ضرورت تخصیص اعتبارات  به بانک های دولتی و فعال

یکی از مهمترین و چالشی ترین مباحث موجود در عرصه اقتصاد کشور، مساله نرخ سود بانکی و حتی شرایط در نظر گرفته شده برای دریافت تسهیلات بانکی است

حسین جهانگیر : مساله تسهیلات بانکی در شرایطی که حیات یک واحد تولیدی به علت حجم مشکلاتی از قبیل نبود و کمبود سرمایه در گردش ، نبود بازار مناسب برای فروش داخلی و حتی صادرات ، تورم و بالا بودن نرخ تهیه مواد اولیه و ... وابسته است، به شکل بسیار محسوسی برای بنگاه ها و کسب و کارهای کوچک و نوپا بسیار ضروری است.
در این میان، شرایط نه چندان مناسب بانکهای خصوصی نیز به نوبه خود مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی را چند برابر کرده است .
پرداخت نشدن یارانه های تولید ،عدم دریافت به موقع برخی مشوق ها و تخفیفات در بخش های مختلف و ... بستری سرشار از عدم تمایل برای دریافت تسهیلات از بانک های خصوصی را در بین جامعه صنعت و تولید ، ایجاد کرده است.
با این حال شرط اصلی و لازم برای بقا یک کسب و کار، اتکا به اهیلت و توانمندی های مجموعه تحت مدیریتش می باشد.
ما نمی توانیم از یک بنگاه اقتصادی مانند بانک که منابعش برای خودش گران تمام می شود، انتظار تسهیلات کم بهره و ارزان قیمت داشته باشیم.
می بینید که برخی بانک های خصوصی اعلام می کنند که سود آنها 20 درصد است ولی در عمل ممکن است حتی بیشتر از این مبلغ را پرداخت کنند.
در چنین شرایطی که عملا رقابت برای افزایش سپرده های بانکی و پرداخت تسهیلات با نرخ بالاتر است، در کنار تورم و بیکاری موجود در جامعه و بالا بودن ریسک کارآفرینی ، عملا بخش زیادی از افراد به جای وارد شدن به عرصه کار و تولید ، دریافت سود بالای بانکی که روز به روز بر رقمش افزوده می شود را بر تولید و اشتغال زایی ، ترجیح می دهند.
بر اساس آمارهای اعلام شده و در شرایطی که دولت در سال جاری ، شرایط ویژه ای را در قالب طرح هایی مانند رونق تولید و ...جهت رشد و توسعه صنعتی و اقتصادی تدوین و اجرایی نمود ، باز هم بیشترین همکاری و همراهی با بخش تولید و صنعت توسط بانک های دولتی انجام شد.
در چنین شرایطی ما پیشنهاد می کنیم که دولت بودجه بیشتری در اختیار بانک های دولتی قرار دهد تا تولیدکنندگان بخش های مختلف بتوانند به راحتی از این منابع استفاده کنند.
بی شک پرداخت اعتبارات به بانک های دولتی که کارنامه بهتری در زمینه حمایت از تولید و صنعت داشته اند ، حتی می تواند عاملی برای همسویی و هم راستایی بانک های خصوصی با بخش تولید و صنعت گردد.
البته باز هم تاکید می کنیم که حیات یک بنگاه تولیدی در وهله اول و بیش از هر عامل دیگری مبتنی بر توانایی مدیریتی یک مجموعه، بهره مندی از دانش فنی ، ریسک پذیری و هم سویی با تغییرات بازار و ...است و گرفتن تسهیلات با شرایط مناسب در بسیاری مواقع می تواند نقش یک مسکن را ایفا کند و البته باید مراقب هم بود تا دریافت و بازپرداخت تسهیلات ، گاهی به یک چالش و بحران برای یک بنگاه تبدیل نشود

رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت دانش بنیان داروسازی بهداشتی دکتر جهانگیر

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 645342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =