«خبرجنوب» نوشت: رئیس انجمن خوشنویسان شیراز معتقد است که بی توجهی و عدم تلاش کافی مسئولانی که هشت سال پیش بر مسند مدیریت استان بودند باعث شده تا فارس و شهر شیراز، عنوان پایتختی خوشنویسی ایران را به نوعی از دست بدهد.

برخلاف اين موضوع، به دليل آن چه كه مجيد چيزفهم آن را تلاش و توجه مسئولان وقت شهر قزوين عنوان ميكند، رداي پايتختي خوشنويسي ايران از قامت فارس دور شود و تنها به دليل برگزاري دو سالانه خوشنويسي در قزوين، اين عنوان فاخر در اختيار زادگاه ميرعماد حسني قزويني قرار گيرد.
رئيس انجمن خوشنويسان شيراز با تاكيد بر اين كه نميتوان از كنار بزرگي و عظمت ميرعماد به عنوان يكي از اساتيد برتر خوشنويسي ايران به سادگي گذشت، اظهار داشت: واقعيت اين است كه ظرفيت هاي فكري، تاريخي و فني استان فارس و شهر شيراز در حوزه خوشنويسي از بسياري از شهرهاي ايران بالاتر است و بي توجهي به اين ظرفيت ها باعث شده تا از عنواني كه شايسته آن هستيم دور بمانيم.
وي با بيان اين كه با تلاش و حمايتهاي مسئولان قزوين جشنواره اي تحت عنوان 2 سالانه خوشنويسي ايران در اين شهر برگزار ميشود و همين باعث شده تا اين شهر را به نام پايتخت خوشنويسي ايران بشناسند، گفت: در كنار حمايت هاي مادي و معنوي مسئولان قزويني از رويدادهاي مرتبط با هنر خوشنويسي، همراهي و همكاري مديران و شوراي اين شهر نيز باعث شده تا بخش عمده اي از نمادها، تابلوها و دكوراسيون هاي سطح شهر قزوين به نوعي مستقيم و غير مستقيم با هنر خوشنويسي مرتبط باشد، واقعيتي كه جاي خالي آن به شدت در شهر شيراز احساس مي شود و كمتر نماد يا الماني مرتبط با خوشنويسي و ظرفيت هاي خوشنويسي را در اين شهر شاهد هستيم.
چيزفهم با اشاره به ظرفيت ها و قدمت تاريخي هنر خوشنويسي در استان فارس ابراز داشت: حضور بزرگاني همچون فتحعلي حجاب شيرازي، ميرزا اسد ا... شيرازي، ميرزا محمد علي كاتب، خاندان وصال، ملا محمد شفيع ارسنجاني، ملاعلي عسكر، ميرزا احمد ني ريزي، محمد حسين شيرازي، اشرف الكتاب ارسنجاني و ابن مقله بيضاوي كه خود ابداع كننده شش نوع خط (توقيع، رقاع، محقق، ريحان، نسخ و ثلث- اقلام سته) بوده است نشان مي دهد كه فارس نه تنها چيزي از ساير مناطق كشور كم ندارد بلكه وجود اين همه بزرگان كه بخشي از آنها نام برده شد نشان مي دهد كه اين استان قلههاي تاريخ خوشنويسي را در خود پرورش داده است.
اين هنرمند با سابقه از استاد قاسم احسنت، استاد عليرضا تل جنگاني، استاد مجيد رستگار، استاد محمد رضا معين خواه، استاد مذكور روزگار و استاد آوند به عنوان بخشي از ظرفيتهاي معاصر خوشنويسي فارس ياد كرد و گفت: انتظار ما از مسئولان اين است كه حوزه فرهنگ را بيشتر مورد توجه قرار دهند و هنر خوشنويسي را باور كنند، چرا كه اگر اين باور در آن ها شكل بگيرد مي توان خدمات برجسته اي را به مردم ارائه داد.
رئيس انجمن خوشنويسان شيراز خواستار معرفي هنر خوشنويسي توسط مسئولان، رسانهها و صدا و سيما به مردم شد و گفت: عموم مردم فكر مي كنند انجمن خوشنويسي همانند انجمن شاعران است كه انسان حتماً بايد شاعر باشد تا در آن حضور پيدا كند، اين در حالي است كه انجمن خوشنويسان مكاني براي آموزش خوشنويسي در زمينه خطوط چهارگانه نستعليق، شكسته نستعليق، نسخ، ثلث و همچنين خط ريز تحريري ميباشد و امكان آموزش همه اين ها به مردم در هر سطح سواد و سطح اجتماعي وجود دارد.
او از انجمن خوشنويسان شيراز به عنوان يكي از فعالترين و بزرگترين شعب انجمن خوشنويسان ايران ياد كرد و ادامه داد: از جمله كمترين فعاليتهاي انجمن شيراز انتشار فصلنامه «كلك ديرين» ميباشد كه با نام زنده ياد استاد حميد ديرين مزين شده و به مسائل روز خوشنويسي ميپردازد. چيزفهم در همين ارتباط از استاد ديرين به عنوان پدر خوشنويسي معاصر فارس ياد كرد و گفت: استاد ديرين در سال 1345 به تاسیس انجمن خوشنويسان شيراز همت گماشت و امروز اين انجمن به همت ايشان قدمتي50 ساله دارد. بر همين اساس انتظار داشتيم تا مسئولان نسبت به ساخت مستند از زندگي اين استاد كم نظير به عنوان يكي از مفاخر فارس اقدام كنند.
اين هنرمند خوشنويس در بخش ديگري از سخنان خود هزينه آموزش خوشنويسي نسبت به هنرهاي ديگر را بسيار پايين تر ارزيابي كرد و گفت: هزينه يك سال آموزش خوشنويسي گاهاً از هزينه يك ماه آموزش هاي هنرهاي ديگر كمتر است، در عين حال انجمن اين امكان را فراهم كرده تا علاقمندان به صورت مكاتبه اي و يا آموزش از طريق فضاي مجازي، به اندوخته هاي هنري خود بيافزايند.
زماني كوتاه براي پاك كردن گرد مهجوريت از چهره خوشنويسي فارس
به نظر ميرسد كه با توجه به نزديكي ايام نوروز و حضور گردشگران داخلي و خارجي، مسئولان فرهنگي و مديران اجرايي استان و شهر شيراز بايد شرايطي را فراهم كنند كه در آن امكان معرفي هر چه بيشتر ظرفيت هاي فكري، تاريخي و معنوي هنر خوشنويسي فارس وجود داشته باشد و گرد و غبار غربت از چهره اين هنر نجيب و ديرينه برداشته شود. باشد كه انتهاي امسال پاك كردن گرد و غبار مهجوريت از هنر خوشنويسي فارس را شاهد باشيم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 636916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =