اتفاق ناگوار در حوضه دریاچه ارومیه؛ کشاورزی توسعه یافت،‌ اما کشاورزان فقیرتر شدند

مدیر دفتر تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد: در صورت عدم تامین اعتبار سال جاری و سال آتی، در فصل آبی 95-96 حدود 800 کیلومتر مربع از سطح دریاچه را از دست خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه، مسعود تجریشی روز چهارشنبه در همایش بزرگداشت روز ملی آب با هدف نجات آب، ضرورت ملی، رسالت جهانی افزود: از آبان ماه سال 94 تاکنون یک ریال اعتبار به ستاد اختصاص نیافته است که اگر این روند ادامه یابد اتفاق خوبی برای دریاچه رخ نخواهد داد.

او افزود: سطح دریاچه ارومیه در سال 92 حدود هزار و 900 کیلومتر مربع، سال 93 هزار و 400 و سال 95 هزار و 350 کیلومتر مربع بوده است.

تجریشی گفت: اکنون سطح دریاچه دو هزار و 600 کیلومتر مربع و در شرایط تثبیت است که این افزایش سطح با اقداماتی مانند لایروبی نهرها، اتصال سیمینه رود و زرینه رود به هم ، بستن سردهنه ها و کنترل جدی مصرف آب صورت گرفت.

تجریشی ادامه داد: افزایش سطح اتفاق خوبی است اما اگر اعتبارات تامین نشود؛ برخی از پروژه ها نا تمام خواهند ماند که در این صورت در شهریور 96 ، 85 سانتیمتر تراز آب با برنامه نقشه راه احیای دریاچه اختلاف خواهیم داشت و در انتهای فصل آبی 95- 96 دریاچه به سطح هزار و 500 کیلومتر خواهد رسید.

وی گفت:برای اینکه بتوانیم هماهنگی خوبی برای همکاری در منطقه ایجاد کنیم فائو، جایکا و یاسا و دانشگاه واخین اینگن نیز وارد کار شدند، همچنین در غرب دریاچه دانشگاه ارومیه و شرق دانشگاه تبریز با کمک دانشگاه ملبورن استرالیا وارد کار شدند تا 40 درصد صرفه جویی در مصرف آب بخش کشاورزی همزمان با توسعه منطقه ای و معیشت کشاورزان محقق شود.

تجریشی گفت: در راستای احیای دریاچه ارومیه سوالات زیادی پیش آمد مبنی بر اینکه چگونه می توان دریاچه را احیا کرد؟ و اینکه چگونه می توان فرصت همکاری بین دستگاه ها ایجاد کرد و چگونه می توان به یکی از شعارهای انقلاب که بهبود معیشت مردم است را محقق کرد، شاید برخی از دلایل شکل گیری ستاد پاسخگویی به همین سوالات بود.

وی افزود: بعد از آن این سوال پیش امد که چرا دریاچه خشک شد؟ برداشت بیش از حد از منابع تجدید پذیر یکی از دلایل آن است، می توانیم 40 تا 45 درصد از آب های تجدید پذیر را برداشت کنیم در حالی که در کشور بالای 100 درصد برداشت می شود و و در حوضه آبریز بیش از 70 درصد برداشت می شود.

تجریشی ادامه داد: توسعه نامتوازن در بخش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه یکی دیگر از دلایل است به طوری که از کشت دیم محصولاتی مانند انگور به سمت کشت محصولات آب بر مانند سیب و چغندر قند تغییر یافت.

وی به تغییرات اقلیمی به عنوان عامل دیگر خشک شدن دریاچه اشاره کرد و گفت: در دو دهه اخیر در کشور و منطقه تغییرات اقلیمی موجب کاهش 20 درصدی بارش و روان آبها شده است از این رو آبی که از این طریق به دریاچه وارد می شد کاهش یافته است.

تجریشی گفت: در سال های منتهی به 70 - 71 تراز دریاچه به حداکثر خود یعنی 38.5 میلیارد متر مکعب رسیده بود. اما این عوامل موجب شد در دوره ای 18 ساله به 2.5 میلیارد متر مکعب برسد. حتی در سال های 92-93 فقط 500 میلیون متر مکعب آب به دریاچه رسید.

وی تاکید کرد: در واقع مدیریت ناصحیح و توسعه کشاورزی نامتوازن شرایط سختی را برای دریاچه به وجود آورد. البته طبیعت هم بیکار نخواهد نشست و در قالب توفان های گرد و غبار عکس العمل نشان داد.

مدیر دفتر تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه به سهم آب بخش های مختلف در حوضه آبریز دریاچه اشاره کرد و گفت: سهم کشاورزی 90 درصد منابع آبی حوضه است در حالی که 30 درصد اشتغال را به همراه دارد و سهم آن در تولید ناخالص در حوضه دریاچه 15 درصد است.

وی گفت: در سالهای 88 تا 92 سطح زیر کشت در حوضه آبریز تا 25 هزار هکتار افرایش یافته بود اما می بینم که اقتصاد خانوار در استان های آذربایجان غربی و شرقی روز به روز ضعیف شد و درآمد آنها کاهش یافت.

تجریشی به تاثیر خشک شدن دریاچه بر سلامت مردم اشاره کرد و گفت: با خشک شدن سطح آب دریاچه انعکاس یا برگشت از سطح در حاشیه 2.5 برابر و در کف دریاچه 4 برابر فزایش یافته است که مشکلاتی مانند افزایش سرطان را هم همراه خواهد داشت.

به گفته وی خشک شدن گززارهای حوضه نیز مشکلاتی ایجاد کرده و بخش های شمال، شمال شرق ، غرب در منطقه جبل خشک و بیابانی شده است.

تجریشی گفت: دریاچه در 20 سال گذشته بدون ارتباط به کاهش بارندگی سالانه 40 سانتیمتر از تراز آبی خود را از دست داد، سطح دریاچه از 5 هزار و 760 کیلومتر مربع با 35 میلیارد متر مکعب آب به هزار و 75 کیلومتر مربع در شهریور 93 رسید.

وی با بیان اینکه وضعیت آبی در کل کشور چندان مطلوب نیست افزود: ایران چهارمین کشور در دنیا از لحاظ میزان برداشت آبهای زیر زمینی است و ایران 8 درصد از کل برداشت آبهای زیر زمینی دنیا را انجام می دهد.

تجریشی ادامه داد: پیش بینی می شود اگر به همین روال پیش رود و با توجه به اینکه در قانون برنامه ششم توسعه قرار است 22.5 میلیارد متر مکعب آب بیشتر برای خودکفایی نسبی محصولات کشاورزی مصرف شود که عمده آن از منابع زیر زمینی است، تا سال 2050 حدود 22 درصد از آبهای زیر زمینی را مصرف خواهیم کرد.

وی گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه با همکاری حدود 750 نفر از متخصصان و محققان داخلی و خارجی نقشه راهی برای احیای دریاچه تهیه کرده است که در آن آمده در دو سال اول دریاچه باید به شرایط تثبیت برسد، 7 سال بعدی دوران احیا و سال آخر سطح دریاچه به 4 هزار و 380 کیلومتر مربع با بیش از 14 میلیارد متر مکعب آب برسد.

وی افزود: در شهریور 95 دریاچه به حالت تثبیت رسید و از آن زمان به بعد شرایط احیا آغاز شد که در این مرحله باید مقدار قابل توجهی آب از محل صرفه جویی در بخش کشاورزی وارد دریاچه شود. 

تجریشی گفت: باید در بخش کشاورزی 40 درصد صرفه جویی شود که با اقدامات صورت گرفته در این زمینه 16 درصد مصرف آب در پایاب سدها صرفه جویی شده است. 

در بخشی از این مراسم، از دکتر مسعود تجریشی، مدیر دفتربرنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه به عنوان چهره ای اثرگذار در آب کشور از سوی شریعتمدار رییس مرکز مطالعات آب و محیط زیست و شافعی رییس اتاق بازرگانی تقدیر و تجلیل شد.

۴۷۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 641920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =