وي يادآور شد: طي اين بررسي ها، تشخيص 10 دختر و 7 پسر دچار گالاكتوزومي نيز داراي اهميت است چرا كه اين افراد نيز در صورت شناسايي ديرهنگام به عقب ماندگي هاي ذهني، آب مرواريد و مشكلات كبدي مبتلا مي شوند.
فارس و گيلان بالا ترين متولدين فاويسم را در كشور دارند
وي يادآور شد: با توجه به اين كه فارس و گيلان بالاترين متولدين مبتلا به فاويسم را در كشور دارند، غربالگري آن ضروري است و طي 10 ماهه امسال 880 دختر و 4 هزار و 324 پسر دچار اين بيماري در فارس شناسايي شدند.
گنج كريمي گفت: بيماران فاويسم در صورت عدم كنترل در مجاورت يكسري مواد غذايي و دارويي، گلبول هاي قرمز آن ها متلاشي و دچار كم خوني شديد مي شوند، به همين دليل بايد برخي پرهيزهاي غذايي و دارويي را داشته و يا از قرار گرفتن در مجاورت آن ها
خودداري كنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 627104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =