نامه نیوز نوشت: عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید: اصلاح‌طلبان دنبال سهم‌خواهی نیستند. اگر به دنبال سهم‌خواهی بودند سال 96 حمایت‌شان را از آقای روحانی مشروط به تحقق شروطی می‌کردند.

حسن رسولی در رابطه با چینش کابینه دولت دوازدهم و رایزنی شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با روحانی اظهار کرد: بعید می دانم شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان تاکنون رایزنی کرده باشد؛ اما طبیعتا رهبران اصلاحات مثل آقایان خاتمی و عارف در گفت‎وگوهایی که با آقای روحانی داشتند و خواهند داشت نقطه نظرات جامعه اصلاح طلبی را به او منتقل خواهند کرد.

او ادامه داد: اگر آقای روحانی در دوره اول ریاست جمهوری خود از یک وزیر کشور کارآمدتر و مجرب تر استفاده می کرد؛ امروز نتایج بهتری را کسب می کرد. اگر به چهار سال گذشته برگردیم آقای روحانی وزیری را به مجلس نهم معرفی کرد که او در اولین و مهمترین اظهارنظر رسمی خود گفت «استانداران، فرمانداران و بخشداران را از میان افراد پیشنهادی مجامع استانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر می گزیند»؛ این وعده که تا حدودی در چهار سال گذشته اجرا شد و گسست های قابل توجهی را در زنجیره مدیریتی مناطق کشور ایجاد کرد، تنها با هدف کسب چند رأی بیشتر از مجلس بیان شد. به نظر من دولت دوازدهم در صورتی موفق می شود که دو حوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی هم دوش و همصدا با رئیس جمهور حرکت کند چون این دو حوزه بسترساز سایر اهداف و برنامه های دولت خواهند بود.

او در رابطه با تغییر و تحولات در ریاست سازمان برنامه و بودجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد و دارایی گفت: اگر بپذیریم اصلی ترین مشکل کشور امروز معیشت مردم، تولید و اشتغال است برای رسیدن به این هدف دولت دو بخش پیشران سیاسی یعنی حوزه سیاست خارجی و سیاست داخلی را دارد که بستر سازند، بعد از آن چیدمان مناسب دولت در سطوح مالی، اقتصادی، صنعتی و تولیدی و بازرگانی، کشاورزی، خدمات شرط کافی است. اگر این دو شرط با مشی اعتدالی و فراگیر در دولت دوم آقای روحانی متناسب با تجارب به دست آمده از دولت یازدهم مورد توجه قرار بگیرد می توانیم امیدوار باشیم که دولت پویاتر، جوان تر و کارآمدتری را در دوره دوازدهم داشته باشیم.

رسولی در پاسخ به این سوال که "چون گرایش معاون اول رئیس جمهور اصلاح طلبی است، اصلاح طلبان باید متولی حوزه های سیاست خارجی و سیاست داخلی و حوزه های اقتصادی و صنعتی و تولیدی شوند" تاکید کرد: من به عنوان یک اصلاح طلب اصلا نمی خواهم مطالبه ای را متوجه آقای رئیس جمهور کنم. اساسا اصلاح طلبان امروز سطح توقعاتشان به سمت و سوی منافع ملی ارتقا پیدا کرده است. مهم نیست چند نفر از اصلاح طلبان در دولت حضور فیزیکی داشته باشند. کما اینکه خود آقای رئیس جمهور که رئیس هیأت وزیران است فاقد پیشینه اصلاح طلبی است. اصلاح طلبان که منافع ملی را بر منافع جناحی ارحج می دانند و بر این اساس در 92 و 96 حمایت بی شائبه از آقای روحانی کردند کارآمدی دولت در راستای مطالبات مردم برای ما اهمیت بیشتری دارد تا بود و نبود یک یا دو وزیر با سبقه اصلاح طلبی در دولت، من از باب شرط گذاری به دلیل حمایتی که اصلاح طلبان از آقای روحانی انجام دادند وارد تحلیل نشدم.

وی گفت: مثال عینی می زنم اگر به جای آقای رحمانی فضلی در دولت یازدهم شخصی مثل آقای محمد شریعتمداری وزیر کشور می بود امروز آقای روحانی کارنامه بهتری داشت. آقای شریعتمداری به عنوان یک چهره اصلاح طلب مشهور در سپهر سیاسی ایران شناخته نمی شود اما به عنوان یک مدیر استراتژیک و مدیری که فهم دارد از حوزه سیاست داخلی می توانست به آقای روحانی کمک بیشتری کند. پس موضوع را تقلیل ندهیم به اینکه اگر یک مدیر اصلاح طلب در صدر وزارت کشور قرار بگیرد همه کارها درست می شود؛ خیر اصلاح طلب بودن لازم است اما با عُرضه و مجرب بودن و برخوردار بودن از نگاهی فراگیر ارجحیت دارد.

او گفت: البته به تجربه ثابت شده که ظرفیت های اصلاح طلبی در مناطق و سطح ملی هر زمان به نحو مطلوب مورد استفاده قرار گرفته است کارایی مناسبی داشته است. آقای ظریف در قالب جناح بندی های سیاسی امروز کشور تعریف نمی شود اما از مدیران همیشه در صحنه سیاست خارجی دوره هشت ساله دولت آقای خاتمی بود اما بعد از سال 92 دوباره این ظرفیت از انزوا خارج شد و نشان داد که فهم مناسبی از واقعیات حوزه سیاست خارجی دارد.

رسولی ادامه داد: اصلاح طلبان دنبال سهم خواهی نیستند. اگر به دنبال سهم خواهی بودند سال 96 حمایت شان را از آقای روحانی مشروط به تحقق شروطی می کردند که اگر این اتفاق هم می افتاد خارج دنیای سیاست نبود اما با توجه به تحولاتی که یاد شد قطعا فراکسیون امید و فراکسیون مستقلان که اصولگرایان طرفدار دولت هستند، دارای دو نقش مکمل خواهند بود از طرفی مطالبات مردم را در مجلس نمایندگی می کنند و از طرفی نقش حمایتی و پشتیبانی دارند نسبت به دولت. تلفیق این دو نقش باید به گونه ای صورت بگیرد که دولت توانمندتر را برای دوره دوازدهم داشته باشیم.

27212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 676026

برچسب‌ها