۰ نفر
۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۹

ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات بهار است.

مفهوم بهار در ادبیات کودک نوجوان فراتر از تغییر فصل یا یک اتفاق در حوزه جغرافیایی و زمین‌شناسی است. در واقع بهار در ادبیات کودک، نماد امید، تغییر و آینده است و به این ترتیب در همه آثار ارزشمند کودکان و نوجوانان به نوعی از آن سخن به میان می‌آید.

هدفی که نویسندگان بزرگ و مطرح کودک و نوجوان در همه فرهنگ‌ها و کشورها از نویسندگی و سرودن برای بچه‌ها دنبال می‌کنند، ساختن دنیایی زیباتر، آرام‌تر و معنوی‌تر برای آنهاست و این همان مفهومی است که از بهار می‌شناسیم.

سال‌ها قبل مجموعه شعری درباره امام زمان (عج) با عنوان «به احترام آفتاب» نوشتم که از سوی نشر موعود منتشر شد. من آن‌را مصداق روشنی از ادبیات بهار می‌دانم. در این کتاب ظهور امام زمان (ع) مصداقی از بهار واقعی است که ما چشم‌انتظار آن هستیم.
از آنجایی که لازم است کودکان ما هرچه بیشتر و عمیق‌تر با فرهنگ ملی، مذهبی و آیینی آشنا شوند شایسته است در آثاری که برای بچه‌ها تولید می‌شود به آیین‌ها و مراسمی که در مناطق مختلف ایران در ارتباط با فصل بهار و نو شدن سال و عید نوروز وجود داشته و دارد توجه بیشتری شود.
بیان این‌گونه مطالب علاوه براینکه سبب حفظ و ماندگاری این آئین‌ها و آداب و رسوم و فرهنگ‌ها می‌شود، موجب آشنایی بیشتر کودکان ما با فرهنگ ملی‌مان نیز می‌شود. البته تا به‌حال تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته که جای تقدیر دارد اما آیین‌ها و فرهنگ‌هایی که در میان قومیت‌ها و شهرهای مختلف رواج دارد، بیشتر باید تبلیغ شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 649559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =